تجارت در بنادر رونق نگرفت/ سوئیفت فقط با یک بانک اروپایی برقرار شد
وی با بیان اینکه همه شرکتهای کشتیرانی خارجی امیدوار بودند با لغو تحریمها بتوانند سرویسهای منظم خود را به بنادر ایران مخصوصا به بندرشهید رجایی دایر کنند،تصریح کرد: اما متأسفانه قوانین پیچیده حاکم در داخل کشور و رکود تجاری فعلی باعث کاهش واردات و صادرات کشور شده است.
وی با بیان اینکه طبق آمار واردات و صادرات از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به ترتیب 16 و 11 درصد کاهش پیدا کرده است گفت: خط کشتیرانی جایی می رود که بار باشد هیچ شرکت کشتیرانی فقط به این دلیل که بخواهد به بندری سر بزند کشتی اش را حرکت نمی دهد، اول باید بار باشد تا برنامه ریزی و سپس کشتیاش را اعزام کند این در حالی است که فعلا حجم کالا و بار صادراتی و وارداتی کشور قابل توجه نیست.
وی گفت: از سوی دیگر از آنجا که هزینه ها در بنادر ایران بسیار زیاد است به همین دلیل شرکتهای کشتیرانی نمیتوانند کشتیهای خود را به بنادر ایران اعزام کنند به عنوان مثال یک کشتی با ظرفیت شش هزار TEU باید حدود 35 هزار دلار هزینه بندری بپردازد به عبارت دیگر با توجه به سطح نرخهای حملی که هم اکنون بین ایران و خاور دور و بالعکس وجود دارد، برای شرکت کشتیرانی خارجی به صرفه نیست که به بنادر ایران کشتی بفرستد.
میرمحمدعلی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط اقتصادی در سال 95 یادآور شد: اگر در سال جدیدی که در پیش داریم رونقی در اقتصاد اتفاق بیفتند و تعداد کانتینرهایی که هر کشتیرانی حمل میکند به اندازهای برسد که برای آن شرکت صرفه اقتصادی داشته باشد،کشتیهای بیشتری به بنادر ایران خواهد آمد ولی در حال حاضر وضعیت رکود در بنادر ایران حاکم است.
کارشناس حمل و نقل دریایی ادامه داد: هم اکنون،بعضی از خطوط کشتیرانی خارجی به طور مستقیم به ایران تردد دارند ولی دو خط بزرگ اروپایی که قرار بود به بنادر ایران بیایند نه تنها به طور مرتب و منظم ترددی نداشتند بلکه سرویسهایشان را فعلا به علت کمبود بار لغو کردند چراکه هم باید هزینههای گزافی را بپردازند ضمن اینکه بار هم ندارند و به همین دلیل وقت خود را تلف نمیکنند که فقط به بندری سر بزنند.
وی در خصوص ضرورت گشایش در شبکه بانکی به مارین تایمز گفت: تا جایی که اطلاع دارم سوئیفت هنوز به طور کامل برقرار نشده و فقط بین بانک ملی با یک بانک اروپایی که 50 درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است. در حالی که اولین ابزار تجارت خارجی معاملات بانکی، گشایشهای اعتباری و ارسال پول از طریق سیستم بانکی که هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده است.
انتهای پیام/