کاهش مسافران شبکه ریلی کشور
۳۰۰هزار نفر از مسافران شبکه ریلی کشور آب رفت؛ مهمترین دلایل این امر خصوصیسازی بخش مسافری و متوقف شدن سرمایهگذاری دولت و همچنین بخش خصوصی در بخش مسافری و افزایش توسعه سفر با خودروهای شخصی به دلیل بهتر شدن وضعیت جادهها و بهبود کیفیت خودروها و افزایش تسهیلات خرید خودرو است.
تحلیل روند شاخصهای کلیدی برنامه پنجم توسعه و مقایسه تطبیقی آن با سالهای پیشین در بخش بار مسافر نشان میدهد که روند حمل و نقل مسافر در بخش ریلی از سال ۱۳۸۹ نزولی بوده به طوری که راه آهن در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ چهار میلیون نفر مسافر کمتر جابجا کرده است.
مقایسه عملکرد ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بامدت مشابه سال ۱۳۹۳ حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار نفری در سال جاری است.
مهمترین دلایل این امر خصوصیسازی بخش مسافری و متوقف شدن سرمایهگذاری دولت و همچنین بخش خصوصی) در بخش مسافری و افزایش توسعه سفر با خودروهای شخصی به دلیل بهتر شدن وضعیت جادهها و بهبود کیفیت خودروها و افزایش تسهیلات خرید خودرو است.
روند حمل بار طی سال های ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ به جز اندکی کاهش در سال ۱۳۹۲، افزایشی است.
هم چنین لازم به ذکر است عملکرد ۹ ماهه سال۱۳۹۴ (۱۸.۲ میلیارد تن کیلومتر) نسبت به مقدار سال قبل خود (۱۸ میلیارد تن کیلومتر) دارای ۱ درصد رشد است.
در خصوص ناوگان ریلی میانگین لکوموتیوهای در سرویس و واگنهای باری در سرویس مورد بررسی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که تعداد لکوموتیوهای راه آهن همواره از روندی افزایش برخوردار بوده و در ۹ ماهه سال گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تر، تعداد میانگین لکوموتیو در سرویس با افزایش ۸.۳ درصدی به ۵۱۳ دستگاه رسیده است.
طی سالهای مورد بررسی تعداد واگنهای باری از افزایش برخوردار بوده است.
بر اساس این گزارش، افزایش یا کاهش تعداد واگنهای باری در سرویس ناشی از عملکرد این شرکت نبوده وبه عنوان یک شاخص مهم بخش مورد بررسی قرار گرفته است.
میانگین واگن باری در سرویس در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۲.۵ درصدی به ۲۱۳۴۴ دستگاه رسیده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *