صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گسترش همکاری‌های مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم در منطقه

۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۶۱۰
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با تأکید بر اشتراک نظر دو کشور در خصوص مسائل مهم دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه همه‌جانبه روابط تهران و باکو را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه دانستند.
به گزارش گروه سیاسی ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک خبری با همتای آذربایجانی خود که پس از امضای اسناد همکاری برگزار شد، با اشاره به 5 دور ملاقات و گفت‌وگو با رئیس‌‌جمهور آذربایجان طی 30 ماه اخیر اظهارداشت: در هر دور از این ملاقات و مذاکرات، شاهد پیشرفت در سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و آذربایجان بودیم و در ملاقات امروز که پس از برجام و رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم در همه زمینه‌ها فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم.

وی افزود: کمیسیون مشترک دو کشور در دو سال اخیر بسیار فعال بوده است که یکی از آثار مثبت آن امضاء 11 سند همکاری بین تهران و باکو می‌باشد.

روحانی روند مذاکرات خصوصی و مشترک با همتای آذربایجانی خود را در  مسایل مهم سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی بسیار مفید و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: امروز در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال با یکدیگر گفتگو کردیم و با اتصال راه‌آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول مهمی در این زمینه خواهیم بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز همچنین در زمینه مسأله انرژی و بهره‌برداری مشترک از منابع نفت و گاز دریای خزر، مذاکرات سازنده‌ای انجام دادیم و مصمم هستیم در زمینه مسایل فرهنگی، دانشگاهی و گردشگری و نیز بیمه، بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بویژه در مناطق آزاد، از جمله انزلی، ارس و ماکو با یکدیگر همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

روحانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت، گفت: ایران و آذربایجان در زمینه مسایل دینی، مذهبی و اعتقادی و فهم از اسلام رحمانی و اسلام مودت و دوستی و همچنین  در زمینه ضرورت تلاش برای مبارزه با اسلام‌هراسی در منطقه و جهان،  اشتراک نظر دارند.

رئیس‌جمهور همچنین به مذاکرات خود در خصوص همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: دو کشور مصمم هستیم تا همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه گسترش دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *