صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سال آینده دفاتر جاری حذف می‌شود/ تشریح مزایای این طرح

۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱:۳۸
کد خبر: ۱۵۱۳۱۸
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
انجم شعاع گفت: نقطه برجسته اقداماتی كه در سال جدید به نتیجه نهایی خواهد رسید حذف دفاتر جاری کاغذی و آزاد شدن دفاتر از شیوه سنتی و تحریر دستی متن اسناد در دفترها است.
«محمد مهدی انجم شعاع»  معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی در رابطه با مهمترین اتفاق در حوزه دفاتر اسناد رسمی در سال 95 اظهار کرد: مهمترین اتفاق در سال 95 حذف دفاتر جاری كاغذی است. آنچه كه در سال 94 انجام شده فراهم شدن مقدمات و انجام پایلوت و آزمایش اخذ اثر انگشت و استفاده از دفاتر الكترونیك به موازات دفاتر سنتی و دفاتر جاری سردفتر است و نقطه برجسته اقداماتی كه در سال جدید به نتیجه نهایی خواهد رسید حذف دفاتر جاری و آزاد شدن دفاتر از شیوه سنتی و تحریر دستی متن اسناد در دفترها است.

وی با اشاره به مزایای این طرح افزود: حداقل مزایای آن، رهایی از صرف وقت زیاد برای رونویسی متون اسناد در دفتر و جلوگیری اشتباهات احتمالی در دفترخانه است. بالطبع خطای چشم و خطای دست در تحریر وجود دارد و اشتباهاتی رخ می‌دهد. بنابراین با حذف این دفاتر، متون اسناد به همان شكلی كه سردفتر در سامانه با وجود اختیاراتش و با استفاده از كلیشه های موجود تهیه كرده با همان اثر انگشت متعاملین مورد تایید قرار می‌گیرد، بنابراین این اشتباهات نیز از بین خواهد رفت مسائلی مانند خطاهایی كه برخی سردفتران ممكن است انجام ‌دهند مثل سفید امضا گرفتن و... منتفی خواهد شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد  واملاک کشور ادامه داد: یك نكته مهمتر كه همه (سردفتران و مراجعه كنندگان) باید به آن توجه كنند این است كه اثر انگشتی كه از افراد گرفته می‌شود به شماره ملی آن‌ها متصل و صحت سنجی با آثار انگشتی كه در بانك سامانه به مرور ایجاد خواهد شد كه بسیار مهم است.

وی تصریح کرد:‌ ما در طول روز به طور متوسط 50 هزار سند در كل كشور تنظیم می‌كنیم. اگر برای هر سند، اثر انگشت حداقل سه نفر را در نظر بگیریم به طور متوسط در یك روز  از 150 هزار نفر اثر انگشت اخذ می‌شود كه در آینده در سامانه مثل یك بانك قابل استفاده خواهد بود، آنهم بانكی كه با بانك ثبت احوال مطابقت دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *