صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اینجا معلمان با دانش آموزان تفاوت سنی زیادی ندارند/ فعالیت نمونه بومی شده مدرسه آمریکایی در تهران

۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۵۶۰۰۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدرسه ای در شهر تهران فعالیت می کند که گچ و کاغذ در آن نقش چندانی نداشته و دانش آموزان تمام آموزش ها را به صورت الکترونیک دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در شرایطی که مسوولان وزارت آموزش و پرورش شعار هوشمند سازی مدارس و سوق پیدا کردن آموزش ها به سمت و سوی الکترونیکی شدن را سر می دهند، اکنون نمونه های انگشت شماری از این مدارس را می توان در کشور شاهد بود.

مدارس این چنینی به دلیل کمبود اعتبارات دولتی بیشتر در دست بخش خصوصی هستند و نمونه های بارزی برای الگو برداری سیستم آموزش کشور و تعمیم دادن آن به تمام مدارس به شمار می آیند.

در حال حاضر یکی از مدارس کاملا هوشمند شهر تهران در منطقه 3 واقع است. در این مدرسه خبری از گچ و کاغذ برای انجام تکالیف و آموزش به دانش آموزان نیست و معلمان جوان این مدرسه تفاوت سنی چندان زیادی با دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی ندارند.

طوبی فتحی که فارق التحصیل رشته ریاضی از دانشگاه تهران و آمار از دانشگاه واشنگتن است به عنوان مدیر مدرسه مشغول به فعالیت بوده و خود اعلام می کند که مدرسه تحت هدایش نمونه ای الهام گرفته از مدارس آمریکا است.

چکیده گفتگوی این مدیر موفق مدرسه  که در بیان فرهنگیان به مدیر استفاده کننده از معلمان جوان شهره است با خبرنگار را در ادامه می خوانید.

مدرسه کاملا الکترونیک شما از چه سالی آغاز به کار کرده و هدف از راه اندازی این مدرسه چه بوده است؟

این مدرسه فعالیت خود را از سال 88 به طور رسمی آغاز کرد و تلاش کردیم با فعالیت آن نگرش سنتی به آموزش در کشور را تغییر دهیم. سطح آموزش در کشور باید تغییر پیدا می کرد و ما با تاسیس این مدرسه تاحدودی در این امر موفق بودیم.

پیش از افتتاح این مدرسه تمام امکانات سخت افزاری برای دانش آموزان فراهم شد و سپس دانش آموز جذب کردیم.

با راه اندازی این مدرسه در راستای تولید محتوای کتاب های درسی الکترونیک نیز اقدامی شد؟

از همان ابتدا ارقام قابل توجهی را برای تولید محتوای کتاب های درسی هزینه کردیم. به گونه ای که اکنون 40 کتاب درسی دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی به صورت الکترونیک درآمده و محتوای مورد نیاز برای تمرین ها و آزمایش های آنها نیز فراهم شده است.

دانش آموزان در این مدرسه می توانند تمرین‌های کتاب های درسی را به صورت شبیه سازی شده با روشی جدید آموزش دیده و لمس کنند و اکنون این امکان را داریم که محتوای تولیدی خود را در اختیار مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز قرار دهیم.

وضعیت آزمون های برگزار شده در  مدرسه کاملا هوشمند به چه صورت است؟

تمام آزمون های این مدرسه به صورت الکترونیک برگزار می شود و در کنار آن، دانش آموزان در خانه های خود نیز موظف به انجام تکالیف به صورت الکترونیک هستند. تمهیداتی اندیشیده شده که در خانه تمام دانش آموزان این مدرسه اینترنت وجود داشته باشد و آموزش های لازم به والدین این دانش آموزان نیز ارائه شده تا بتوانند در امور درسی به دانش آموزان خود کمک کنند.

به دلیل دسترسی دانش آموزان به اینترنت در مدرسه و خانه، آیا تدابیری برای کنترل دانش آموزان در فضای مجازی اندیشیده شده است؟

اعتقاد ما این است که آموزش الکترونیک، تیغ دو لبه است و می تواند همان قدر که برای یک دانش آموز مفید است، برای دانش آموز دیگر تهدید کننده و خطرناک باشد. به همین خاطر ما از قبل آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه می دهیم که به چه صورتی از اینترنت بهره مند شوند و در زمان درس از حضور در سایت های تفریحی پرهیز کنند.

وضعیت معلمان حاضر در این مدرسه و رده سنی آنها به چه صورتی است؟

چندی قبل برای جذب معلمان جدید، فراخوانی را اعلام کردیم و طی آن از تمام دانشجویان دانشگاه های برتر کشور درخواست شد که برای کمک به دانش آموزان این مدرسه اقدام کنند. در این فراخوان، امکان آموزش از راه دور برای معلمان فراهم بود. به این خاطر که تغییر برای بسیاری از معلمان وزارت آموزش و پرورش که سال های زیادی با روش سنتی تدریس کرده اند دشوار است، سعی کردیم از معلمان جوان در سیستم آموزشی خود استفاده کنیم. در برخی از کلاس ها، مجبور بودیم به صورت همزمان از 2 معلم بهره ببریم اما در نهایت بهره گیری از معلمان جوان سبب موفقیت مدرسه شد.

در مدرسه ما رنج سنی معلمان از 19 سال آغاز شده و 30 سال سقف سنی معلمان حاضر در مدرسه است.

الگوی مدرسه الکترونیک شما از مدارس کدام کشورها برداشته شده  است؟

من خودم به مدت 24 سال در ایران معلم مدرسه بودم و به دانش آموزان ریاضی تدریس می کردم تا اینکه تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل راهی کشور آمریکا شوم. در آنجا با تفاوت های آموزش در ایران و سایر کشورها مواجه شدم و تصمیم گرفتم راهی ایران شده و نمونه جدید آموزش را در کشور پیاده کنم. برای راه اندازی مدرسه نوین بومی سازی شده در کشور، یک اتاق فکر تشکیل دادم و در نهایت اکنون مدرسه ای راه اندازی کرده ام که به عنوان نمونه در کشور مطرح است.

طی سال های اخیر بحث مدرسه هوشمند در کشور مطرح شده است. آیا وزارت آموزش و پرورش اقدامی برای بهره گیری از تجارب شما در حوزه مدرسه هوشمند داشته است؟

برای گسترش آموزش های هوشمند مشورت هایی از اتاق فکر ما گرفته شده و حتی اکنون به عنوان مشاور، به آموزش و پرورش منطقه 3 نیز آموزش هایی را ارائه می کنیم. از سراسر کشور نیز هر ماه بازدید هایی از مدرسه هوشمند ما صورت می گیرد و مدیران مدارس تلاش می کنند با الگوی برداری از این مدرسه در پویایی مدرسه خود نقش داشته باشند.

با وجود تفاوت ویژه مدرسه شما با سایر مدارس، آیا میزان شهریه این مدرسه با سایر مدارس غیر انتفاعی متفاوت است؟

تلاش کرده ایم با وجود رعایت استانداردها در مدرسه، شهریه اخذ شده از دانش آموزان تفاوت چندانی با سایر مدارس غیر انتفاعی نداشته باشد و تنها 10 درصد بیشتر از سایر مدارس غیر انتفاعی از والدین دانش آموزان شهریه اخذ می شود.

وضعیت فارغ التحصیلان این مدرسه در امتحانات کنکور به چه صورتی بوده است؟

به دلیل آموزش کامل زبان انگلیسی به دانش آموزان و به این خاطر که از سال دوم دبیرستان تست های کنکور با دانش آموزان کار می شود، دانش آموزان ما در کنکور بسیار موفق بوده و سال گذشته از 26 دانش آموز دوره پیش دانشگاهی ما، تعداد قابل توجهی در دانشگاه های مطرح کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی و علم و صنعت پذیرفته شدند.

چرا از معلمان جوان استفاده می کنید؟

به نظرم نسل جوان می تواند به راحتی با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه جوانان با انرژی و پتانسیلی که دارند می توانند هر مشکلی را از سر راه بردارند. جوان باید بداند که در هر سنی بخواهد می تواند کاریی را که بر عهده اش است را انجام دهد.

بچه ها مشکلی با تفاوت سنی بامعلم ندارند؟

خیر،این موضوع باعث شده است که دانش آموزان و معلمان با هم ارتباط خوبی داشته باشند. من هنوز هم معتقدم که جوانان کشورم می‌توانند از عهده کارهای بسیاری بربیایند. وقتی یک جوان در 19 سالگی شغل مهم معلمی را بر عهده می گیرد در آینده نیز می تواند پست ها و مسئولیت های مهمتری را بر عهده گیرد. من به نوعی به جوانان جرات انجام کارهای بزرگ را می دهم تا درآینده به درد مملکت خود بخورند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *