تحصیل 2000 دانشجو از 65 کشور در دانشگاه پیام نور
وی اظهار کرد: توسعه آموزش عالی، یکی از شاخص های اصلی جوامع توسعه یافته است. چرا که توسعه آموزش عالی موجب ارتقا سطح رفاه اجتماعی و توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشورها خواهد شد.
وی افزود: دانشگاه های امروز دنیا دانشگاه های نسل سوم هستند که به عنوان دانشگاه های کارآفرین عمل کرده و محور اصلی توسعه کشورها هستند. این دانشگاه ها به دنبال خلاقیت، ایده پردازی و خلق و تولید ثروت از علم هستند. دانشگاه های نسل سوم در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورها نیز نقش زیادی دارند.
جمال زاده با مقایسه جمعیت دانشجویان دانشگاه ها در قبل از انقلاب و وضعیت امروز، مطرح کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی چهار میلیون و 600 هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل هستند که نسبت به اوایل دوره انقلاب از رشد 25درصدی برخوردار است.
وی توسعه کیفی را سرلوحه فعالیت های دانشگاه پیام نور ذکر کرد و اظهار داشت: دانشگاه پیام نور، دانشگاه محرومین بوده و کمترین شهریه را دریافت می نماید. دانشگاه پیام نور، تنها دانشگاه نیمه حضوری و آموزش از راه دور کشور است که به دلیل آزمون محور و منبع محور بودن بیشترین آمار قبولی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارا می باشد و فارغ التحصیلان آن از توان علمی بالایی برخوردارند.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، توسعه آموزش ترکیبی را یکی از سیاست های مهم دانشگاه پیام نور برشمرد و در این مورد یادآور شد که در این دانشگاه، دروس به دو شیوه عادی و الکترونیکی ارائه می گردد.
وی توسعه رشته های الکترونیکی و در نتیجه پذیرش دانشجو به صورت الکترونیکی، پذیرش دانشجویان خارجی و ایجاد مراکز بین الملل در نقاط مرزی و همچنین توجه جدی به ارتقای کیفیت آموزشی را جزو برنامه های اساسی و بنیادی این دانشگاه ذکر کرد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خاطر نشان کرد: با توجه به فضاهای مناسب ایجاد شده در دانشگاه پیام نور خاوران، امکان راه اندازی چند رشته در مقطع کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی وجود دارد.
جمال زاده یادآور شد: برای توسعه دانشگاه نباید تنها به منابع دولتی متکی بود، در ایجاد زیرساخت ها و احداث فضاهای مورد نیاز و حتی تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های مورد نیاز بایستی از پتانسیل های مردمی و مشارکت خیرین نیز بهره جست.