مفاهیم اجزای لوگوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه/ لوگوی جدید بیانگر اهداف این معاونت است
اسداللهی گفت: لوگوی جدید به نوعی حال و هوای مفهومی در ارتباطات با اهداف معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه دارد و بیانگر اهداف این معاونت است.
فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران و نیز دانشگاه سوربن پاریس در این رشته است. عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران است و از جمله مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به شمار میآید.
دکتر مصطفی اسدالهی بیشک یکی از ژنرالهای گرافیک ایران محسوب میشود و این بار برای طراحی لوگوی معاونت پیشگیری قوه قضائیه دست به قلم شده است. در لابهلای گپ و گفتمان با این استاد برجسته گرافیک در خصوص اهداف و اجزای مختلف لوگوی طراحی شده، از سوابق استاد هم پرسیدم که توضیح داد: «بیش از 40 سال در طراحی گرافیک تجربه دارم. تحصیلات دانشگاهیم هم متمرکز بر همین رشته بوده است. بیش از 25 سال است که در این زمینه در دانشگاه تدریس میکنم. پروژههای زیادی را در سطح ملی و بین المللی انجام دادم. طراحی نشانههای سازمانها، نهادهای عمدتاً فرهنگی و بانکها از جمله آثار من است و یکی از بارزترین آثارم طراحی لوگوی شبکه خبر است که از شبکههای مهم صدا و سیما محسوب میشود. همیشه سعیم بر این بوده است که همیشه کیفیت در کار در درجه اول قرار داشته باشد».
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی با استاد «مصطفی اسداللهی» است.
: بارزترین خصوصیت لوگوی جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، که توسط شما طراحی شده است، چیست؟
اسداللهی: لوگوی جدید به نوعی حال و هوای مفهومی در ارتباطات با اهداف معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه دارد و بیانگر اهداف این معاونت است.
: کدامیک از اهداف معاونت پیشگیری را پوشش میدهد؟
اسداللهی: به نظرم کار فرهنگی در صدر اهداف معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه است. به معنای فرهنگسازی برای شرایطی که منجر به یک فضایی شود که جرمی اتفاق نیافتد. به نظرم این مهمترین هدف معاونت است بنابراین سیمای ظاهری لوگو به وضوح این هدف را نشان میدهد.
طراحی لوگو به گونهای انجام شده است که یک حالت متحرک و پویا داشته باشد و بتواند از لحاظ ارتباط با مخاطب جذابیتی ایجاد کند و این ارتباط را با خلاقیت و نگاهی نو برقرار کند. دوری از کلیشههایی که در طراحی نشانهها ممکن است باعث شود لوگو اثری نو به حساب نیاید، در طراحی جدید پرهیز شده است و سعی شده که فضای خاصی در طراحی حاکم باشد. اشاره به سمت حرکت فرهنگی مطلوب و نشان دادن راه درست از جمله المانهای این طرح است که با نماد دست و اشاره به سمت راست نشان داده شده است. یعنی راهی که پرهیز از راه ناصواب را پیشنهاد میدهد.
: انتخاب رنگ فیروزهای برای این لوگو نیز با هدفی خاص بوده است؟
اسداللهی: بله. رنگ فیروزهای نماد بسیار مهمی از رنگهای ایرانی- اسلامی است که در نگارگریها و هم در معماری ایرانی- اسلامی یکی از رنگهای پایه است و به عنوان رابط همه رنگها در نظر گرفته شده است. آبی فیروزهای رنگی ایرانی است که در سابقه مساجد ما نیز به وفور یافت میشود.
: یکی دیگر از مهمترین بخشهای این لوگو طرح شمسه هشت پر است. در این خصوص اگر ممکن است توضیحاتی را بفرمایید؟
اسداللهی: شمسه هشت پر از نقوش اسلامی بسیار معروف است که در ترکیب و ساختار اصلی نشانه مورد توجه واقع شده است. شمسه حالت حفاظت را القا میکند. هم شمسه بیرونی و هم داخلی آن که به جنبه اجتماعی اشاره میکند، در واقع محدوده مفاهیمی که معاونت اجتماعی و پیشگیری دنبال میکند را به عنوان حافظ مفهوم سازی کرده است.
: در قسمت بالای سمت چپ این شمسه حالت سه بال طراحی شده، چه مفهومی را در پی دارد؟
اسداللهی: در واقع نشانی از بال یک پرنده است. بال پرنده نمادی از صلح، صفا و حرکت است. در واقع نشان از حرکت به سمت اهداف معاونت است.
:سه بار تکرار این قسمت طرح هم با هدف بوده است؟
اسداللهی: پرچم جمهوری اسلامی هم به سه رنگ است و به این منظور سه بال نیز در نظر گرفته شده است که اگر در مواقعی بخواهند از رنگ پرچم در لوگو استفاده نمایند نیز این امکان فراهم باشد.
: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
اسداللهی: من هم از شما ممنونم و امیدوارم در سال 95 شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی در کشور باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *