صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"افغانستانی‌ها" تمایل زیادی برای خرید کالاهای ایرانی دارند

۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۹۲۳۰
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
رایزن بازرگانی افغانستان در ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل گفت: افغانستان‌ها به مصرف کالای ایرانی تمایل زیادی دارند و تجار ایرانی باید بکوشند کالاهای با کیفیت را در نمایشگاه خود به نمایش بگذارند.
به گزارش سرویس بین الملل رایزن بازرگانی افغانستان در ایران با بیان اینکه تاریخ، زبان و مذهب مشترک ایران و افغانستان در نزدیک‌سازی مردم 2 کشور بسیار تاثیر گذاشته است، افزود: مصرف کالاهای ایرانی در افغانستان به دلیل مشترکات فرهنگی و زبانی جا افتاده و در بسیاری از موارد مردم افغانستان نسبت به کالاهای مشابه خارجی به کالاهای ایرانی تمایل نشان می‌دهند.
 
وی افزود: رقابت اصلی در افغانستان بر سر کیفیت است و قطعاً هر کشوری که نتواند کالای با کیفیت به افغانستان صادر کند در مصاف با سایر رقبا، بازار را واگذار خواهد کرد، این موضوع در مورد برخی کالاهای ایرانی نیز صادق است چراکه اجناس بی‌کیفیت ایرانی در افغانستان وجود دارد که این اتفاق قطعاً به ضرر ایران تمام خواهد شد.  
 
فرهنگ ادامه داد: شرایط افغانستان اکنون با عضویتش در سازمان تجارت جهانی متفاوت از گذشته شده است، به همین دلیل کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده بیش از هرچیز دیگری در ماندگاری در بازار تعیین‌کننده است.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد سخت‌تر شدن رقابت ایران در افغانستان با توجه به پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی، خاطرنشان کرد: الحاق ما به سازمان تجارت جهانی و پیشرفت و توسعه افغانستان به سود ایران هم هست، اما باید تاکید کنم که افغانستان برای واردات از ایران هیچگونه تبعیضی نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی قائل نیست و تعرفه ورود کالاهای ایرانی نیز مانند سایر کشورها بین نیم تا 4 درصد محاسبه خواهد شد.
 
رایزن بازرگانی افغانستان در ایران با اشاره به بازار وارداتی کشور متبوعش، گفت: اگر چه برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل برای معرفی محصولات ایرانی مفید و حائز اهمیتی است اما با توجه به نیازهای گسترده افغانستان به واردات، اگر نمایشگاه‌ها با رویکرد تخصصی برگزار شود نتیجه بهتری حاصل شده و به نفع هر 2 کشور است.
 
این مقام مسئول افغانستانی با بیان اینکه زمینه صادرات ایران به افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها فراهم است، یادآور شد: ایران می‌تواند در زمینه‌هایی که در آنها از توانمندی بالایی برخوردار است مانند فناوری اطلاعات، مخابرات، آب، برق، انرژی، خدمات فنی ـ مهندسی و... به افغانستان صادرات داشته باشد، این ظرفیت‌ها در نمایشگاه‌هایی که از سوی ایران در کشور ما برگزار می‌شود به اطلاع بخش دولتی و خصوصی می‌رسد.
 
فرهنگ در مورد قراردادهای تجاری که سال گذشته در حاشیه نمایشگاه ایران در افغانستان به امضا رسید، گفت: تجارت ایران و افغانستان هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود، سال گذشته نیز قراردادهای زیادی بین تجار دو طرف به امضا رسید اما چون این قراردادها الزام‌آور نبوده و از طریق سیستم بانکی نیز صورت نگرفته، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت، امسال با رفع تحریم‌های ایران می‌توان به سیستماتیک کردن قراردادهای تجاری امیدوار بود.
 
وی با انتقاد از سرمایه‌گذاری نکردن تجار ایرانی در کشورش، گفت: فعالان اقتصادی ایران در افغانستان اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک نمی‌کنند بلکه تنها اجراکننده طرح‌هایی هستند که از طرف دولت افغانستان، یا بانک‌ جهانی و... تامین اعتبار شده است؛ توصیه ما ورود بخش خصوصی ایران به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و کوچک افغانستان است.
 
فرهنگ با تاکید بر اینکه قانون سرمایه‌گذاری در افغانستان از شفاف‌ترین قوانین منطقه است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در افغانستان انجام می‌شود از سوی بانک‌جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی بیمه می‌شود و با توجه به‌ نیازهای گسترده ما به زیرساخت‌ها، دولت از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان قرار است در زمینه‌های صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، صنعت و معدن، انرژی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، فرش و موکت، صنایع خودرو، خدمات شهری و مخابراتی و ... از روز چهارشنبه 12 حوت به مدت 4 روز در شهر کابل برگزار شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *