مشهد و لالجین گزینه های شهر سنگ های قیمتی و سفال برای ثبت در میراث جهانی
شهر مشهد به عنوان شهر سنگ های قیمتی و لالجین همدان به عنوان شهر سفال برای ثبت در میراث جهانی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه مراحل داوری شهرهای مطرح برای عنوان جهانی شدن آغازشده است، افزود: حضور معاون صنایعدستی کشور با هیات همراه در لالجین به منظور بررسی زمینههای داوری این شهر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: لالجین برای سفال و مشهد برای سنگهای قیمتی به عنوان دو گزینه جهانی شدن از کشور ایران در سال 2016 مطرح شده است.
وی با بیان اینکه انتخاب این شهرها در سه مرحله داوری میشود، افزود: نتیجه داوری سازمان میراث فرهنگی به سازمان جهانی ارسال و پس از بررسی تصویب میشود.
مالمیر اظهار داشت: دو پرونده لالجين و مشهد پیش از این به رئیس شورای آسیا اقیانوسیه صنایعدستی ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت تا پرونده لالجین را به عنوان شهر جهانی سفال ارائه دهیم که امیدواریم در مرحله داوری نهایی که اردیبهشتماه با حضور پنج داور انجام میشود، پرونده تایید شده و در تیر یا مرداد ماه سال 95 در مجمع عمومی شورای جهانی توسط روسای پنج قاره تایید و به طور رسمی در شهریور ماه ثبت جهانی این شهر اعلام شود.
وی بیان کرد: بعد از ثبت جهانی محصولات این دو شهر باید برند جهانی شود و سفال لالجین برند لالجین را داشته باشد به طوری که دنیا سفال این شهر را با نام لالجین بشناسد.
مدير كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ثبت جهانی مرحله اولیه کار است، اما مراحل بعد از ثبتجهانی از اهمیت بالایی دارد چراکه تمامی شهرهای جهانی باید گزارش سالانه ارائه دهند و اگر اتفاقی در این شهرها در راستای رونق اقتصاد صنایع دستی و پیشبرد هنری رخ نداده باشد این عنوان از شهر موردنظر گرفته میشود.
وی یادآور شد: با ثبت جهانی لالجین این شهر باید سفال و سرامیک خود را با برند داخلی و بومی به جهان عرضه کند و کمتر شاهد عرضه محصولات غیر بومی در فروشگاههای این شهر باشیم.
علی مالمیر افزود : اعطای نشان اعتماد به فروشگاههای صنایع دستی نیز طرح دیگری است که در سال جدید در همدان انجام میگیرد و در این زمینه بعد از اصفهان دومین استانی در اجرای این طرح هستیم. وی تصریح کرد: در نخستین گام این طرح در لالجین اجرا میشود و این طرح به فروشگاه هایی که زیر نظر این سازمان هستند و کالاهای ایرانی عرضه میکنند اعطا میشود.
مالمير مطرح کرد: این اقدام گامی در راستای جمع آوری کالاهای چینی و تشویق فروشگاهها به فروش کالاهای داخلی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *