صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اگر در برجام طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، عکس العمل ما را در پی خواهد داشت

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴:۵۹
کد خبر: ۱۴۵۲۹۳
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه ما برای ساختن ایران و رونق اقتصادی نیاز به برنامه جامع اقدام مشترک ملی داریم گفت: اگر در برجام یک طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، عکس العمل فوری ما را در پی خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری که عصر امروز در سالن اجلاس سران و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار داشت: به اعتقاد من سال 1394 یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران است.

وی افزود: طلیعه سال 94 تعامل سازنده با جهان بود که اولین قدم مهم آن توافق هسته ای در لوزان بود و بعد رسیدیم به 23 تیر ماه که روز توافق هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه یک بود که برای مردم ما روز بسیار مبارکی در ایام ماه مبارک رمضان بود.

روحانی ادامه داد: در 29 تیر همه قطعنامه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و در شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می انداخت به کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است تبدیل شد.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: بیست و شش دی ماه برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و از فردای آن روز تمام تحریم های بانکی و اقتصادی در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود لغو شد.


وی در ادامه به حماسه هفتم اسفند و حضور مردم در پای صندوق های رای اشاره کرد و بیان داشت در هفتم اسفند مردم به پای صندوق های رای آمدند و اعتماد خود را بار دیگر به نظام، رهبری و دولت نشان دادند و جهان را به شگفتی وا داشتند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونی ، سالم و شکوهمند به کار گرفت گفت: ممکن است برخی انتظارات برآورده نشده است اما از زمان ثبت نام کاندیداها  تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه باز گرداند.

روحانی با بیان اینکه دولت تلاش کرد تا در حد توان با حفظ آرامش رقابت های انتخاباتی را حداکثری کند اظهار داشت: من از تمام کاندیداها به ویژه آنهایی که صلاحیت شان مورد تایید قرار نگرفت از آن جهت که اقدامات و اظهارات شان در چار چوب قانون بود قدر دانی می کنم و این به معنای بلوغ سیاسی در عرصه رقابت های انتخاباتی است.

وی تصریح کرد: من از همه بزرگان و فرهیختگان سیاسی که با پیام های خود مردم را ترغیب به حضور در پای صندوق های رای کردند تشکر می کنم.

رئیس جمهور بیان داشت : با تلاش فراگیر همگانی، از لحاظ مشارکت مردم و مسائل امنیتی یک انتخابات بسیار خوب در کشور برگزار شد که در اینجا باید از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که در طول سال برای آرامش و امنیت مردم تلاش می کنند تشکر کنم.

روحانی در ادامه با ابراز خوشحالی از انتخاب معتدلین جناح های سیاسی در انتخابات برگزار شده گفت: این امر بدین معنا است که مردم ما میانه روی را برگزیده اند و انتخابات اخیر نشان داد مردم راهی را که در سال 92 انتخاب کرده بودند ادامه می دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مجلس تابع دولت نمی خواهیم اظهار کرد: مجلس و دولت باید با همراهی اهداف ملی واحدی را دنبال کنند و من بسیار امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد.

روحانی با اشاره به تلاش دولت برای برقراری رابطه خوب با مجلس نهم بیان داشت: در مجلس نهم نه سوالات فراوان نمایندگان  و نه استیضاح ها و نه رد برخی لوایح ما را عصبانی نکرد؛ حتی اگر بودجه و برنامه ما هم تصویب نشود باز هم رابطه خوبمان با مجلس نهم حفظ می شود.

روحانی با بیان اینکه ما نسبت به مسائل منطقه ای فعالیتمان روشن است و کمک هایمان به دولت و مردم کشورهای عراق، سوریه و لبنان و سایر کشورها از جمله یمن روشن است گفت: دولت سعودی متاسفانه به بمباران های غیرانسانی خودشان همچنان ادامه می دهند و من سراغ ندارم یک مذاکره با یک مقام خارجی انجام شده باشد و درآن از یمن صحبتی نشده باشد.
 
وی افزود:  گرچه شرایط برای انجام این کمک ها سخت است اما هیچگاه کمکهای ما به یمن قطع نشده است.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: ما برجام یک را تقریبا به پایان رسانده ایم و البته تاکید من بر قید تقریبا به این سبب است جزئیات ممکن است نیازمند زمان باشد اما دولت های طرف مقابل یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل کرده اند  و نظرات خود را از نظر سیاسی به بخش های اقتصادی منتقل کرده اند البته تعامل  با بخش های اقتصادی غیر دولتی شرایط خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه امروز تعامل ما بانک های خارجی آغاز شده گفت: مساله سوئیفت حل شده و بسیاری از شرکت های بیمه ای تا حد زیادی فعال شده اند و 10 درصد از هزینه های نقل و انتقال ارزی ما برای تولید کاهش یافته است و همچنین هزینه حمل و نقل دریایی نیز کاهش 25 درصدی داشته است.

روحانی با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته 2/4 میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده است بیان داشت: ایران جایگاه خود در صادرات نفت بازیافته  و ما 400 هزار بشکه به صادرات نفتی خود اضافه کرده ایم.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم صنعت هوایی را به جایگاه اصلی خود برسانیم تصریح کرد: طبق اعلام وزیر راه  مردم ایران سالیانه 5/4 میلیارد دلار به شرکت های خارجی برای خرید بلیط هواپیما پرداخت می کنند و ما می خواهیم این پول به شرکت های ایرانی پرداخت شود.

روحانی با بیان اینکه ما برای ساختن ایران و رونق اقتصادی نیاز به برنامه جامع اقدام مشترک ملی داریم گفت: اگر در برجام یک طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، عکس العمل فوری ما را در پی خواهد داشت.


رئیس جمهور با بیان اینکه در سال 95 کشور از لحاظ اقتصادی و رفاه عمومی شرایط بهتری نسبت به سال 94 خواهد داشت گفت: ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم و درآمدهای نفتی ما در سال 94 نسبت به سال 90 به 6/1 تقلیل یافت اما ما با این درآمد کم توانستیم با کمک مردم کشور را اداره کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار گروه سیاسی مبنی بر واکنش دولت به درخواست برخی نمایندگان مجلس برای ارائه لایحه دو دوازدهم بودجه سال 95 اظهار داشت: نظر ما بر این بود که بودجه سال 95 در سال 94 به تصویب نهایی برسد؛ در روز 27 دی یعنی فردای اجرایی شدن برجام، ما لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم؛ روشن هم بود که ما نمی توانستیم لایحه را زودتر تقدیم مجلس کنیم.

وی افزود: از زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس تا پایان سال بیش از 60 روز زمان در اختیار مجلس بود که البته آنها گرفتار مسائل انتخاباتی هم بودند اما بررسی و تصویب لایحه بودجه امکان پذیر بود.

روحانی تصریح کرد: من هم از نمایندگان درخواست کردم لایحه بودجه را در همین سال 94 تصویب کنند بدلیل اینکه تکلیف دولت برای سال آینده روشن می شود و این امر به نفع مردم است.

رئیس جمهور بیان داشت: اگر مجلس به هر دلیلی نتواند تا پایان سال لایحه را تصویب کند، ساز و کار قانونی در این رابطه وجود دارد که یکی از آنها تقدیم لایحه چند دوازدهم است؛ البته نمایندگان گفتند که ما خودمان در این رابطه طرح می دهیم که این امر به نظر من امکان پذیر نیست و باید دولت لایحه بدهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *