احتمال مذاکره برای ذخیره نفت خام ایران در مخازن زیرزمینی هندوستان
تهران و دهلینو احتمالا در جریان سفر وزیر نفت هند به تهران در ماه آینده، برای ذخیره نفت خام ایران در مخازن زیرزمینی هندوستان مذاکراتی داشته باشند.
به گفته یک مقام ارشد وزارت نفت هند، «غرب آسیا یک منبع بزرگ نفت خام برای هند محسوب میشود و هند روابط دوستانهای با ایران حتی در زمان تحریمهای غرب دارد.»
قرار است پرادهان در 6 و 7 آوریل به تهران سفر کند که نخستین سفر یک وزیر هندی به ایران از زمان لغو تحریمهای این کشور به شمار میرود. وزیر نفت هند گفت دهلینو در زمان تحریمها در کنار ایران ایستاد.
همچنین هند در تلاش برای چند برابر کردن روابط تجاری و فرصتهای سرمایهگذاری با تهران است. این کشور تمایل دارد تا در زیرساختهای ایران نظیر بنادر و طرحهای پتروشیمی سرمایهگذاری کند.
به نوشته این روزنامه، هند خواهان نفت و گاز طبیعی بیشتر است و در عین حال مشتاق است تا توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس را به عهده بگیرد.
این روزنامه هندی در ادامه مدعی شد، تاسیسات ذخیرهسازی نفت خام در جنوب هند، در شهر ویساکاپاتنام، تمایل کشورهای غرب آسیا را برانگیخته است.
شرکت ملی نفت امارات (ادناک) در تاسیسات زیرزمینی در مانگالور که ظرفیت 1.5 میلیون تن ذخیرهسازی دارد، 0.75 میلیون تن نفت ذخیره خواهد کرد.
ادناک به هند اجازه خواهد داد تا 66 درصد از این نفت را با نرخ بازار استفاده کند و باقی را به فروش خواهد رساند. ادناک از این تاسیسات به عنوان انبار برای تجارت نفت خود استفاده خواهد کرد.
بعلاوه شرکت ملی نفت امارات، شرکت نفت کویت نیز تمایل خود را برای اجاره بخشی از مخازن استراتژیک ابراز کرده است. شرکتهای دولتی ایران و عربستان نیز ابراز تمایل کردهاند.
تاسیسات ویساکاپاتنام میتواند 1.33 میلیون تن، پادور 2.5 میلیون تن و مانگالور 1.5میلیون تن نفت ذخیره کنند که تقاضای هند برای نفت طی تنها 10 روز را تامین می کند.
تاسیسات ویساکاپاتنام آماده است درحالیکه تاسیسات 2 شهر دیگر در ماه می آماده خواهد شد.
دولت هند به شرکتهای بینالمللی برای فروش نفت در مخازن به شرکتهای داخلی این کشور، معافیت مالیاتی اعطا کرده است. همچنین فرماندار ایالت کارناتاکا این نفتها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده است.
در این صورت، درحالیکه هند میتواند در زمان بحران نسبت به تامین نفت اطمینان یابد، کشورهایی که از این مخازن استفاده میکنند، میتوانند از نوسانات قیمتی سود ببرند و در زمان کاهش فعالیتهای کشتیرانی دسترسی بهتری به جنوب آسیا داشته باشند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *