شهدای ارامنه ایران گواهی روشن بر پیوندهای تاریخی دو ملت هستند/ جامعه ارامنه تجلی میراث مشترك فرهنگی
ابراهیمیتركمان در همایش «بررسی روابط 25 ساله ارمنستان و ایران» جامعه ارامنه ایران و ارمنستان را تجلی میراث مشترك فرهنگی دو كشور دانست و گفت: شهدای ارامنه در 8 سال دفاع مقدس گواهی روشن بر پیوندهای تاریخی دو ملت هستند.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمیتركمان، رییس این سازمان كه به دعوت هاسمیک بوغوسیان، وزیر فرهنگ ارمنستان 28 بهمنماه به این كشور سفر كرده است، در همایش بینالمللی «بررسی روابط 25 ساله جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران» در ایروان حضور و طی سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش علمی، آن را نشانگر شوق و علاقهمندی دو ملت به توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی دانست.
وی بیان كرد: مردمشناسان، حماسه و اساطیر را آیینه ناگفتههای تاریخ ملتها میخوانند كه عمیقترین لایههای زیرین فرهنگی اقوام و ملل را در خود پرورانده است و کمتر کسی است که پیوندهای ادبی و تاریخ دو ملت ایرانی و ارمنی را نادیده گرفته باشد و بر این عناصر مشترك صحه نگذارد.
ابراهیمیتركمان افزود: اگر با حماسه جاودانه داوید ساسونتسی خود، تمام آمال و آرزوها را در سیمای پهلوان اسطورهای خود متجلی میبینند، ما نیز در حماسه شكوهمند شاهنامه و پهلوان اسطورهای خود رستم، دنیای مطلوب سرشار از مردانگی و صفا و راستی را میبینیم؛ اهالی اندیشه و ادب و دانش به خوبی بر مشتركات و همانندیهای این دو حماسه بزرگ ملی واقفند.
وی در ادامه سخنان، گفت: همانندیها و تشابهات پُرشمار در آداب و رسوم كه برخی به لحاظ همسایگی و روابط طولانی ما در گذشته شكل گرفتهاند، همه و همه در تاریخ دراز مدت روابط مردمان ما، قوام بخش دوستیها و تداوم بخش مراودات و همكاریها بوده و خواهد بود.
جامعه ارمنی با بیش از چهارصد سال قدمت حضور در ایران
ابراهیمیتركمان با اشاره به تأثیر و تأثرات متقابل فرهنگی فی مابین دو كشور اظهار كرد: این تأثیرات فرهنگی با نشأت گرفتن از سرچشمههای دیرین قومی، زبانی و اجتماعی در عرصههای ادبیات و هنر به ویژه در دوران معاصر، جلوهای دیگر یافته است كه شواهد بسیاری را میتوان بر آن برشمرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شعر پارسی چنان كام شاعران و خردورزان شما را شیرین ساخته است كه حتی خود را به لقب «شیراز » ملقب كردهاند. آری، «هوانس شیراز» شاعر بزرگ ارمنی را میگویم كه از شدت شوق به سعدی و حافظ، وطن این دو شاعر بزرگ را به عنوان تخلص خود برگزید و همچنین، «یقیشه چارنتس» كه در منظومه ماندگار خود، چارنتس نامه، قلبش را سرشار از نور خورشید ایران خوانده است.
وی از هنرمندان ایرانی به عنوان هنرمندان ایرانی یاد كرد و گفت: هنرمندان ایرانی از سینما، تئاتر و نقاشی مدرن خود از هنر هنرمندان نوگرای اوایل سده بیستم میلادی ارمنی بهره بردهاند كه چه در ایران و چه در تفلیس و ایروان، پیامآوران نگاهی نو به انسان و جهان در قالب هنرهای مدرن سینما و تئاتر و حتی معماری بودهاند و میراث برخی از آنان تاكنون نیز چونان مكتبی ویژه و منحصر به فرد، مورد اقبال و مراجعه اهل دانش و ادب و هنر است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تعامل و همزیستی جامعه ارمنی در كشورمان اشاره و تصریح كرد: جامعه ارمنی ایران با بیش از چهارصد سال قدمت حضور در قلمروی ایران امروز، مجموعهای دلنشین از تعامل و همزیستی سازنده با دیگر ایرانیان را در قالب مواریث مشترك فرهنگی و آرمانها و رسالتهای واحد به منصه ظهور گذاشته است.
ابراهیمیتركمان افزود: جامعهای كه همراه با دیگر هموطنانش در شادیها، شاد و در غمها گریسته است و اگر جنگی در گرفته، دو شادوش دیگر ایرانیان به دفاع از وطنش برخاسته است كه آخرین نمونه آن را در «هشت سال دفاع مقدس» دیدیم كه شمار قابل توجه شهدای ارمنی، گواهی روشن بر این مدعاست.
وی در ادامه سخنان خود به ظهور گروههای افراطیگری در جهان به ویژه در منطقه، اشاره كرد و گفت: در زمانهای كه افراطیگری و خشونت به ویژه در منطقه پردهای از خشم و نفرت بر چشمان جاهلانی بی خبر از آموزههای اصیل دینی افكنده است، نمونه همزیستی سازنده ایرانیان و ارامنه در طول تاریخ و به ویژه در دروان جمهوری اسلامی ایران، سرمشقی از تفاهم و همدلی و شكل گیری جامعهای عاری از خشونت و تبعیض است.
همزیستی پیروان ادیان و مذاهب الهی در ایران
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأكید بر همزیستی پیروان ادیان مختلف در ایران، اظهار كرد: شرایط زیست ارامنه ایران كه همراه با دیگر پیروان ادیان آسمانی به عنوان اقلیتهای دینی از حقوق برابر و تسهیلات و امكانات بسیاری همچون حضور نمایندگانی در پارلمان، مدارس و موسسات آموزشی خاص خود، نشریات و مطبوعات و مواردی از این قبیل برخوردارند، ناظران بی طرف و منصف را همواره شگفت زده كرده و نمایش دهنده صادق رواداری و همزیستی پیروان ادیان و مذاهب الهی در جمهوری اسلامی ایران است.
وی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: این مهم در بیست و پنج سال تاریخ روابط رسمی دو كشور، روز به روز جلوههایی جدید از طراوت و بالندگی را پشت سرگذاشته و چشماندازهایی روشن و امیدبخش را پیشاروی خود دارد.
ابراهیمیتركمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دومین كشوری بود كه استقلال جمهوری ارمنستان را به رسمیت شناخت و در طی سالهای پس از استقلال این كشور، همواره نهایت اهتمام و تلاش خود را معطوف به برقراری صلح و تامین امنیت در منطقه ساخته و همچنان بر اهمیت تحقق این مهم تأكید میكند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: منطقه قفقاز جنوبی، در روزگاری نه چندان دور، در خود چهرههایی چون سایات نووا شاعر و خنیاگر ارمنی تباری را پرورد كه به همان روانی و سلاستی كه به ارمنی میسراید، سرودههایی به گرجی و آذری نیز دارد و تجسم عینی تعامل، گفتگو و نزدیكی ملتهای این بخش از جهان است.
وی ضمن قدردانی از اندیشمندان حاضر در مراسم و دستاندرکاران برگزاری این همایش که تلاش صادقانه و ارزشمندی را در تحکیم پیوندهای فرهنگی دو ملت سامان دادهاند، اظهار امیدواری كرد كه این مهم، دستاوردهای ارزندهای را در مسیر توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو ملت دوست و برادر ایران و ارمنستان به ارمغان آورد.
انتهای پیام/
وی بیان كرد: مردمشناسان، حماسه و اساطیر را آیینه ناگفتههای تاریخ ملتها میخوانند كه عمیقترین لایههای زیرین فرهنگی اقوام و ملل را در خود پرورانده است و کمتر کسی است که پیوندهای ادبی و تاریخ دو ملت ایرانی و ارمنی را نادیده گرفته باشد و بر این عناصر مشترك صحه نگذارد.
ابراهیمیتركمان افزود: اگر با حماسه جاودانه داوید ساسونتسی خود، تمام آمال و آرزوها را در سیمای پهلوان اسطورهای خود متجلی میبینند، ما نیز در حماسه شكوهمند شاهنامه و پهلوان اسطورهای خود رستم، دنیای مطلوب سرشار از مردانگی و صفا و راستی را میبینیم؛ اهالی اندیشه و ادب و دانش به خوبی بر مشتركات و همانندیهای این دو حماسه بزرگ ملی واقفند.
وی در ادامه سخنان، گفت: همانندیها و تشابهات پُرشمار در آداب و رسوم كه برخی به لحاظ همسایگی و روابط طولانی ما در گذشته شكل گرفتهاند، همه و همه در تاریخ دراز مدت روابط مردمان ما، قوام بخش دوستیها و تداوم بخش مراودات و همكاریها بوده و خواهد بود.
جامعه ارمنی با بیش از چهارصد سال قدمت حضور در ایران
ابراهیمیتركمان با اشاره به تأثیر و تأثرات متقابل فرهنگی فی مابین دو كشور اظهار كرد: این تأثیرات فرهنگی با نشأت گرفتن از سرچشمههای دیرین قومی، زبانی و اجتماعی در عرصههای ادبیات و هنر به ویژه در دوران معاصر، جلوهای دیگر یافته است كه شواهد بسیاری را میتوان بر آن برشمرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شعر پارسی چنان كام شاعران و خردورزان شما را شیرین ساخته است كه حتی خود را به لقب «شیراز » ملقب كردهاند. آری، «هوانس شیراز» شاعر بزرگ ارمنی را میگویم كه از شدت شوق به سعدی و حافظ، وطن این دو شاعر بزرگ را به عنوان تخلص خود برگزید و همچنین، «یقیشه چارنتس» كه در منظومه ماندگار خود، چارنتس نامه، قلبش را سرشار از نور خورشید ایران خوانده است.
وی از هنرمندان ایرانی به عنوان هنرمندان ایرانی یاد كرد و گفت: هنرمندان ایرانی از سینما، تئاتر و نقاشی مدرن خود از هنر هنرمندان نوگرای اوایل سده بیستم میلادی ارمنی بهره بردهاند كه چه در ایران و چه در تفلیس و ایروان، پیامآوران نگاهی نو به انسان و جهان در قالب هنرهای مدرن سینما و تئاتر و حتی معماری بودهاند و میراث برخی از آنان تاكنون نیز چونان مكتبی ویژه و منحصر به فرد، مورد اقبال و مراجعه اهل دانش و ادب و هنر است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تعامل و همزیستی جامعه ارمنی در كشورمان اشاره و تصریح كرد: جامعه ارمنی ایران با بیش از چهارصد سال قدمت حضور در قلمروی ایران امروز، مجموعهای دلنشین از تعامل و همزیستی سازنده با دیگر ایرانیان را در قالب مواریث مشترك فرهنگی و آرمانها و رسالتهای واحد به منصه ظهور گذاشته است.
ابراهیمیتركمان افزود: جامعهای كه همراه با دیگر هموطنانش در شادیها، شاد و در غمها گریسته است و اگر جنگی در گرفته، دو شادوش دیگر ایرانیان به دفاع از وطنش برخاسته است كه آخرین نمونه آن را در «هشت سال دفاع مقدس» دیدیم كه شمار قابل توجه شهدای ارمنی، گواهی روشن بر این مدعاست.
وی در ادامه سخنان خود به ظهور گروههای افراطیگری در جهان به ویژه در منطقه، اشاره كرد و گفت: در زمانهای كه افراطیگری و خشونت به ویژه در منطقه پردهای از خشم و نفرت بر چشمان جاهلانی بی خبر از آموزههای اصیل دینی افكنده است، نمونه همزیستی سازنده ایرانیان و ارامنه در طول تاریخ و به ویژه در دروان جمهوری اسلامی ایران، سرمشقی از تفاهم و همدلی و شكل گیری جامعهای عاری از خشونت و تبعیض است.
همزیستی پیروان ادیان و مذاهب الهی در ایران
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأكید بر همزیستی پیروان ادیان مختلف در ایران، اظهار كرد: شرایط زیست ارامنه ایران كه همراه با دیگر پیروان ادیان آسمانی به عنوان اقلیتهای دینی از حقوق برابر و تسهیلات و امكانات بسیاری همچون حضور نمایندگانی در پارلمان، مدارس و موسسات آموزشی خاص خود، نشریات و مطبوعات و مواردی از این قبیل برخوردارند، ناظران بی طرف و منصف را همواره شگفت زده كرده و نمایش دهنده صادق رواداری و همزیستی پیروان ادیان و مذاهب الهی در جمهوری اسلامی ایران است.
وی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: این مهم در بیست و پنج سال تاریخ روابط رسمی دو كشور، روز به روز جلوههایی جدید از طراوت و بالندگی را پشت سرگذاشته و چشماندازهایی روشن و امیدبخش را پیشاروی خود دارد.
ابراهیمیتركمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دومین كشوری بود كه استقلال جمهوری ارمنستان را به رسمیت شناخت و در طی سالهای پس از استقلال این كشور، همواره نهایت اهتمام و تلاش خود را معطوف به برقراری صلح و تامین امنیت در منطقه ساخته و همچنان بر اهمیت تحقق این مهم تأكید میكند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: منطقه قفقاز جنوبی، در روزگاری نه چندان دور، در خود چهرههایی چون سایات نووا شاعر و خنیاگر ارمنی تباری را پرورد كه به همان روانی و سلاستی كه به ارمنی میسراید، سرودههایی به گرجی و آذری نیز دارد و تجسم عینی تعامل، گفتگو و نزدیكی ملتهای این بخش از جهان است.
وی ضمن قدردانی از اندیشمندان حاضر در مراسم و دستاندرکاران برگزاری این همایش که تلاش صادقانه و ارزشمندی را در تحکیم پیوندهای فرهنگی دو ملت سامان دادهاند، اظهار امیدواری كرد كه این مهم، دستاوردهای ارزندهای را در مسیر توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو ملت دوست و برادر ایران و ارمنستان به ارمغان آورد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *