صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«ما نمی‌توانیم» شرک پنهان است/ سازگاری افراد با معیارهای رهبری شاخص کاندیدای اصلح است

۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۴۰۱۴۷
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شعار «ما نمی‌توانیم» شرک پنهان است، کسی که از آمریکا، انگلیس و صهیونیست می‌ترسد از خداوند نمی‌ترسد و افرادی که سخنان خود را برای رضایت کفار بیان می‌کنند دین نداشته و عمل آنها تکفیر عرفانی است.
به گزارش گروه سیاسی ، حسن رحیم‌پورازغدی در نشست بصیرتی که با محوریت «شاخصه‌های دانشجو و طلبه انقلابی» در سالن همایش موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار کرد: سازگاری افراد با معیارها و خواسته‌های رهبر انقلاب اسلامی یکی از شاخصه‌های اصلی کاندیدای اصلح است.

وی با تاکید بر اینکه نهضت انقلاب برای احیای ارزش‌های انبیای اسلام بوده است، اضافه کرد: انقلاب اسلامی با طرح قرآن و حدیث مسیر تاریخ بشریت را تغییر داده است، انقلاب اسلامی پرچم شیعه را در دنیا بالا برده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از برخی ناهنجاری‌های موجود در سطح جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: قرآن و حدیث با سرنوشت دین در عصر جدید و قرن آینده ارتباط دارد؛ نه فقط در ظاهر جامعه بلکه در مسائل کلی از جمله نظام خانواده، صادرات، واردات، بانک، رسانه، هنر و تربیت مشکلاتی داریم.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی آموزه‌های جدیدی را به دوست و دشمن ارائه داده است، مطرح کرد: دشمن تلاش می‌کند که خلأهای موجود در سطح جامعه اسلامی را پیدا کند در صورتی که مردم خودشان باید به دنبال پر کردن این خلأها باشند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط میان مردم، عقل، قرآن و حدیث باید بررسی شود تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را در میان خانواده‌ها ترویج داده و بازار اقتصادی مناسبی را در نظام اسلامی ایجاد کنیم.

رحیم‌پورازغدی نظام آموزشی را کارخانه مدرک‌سازی خواند و عنوان کرد: مدارک آموزشی نمی‌تواند مشکلات جامعه اسلامی را برطرف کند، مردم باید آموزه‌های قرآن و حدیث را در سطح جامعه به اجرا رسانند تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف به دستاوردهای لازم برسیم.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به آموزه‌های قرآن و حدیث جامعه را از آرمان‌های مطلوب دور می‌کند، تصریح کرد: متن‌های دینی و سنت‌های الهی مشخصی برای کشورهای مختلف تعیین و در آنها دستورات نادرست بسیاری مطرح شده است؛ در برخی از نظریات به اساس معنویت توجه می‌شود اما اسلام تنها دینی است که برای تنظیم معنویت در امور مادی تعریف‌های مشخصی را بیان می‌کند.

استاد برجسته دانشگاه از جایگاه معنویت در ادیان غربی یاد کرد و ادامه داد: قرآن و حدیث به ابعاد مادی بشر توجه کرده به همین علت می‌تواند جامعه را زنده و در رفع نیازهای بشری نقش اصلی را ایفا کند.

وی به اهمیت ترویج رفتار و گفتار پیامبر اسلام(ص) در میان مردم اشاره کرد و گفت: منشاء اعمال ایشان مادی و بشری نبوده بلکه تجلی روح الهی بوده است، اندیشمندان و عارفان دینی اسلام پاسخ بسیاری از سئوالات خود را از رفتارهای حضرت محمد(ص) دریافت کرده‌اند.

رحیم‌پورازغدی یادآور شد: در نگاه نادرست برخی از دانشگاه‌های غربی برای دین منشاء مادی در نظرگرفته می‌شود در صورتی که دین نمی‌تواند در مادیات بشر تعریفی نهادی داشته باشد.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه ادیان غربی با امور عبادی اسلام مخالفت ندارند، مطرح کرد: ایمان به خداوند ابزار مشخصی در انتخابات، مجلس، دولت، خانواده و بخش‌های مختلف جامعه دارد به همین علت در این عرصه‌ها مذهبی‌ها نیز به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

وی از گستره فعالیت‌های شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی یاد کرد و افزود: این دو گروه به مبانی عبادی اسلام اعتقاد دارند اما نسبت به ابزار آنها و ارتباط موجود میان دین و مسائل مختلف جامعه توجهی ندارند به همین علت برای ایجاد عدالت در محدوده خود تلاش نمی‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تفکر سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی در مورد حقوق مستضعفان جامعه اشاره کرد و ادامه داد: اجرای فرایض دینی بدون توجه به وضعیت افراد مستضعف ارزشی برای افراد به دنبال نداشته زیرا این مذهب برای استکبار و گروه‌های بی‌دین هزینه‌ای ندارد؛ افرادی که مقابل امام علی(ع) و فرزندان ایشان ایستادند به اجرای امور دینی اهتمام خاصی داشتند.

*برخی جریانات با برداشت نادرست از دین مشکلاتی برای جامعه به دنبال داشته‌اند

وی با اشاره به اینکه اهتمام داعش در عمل به فرایض دینی در مقایسه با خوارج هیچ است، عنوان کرد: بر اساس گفته‌های امام علی(ع) اگر ایشان مقابل خوارج ایستادگی نمی‌کردند در طول تاریخ هیچ گروهی نمی‌توانست مقابل این افراد ایستادگی کند؛ برخی از جریانات نظام اسلامی با برداشت‌های نادرست از دین برای جامعه مشکلات بسیاری به دنبال داشته‌اند.

رحیم‌پورازغدی با تاکید بر اینکه اگر راهپیمایی و انتخابات نبود تاکنون بارها نظام اسلامی سقوط می‌کرد، تصریح کرد: مردم و ولایت فقیه می‌خواهند نظام را نگه دارند اما برخی‌ها نمی‌خواهند، زیرا تاکنون دعواها و چالش‌ها فقط برای مسئولان بوده است.

وی از جایگاه عرفان در سخنان امام خمینی(ره) یاد و تصریح کرد: مباحث اخلاقی و معنویتی ایشان با قلب و روح مردم آمیخته بود به همین علت توانستند مقابل آمریکا ایستادگی کنند؛ افراد بسیاری می‌گویند که آمریکا نمی‌تواند کاری بکند اما خلاف این موضوع در رفتارها مشاهده می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی اسباب را شرط ظهور اشیا دانست و مطرح کرد: با ترویج تفکر امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه با وجود توحید افعالی خداوند تبارک و تعالی، نباید از آمریکا در سیاست هراسان باشیم، انقلاب اسلامی توانست مقابل کشورهای مختلف ایستادگی کند.

این استاد دانشگاه بر انتقال آموزه‌های قرآن و حدیث در میان توده‌های مختلف جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت آیات قرآن کریم در حوزه‌های مختلف سیاست، انتخابات، مدیریت، خانواده و ازدواج آثار مشخصی دارد.

وی با تاکید بر اینکه خداوند با بیان آیات قرآنی به منطق تفکر بشریت اعتماد کرده است، اظهار کرد: عالم بشریت خداوندی یگانه دارد به همین علت عدالت یکسانی میان بشریت حاکم است در صورتی که دیگر ادیان با مطرح کردن خدایان نادرست سبب ایجاد اختلافات بسیاری در میان بشریت می‌شوند.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه اتحاد مسلمانان می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را رفع کند اضافه کرد: زندگی توحیدی تعاریف مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد؛ برخی افراد مذهب را در صورتی قبول دارند که به برابری و عدالت در جامعه کاری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ تمدن آریایی خدایان و طبقات مختلفی برای مردم تعیین شده بود ادامه داد: در این فرهنگ توحید نه فقط در عرصه الهیات بلکه در عرصه‌های تمدنی و انسانی به شرک تبدیل شد؛ عدل عملی نتیجه توحید نظری است.

رحیم‌پور ازغدی از جایگاه آموزش قبل از انقلاب اسلامی در ایران یاد کرد و افزود: شعار برابری همه اقشار در اسلام مطرح می‌شود اما در دیگر ادیان ظلم و نابرابری یک توجیه مذهبی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه از آیات و روایات می‌توانیم تفسیرهای متفاوتی را برداشت کنیم، تصریح کرد: اینکه می‌گویند ما نمی‌توانیم شرک پنهان است کسی که از آمریکا، انگلیس و صهیونیست می‌ترسد از خداوند نمی‌ترسد و افرادی که سخنان خود را برای رضایت کفار بیان می‌کنند دین نداشته و عمل آنها تکفیر عرفانی است.

وی خاطرنشان کرد: به اسم توسعه و پیشرفت نباید نسبت به قشر متسضعفان بی‌توجه باشیم زیرا توجه به این قشر در آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه نظام تاریخ و طبیعت سنت‌های مشخصی دارد، عنوان کرد: معجزه، کرامت و امدادهای غیبی سنت الهی است؛ افرادی که به سنت‌های الهی در عالم غیب ایمان نداشته و فقط به قوانین عالم شهود توجه دارند، کافر هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *