بیماری عصر جدید بیماری "جنون خرید" است
افرادی که به بیماری "جنون خرید" مبتلا هستند فقط در حال نونوار کردن وسایل شخصی و حتی بوارم منزل شان هستند و هر هفته و هر ماه این کار را تکرار می کنند.
افرادی که به بیماری "جنون خرید" مبتلا هستند فقط در حال نونوار کردن وسایل شخصی و حتی بوارم منزل شان هستند و هر هفته و هر ماه این کار را تکرار می کنند.
خرید کردن و نونوار شدن در ذهن خیلی از افراد با شروع نوروز باستانی قوت می گیرد و این رسم از رسومات قدیمی بین مردم بوده که با شروع سال نو لباس ووسایل نو و جدید تهیه کنند و این نوع خرید کردن برای عده ای لذت بخش است.
دیدن افرادی که در روزهای پایانی سال با ذوق خاصی در خیابان ها مشغول خرید کردن عید هستند و زیر و بم بازهای را مثل کف دست شان بلد هستند حال آدم را خوش می کند. اما این ذوق و خوشحالی نصیب همه نمی شود. برخی از خانواده هایی که از فقر و بی پولی رنج می برند و از خرید یک جفت جوراب برای فرزندشان محروم هستند حال آدم را خوش نمی کند! زیرا در مقابل افرادی هستند که دیوانه وار مشغوا خرید هستند و هیچ روز و فصلی از سال برایشان فرقی ندارد چرا که مدام در حال خید کردن هستند.
افرادی که به "جنون خرید" مبتلا هستند نوعی وسواس هم در خرید کردن دارند. آنها شاید هیچ نیازی به کالایی که خریداری می کنند نداشته باشند اما علاقه داند آن کالا را داشته باشند. به عنوان مثال یک خانم شاید از انواع و اقسام لوازم آرایشی استفاده نکند اما علاقه زیادی دارد که از هر کدام چندین رنگ تهیه کند. در این نوع بیماری فرد هیچ هدفی از خرید برای جلب توجه یا تنوع طلبی و رفع یک مشکل اساسی ندارد بلکه با خرید کردن اضطراب و تش را در خود کاهش می دهد اما مدت کوتاهی بعد از خرید کردن احساس پشیمانی و ندامت میکند.
متاسفانه اکثر خانواده ها برای خرید کردن خود برنامه ریزی ندارند و بدون اولویت بندی نیازهایشان خرید می کنند خصوصا اینکه در این دوره تاثیرات چشم و هم چشمی، مدپرستی، تجمل گرایی در بسیاری از خانوده ها دیده می شود. خانواده هایی که بدون برطرف کردن نیازهایشان خرید می کنند صرفا پول خود را هدر می دهند و خرید کردن این افراد هیچگونه هماهنگی و تناسبی با درآمد خانواده گی شان ندارد.
جنون به خرید کردن کردن در نهایت دیوانگی مصرف می رسد که باعث مشکلات فراوانی می شود. زیرا با آسان خرید کردن و فراوانی انواع کالا و محصولات بازارهای مکاره افزایش پیدا می کند و به تبع آن مشکلات جدیدی به وجود می آید.
یکی از عواملی بسیار موثر و تاثیر گذار در این زمینه تبلیغات بازرگانی کالاها از سوی رسانه ها است. چرا که تبلیغات نوعی نیاز کاذب برای افراد به وجود می آورد و افرادی که "جنون خرید" دارند برای ارضای نیاز روانی خود به خرید کردن مشغول می شوند.
ناگفته نماند که تبلغات کالاها برای اینگونه افراد که مدام در حال خرید کردن هستند فقط نوعی کاهش دادن اضطراب درونی به جساب می آید چون آنها می خواند حس خریدشان ارضا شود و از پول خرج کردن لذت می برند و بدون در نظر گرفتن نیاز خود فقط خرید می کنند.
افراد مبتلا به "جنون خرید" فقط با کیف پول خود راهی بازار می شوند و هیچ برنامه ریزی برای خرید کردن ندارند فقط می روند که خرید کنند. بیشتر این افراد هم به دلیل چشم و هم چشمی و مدپرستی راه اصراف کردن را طی می کنند. برای این افراد خرید کردن و هدر دادن پول اهمیتی ندارد آنها حتی در مصرف مواد غذایی نیز اصراف می کنند چرا که با خرید برخی مواد خوراکی غیر ضروری و مصرف نکردن، آن مواد را تحویل سطل ذباله می دهند!
"جنون های خرید" در برخی از خانواده ها تحمیل نوعی خرید سالاری است و افراد را به یک فرد مصرفی تبدیل می کند. در روزگار کنونی بسیاری از انسان ها تحت تاثیر مدگرایی و مدپرستی، رفاه زدگی، تجمل گرایی بیش از نیاز و مایحتاج خود خرید می کنند که همین امر نیز باعث می شود مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده ها روز به روز افزایش پیدا کند.
کلام آخر اینکه؛
پدیده "جنون خرید" بنیان خانواده را دچار تزلزل و سستی می کند. باید افراد مبتلا به این بیماری تحت درمان قرا گیرند و با کمک اطرافیان و مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی روش جدیدی در زندگی خود اجرا کنند.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *