صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیام نخستین انتخابات پس از توافق هسته ای

۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۱۴۷۷
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
نخستین انتخابات پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 با توجه ویژه کشورها به خصوص آمریکا و اروپا روبرو شده است. توجه آنها به این خاطر است که انتظار دارند برآیند نتیجه انتخابات، سیاستی با گرایش به غرب و آمریکا را در پی داشته باشد.
به گزارش گروه بین الملل ، حساسیت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از این بابت برای آمریکاو غربی ها مهم جلوه گر شده است که از نظر آنها حضور گسترده مردم در انتخابات و مشارکت بالا پس از برجام به این معنی است که مردم ایران خواهان روابط با آمریکا هستند.

اما اگر هم بر فرض چنین برداشتی درست باشد، آینده سیاسی ایران و آمریکا به انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان رهبری ربطی ندارد، بلکه به رئیس جمهوری که قرار است پس از پایان ریاست جمهوری اوباما که کمتر از یکسال از آن باقی مانده انتخاب شود بستگی دارد.

توافق هسته ای میان ایران و 1+5 و در واقع میان ایران و آمریکا، در داخل ایالات متحده با مخالفت های شدید و قوی روبرو بود به گونه ای که می رفت از سوی جمهوری خواهان که مخالفان جدی توافق هسته ای با ایران هستند، رد شود، و البته با اقداماتی که دولت اوباما انجام داد از وقوع آن جلوگیری کرد.

اوباما برای این که دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی بتوانند از امتیاز بیشتری برای پیروزی برخوردار باشند به این توافق نیاز داشت. توافق هسته ای برای دولت اوباما بسیار حساس بود. برای او دیگر مهم نیست که در پایان ریاست جمهوری اش آیا توافق هسته ای پابرجا می ماند یا نه تنها این مهم بود که بتواند در کارنامه سیاسی دولت خود چنین اتفاق مهمی ثبت شود که شد.

اما همچنان این ابهام وجود دارد که پس از اوباما، آیا دولت بعدی از هر حزبی که باشد، پایبند به توافق هسته ای با ایران خواهد بود یا نه؟ پایبند بودن دولت بعدی آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است چرا که ایران در قبال توافق هسته ای فعالیت های خود را در زمینه هسته ای بر اساس خواسته آمریکایی ها و غرب کاهش داده و برخی از تأسیسات خود را برچیده است. در عوض برخی از تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران تعلیق یا لغو شده است که البته بازگرداندن تحریم ها بسیار آسان تر از بازگرداندن تأسیسات هسته ای برچیده شده است.

اکنون که فضای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا داغ شده است و احزاب جمهوری خواه و دموکرات سعی دارند به هر نحوی پیروز این رقابت باشند، صداهایی از میان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شنیده می شود که اخبار خوشایندی را از آینده توافق هسته ای به گوش نمی رساند.

اکنون در میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا، دونالد ترامپ که نامزد حزب جمهوری خواه است و در مقابل هیلاری کیلینتون نامزد حزب دموکرات هر دو تند رو هستند و تاکنون هم رقابت تنگاتنگی را با هم داشته اند. صدر نشینی این دو در میان دیگر نامزدهای انتخاباتی این احتمال را قوت می بخشد که در صورت انتخاب هر یک از آنها، باید شاهد اجرا نکردن توافق هسته ای از سوی آمریکا و آغازی بر تحریم ها و تهدیدات علیه ایران باشیم.

در هر صورت باید نگران این بود که بعد از اوباما، تندرو جمهوری خواهی مانند دونالد ترامپ یا تندرو دموکراتی مانند هیلاری کلینتون روی کار آید.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا معتقد است ایرانی ها در مذاکرات هسته ای ما را تحمیق کرده اند. او بارها گفته است که در صورت رئیس جمهور شدن، توافق هسته ای را زیر پا می گذارد.

این تنها بخشی از اقداماتی است که دولت آینده آمریکا علیه ایران انجام خواهد. در حالی که آنها توقع خواهند داشت توافق هسته ای و نتایج انتخابات در ایران باعث تغییر رفتار ایران در زمینه سیاست خارجی شود.

هدف از این توقع این است که جمهوری اسلامی ایران حمایت های خود را از دولت و ملت سوریه قطع کند. بخش دیگر توقع از ایران قطع حمایت از مردم مظلوم یمن خواهد بود. عراق نیز شامل همین گروه می شود و از همه مهمتر آمریکایی ها خواهان قطع کمک و همکاری با حزب الله لبنان خواهند شد که نشدنی است. فلسطین مهمترین موضوع جهان اسلام از دیگر خواسته هایی است که از سوی دولت آینده آمریکا طرح می شود.

در واقع آمریکایی ها با توافق هسته ای قصد دارند هر آنچه که تصور می کنند به دست بیاورند و ما به ازایی هم نپردازند. اما باید به این باور برسند که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، عراق، یمن حزب الله لبنان و بحرین تغییر نمی کند و نه تنها ادامه می یابد بلکه تقویت هم خواهد شد.

پس از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی دوره دهم، آمریکایی ها خواهند دید که تغییری در سیاست های ایران ایجاد نخواهد شد و همچنان آرمان های انقلاب اسلامی دنبال می شود.

انتخابات روز گذشته که با حضور گسترده و میلیونی مردم برگزار شد، حمایت از انقلاب، عزت ایران اسلامی و آرمان های انقلاب از جمله ولایت فقیه بود که از سوی مردم به خوبی به مردم جهان به ویژه دشمنان ایران نشان داده شد و نتایج آن هم برای آمریکایی ها ناخوش آیند خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *