ورود آلمانی ها به حمل و نقل ایران/مذاکره با فولکس واگن برای نوسازی ناوگان
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه جادهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پروژهای داریم برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون که در این زمینه با شرکتها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله می توان فولکس واگن آلمان را نام برد.
به گزارش عباس آخوندی در دیدار با وزیر حمل و نقل آلمان گفت: حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینههای تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد. ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل گفتوگو کردهایم و میتوانیم در زمینه جابهجایی و ترافیک مطالعاتی انجام دهیم.
وی ادامه داد: اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود ۹۰ میلیون مسافر پیش بینی شده است. منطقه آزاد تجاری شهرفرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ هکتار بنا شده و علاوه بر آن ۲۵۰۰ هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه در عین حال به سیستمهای ریلی و سیستمهای جادهای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسویها در این پروژه به شکل جدی درگیرهستند.
آخوندی افزود: در عین حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم. در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شدهایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید ۱۱۸ هواپیما بود. همزمان برای خرید ۲۰ هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است.
وی با بیان اینکه البته برای ۶ فرودگاه دیگر در شش مرکز استانها هم با شرکتهای فرانسوی و ایتالیایی صحبت کردهایم، اظهار داشت: این فرودگاه ها حمل مسافر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را پوشش میدهد. در این حوزه با بعضی از شرکتها توافقنامه نیز امضا شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با این شرکت هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است، افزود:در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم.
آخوندی در ادامه گفت: بحث دوم راهآهن حومهای در ایران است؛ با توجه به این که ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، برنامه راهآهن حومهای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلانشهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.
وی با بیان اینکه همزمان بحث برقی کردن برخی خطوط راهآهن در ایران هم مطرح است، گفت: همچنین تلاش داریم تا خط آهن سریعالسیر را وارد ایران کنیم. در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینیها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام میدهند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چینیها برای ایجاد خطوط راهآهن تهران- قم- اصفهان به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در قالب راهآهن سریعالسیر تامین مالی کردهاند و همچنین راهآهن تهران- مشهد به طول ۱۰۰۰ کیلومتر را عملی میکنند.
آخوندی با اشاره به این که برای راه آهن تهران- تبریز به طول ۷۰۰ کیلومتر با زیمنس در حال مذاکره هستیم، گفت: همزمان در ارتباط با بحث صنعت ریلی ما بحث نوسازی واگنها و ناوگان را داریم که هم شامل واگنهای مسافری و هم واگنهای باری میشود. در این باره هم با زیمنس مذاکرات مفصل داشتیم و هم با ایتالیاییها. برای بهبود مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی با «دویچه بان» هم یک تفاهمنامه منعقد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل جادهای هم اقداماتی بسیار گسترده در دست اجرا است. اصلیترین بحث ما تکمیل ارتباطات با شبکههای بینالمللی است تا به تمام کشورهای منطقه مرتبط شویم.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جادهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پروژهای داریم برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون که در این زمینه با شرکتها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله می توان فولکس واگن آلمان را نام برد.
آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به این که آخرین پروژهای که باید از آن یاد کند بحث توسعه بنادر ایران است؛ گفت: بندر هرمزگان بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت در سال دارد. در فاز دوم این بندر پلتفرم آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کردهایم. و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکتهای مختلفی برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردهاند که آلمان هم از جمله انهاست.
وی ادامه داد:پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش مییابد و هند و چین تاکنون علاقهمندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کردهاند.
آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل و نقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شدهاند و به آبهای آزاد دسترسی ندارند، علاقهمند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیتهایی که ما میتوانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برای حمل و نقل دریایی و ترانزیت هم پیشنهادهای بسیار زیادی دریافت کردهایم. همین امروز هم با مجموعهای از شرکتهای آلمانی که در حوزه دریایی فعالیت میکنند بحثهای مفصلی داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که اگر میخواهند وارد ایران شوند و برای خود جایگاهی در حوزه لجستیک در ایران داشته باشند؛ چه لجستیک دریایی چه لجستیک ترکیبی، و چه ترانزیت ما کاملا حاضریم به آنها کمک کنیم.
آخوندی در ادامه با یادآوری این که قبلا شرکتهای آلمان در ایران حضوری قطعی داشتند و در واقع راهآهن ایران حدود ۸۰ سال پیش به کمک آلمانیها ساخته شد، گفت: امروز هم خیلی علاقهمند هستیم در حوزه راهآهن همکاری جدی داشته باشیم و حتما با دویچهبان کار خواهیم کرد و برنامه قطار چه باری و چه مسافری بین آلمان و ایران را بایدعملی کنیم.
وی تاکید کرد: من امروز با دوستان در رابطه با صنعت حمل و نقل دریایی آلمان صحبت میکردم، به آنها گفتم که برای من از اجرای پروژه مهمتر داشتن همکاری حمل و نقلی و لجستیکی است. ما به شرکتهای لجستیکی آلمان حتما خوشامد میگوییم؛ چه در حوزه هوایی، چه در زمین و چه در حوزه ریلی هر نوع مساعدتی لازم باشد در ایران برای شما فراهم خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر این که در همین سفر مذاکرات جدی با GIZ برای گرفتن مشاوره در حوزه حمل و نقل ترکیبی انجام شده؛ ابراز امیدواری کرد که بتواند چنین همکاری را به شکل جدیتری با وزارتخانه آلمانی همتای خود داشته باشد.
وی افزود: ما قطعا نمیخواهیم همکاریها صرفا در حد شرکتهای پیمانکاری بماند و میخواهیم در حوزه لجستیک بین دو دولت، همکاریهای دولتی هم داشته باشیم هم در بحث مقررات و هم در بحث مدیریت و هم در حوزه بحث مشاوره.
وی افزود: یک نکته هم اضافه کنم در حوزه مسایل بانکی است و ما روز گذشته گفتوگوی مفصلی با بانکهای شما داشتیم. با توجه به اینکه سالها روابط بانکی قطع بوده، خیلی طبیعی به نظر میرسد که برقراری ارتباطات مجدد مقداری زمانبر باشد. اما قطعا اراده سیاسی بسیار مهم است که این اراده سیاسی در بانکها اعلام شود.
وی ادامه داد:نکته دوم، این است که ما با بانکهای اروپایی به صورت دسته جمعی مذاکره کنیم که بتوان به یک توافق جامع دسترسی پیدا کنیم .
آخوندی با تاکید بر اینکه در ایران به دنبال کنترل سرعت هستیم گفت: در ایران میزان تلفات جادهای بالاست و در حال حاضر سالی ۱۰ هزار نفر در جادههای ما کشته میشوند. به همین دلیل استراتژی ما کنترل و کاهش سرعت است.
وی ادامه داد:بحث مدیریت جادهها به شکل گستردهای در ایران در حال اقدام است. چیزی حدود ۱۹۰۰ دوربین الکترونیکی در حال یکپارچه شدن و در حال نصب است و و بحث مدیریت الکترونیکی جادهها از بحثهای خیلی جدی است و سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام میدهیم. بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فقط سرمایه گذاری در این حوزه است که در سال جدید آغاز کردهایم.
آخوندی افزود: ما یک مرکز کنترل ۱۰۰ درصد الکترونیک برای تمام شبکه راهآهن ایران هم تعریف کردیم و داریم آن را اجرا میکنیم. ما موفق شدیم که سیستم کنترل تمام اتوماتیک را در ایران ایجاد کنیم. برای خطوط آهن میتوانیم از مرکز کنترل؛ قطار را متوقف کرده و دستور مستقیم به قطارها بدهیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *