صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

غول كنكور بزرگ‌تر می شود

۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۸۲۸
برگزاری كنكور، گذشته از استرس‌ها و اضطراب‌هايی كه برای داوطلبان و خانواده‌هایشان به همراه دارد، در سال‌های اخير با حرف و حديث‌ها و ابهاماتی نيز همراه بوده است. در شرايطی كه به گفته بسياری از كارشناسان، منوط كردن سرنوشت تحصيلی دانش‌آموزان به يك جلسه چندساعته نه‌تنها روشی مناسب بلكه به‌دور از انصاف است و به نظر بسياری از كارشناسان مي تواند سود سرشاري را نصيب بنگاه‌ها و موسسات كنكوری كرده و آموزش كيفی را فدای آموزش كمی و كنكوری كند. این گزارش در تاریخ 94/11/24 در روزنامه تعادل منتشر شده و به جهت اهمیت موضوع آن را بازنشر می کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، به نظر بسياری از منتقدان برگزاری كنكور، تبديل كردن نحوه پذيرش و گزينش دانشجويان به يك فرآيند طولانيیمدت‌تر كه بخش بيشتری از دوران فعاليت تحصيلی آنها را در بر گيرد، می تواند اقدام موثر و مثبتی تلقی شود. در همين راستا، طبق قانون مصوب سال 86، مقرر شده بود تا كنكور سراسری از سال 90 به‌طور كامل حذف شده و سوابق تحصيلی تاثير مستقيم 100درصدی در پذيرش دانشجو پيدا كنند اما اين قانون به دليل برخي مشكلات، به مرحله اجرا نرسيد و متعاقبا در شهريور ماه سال 92 توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح و بازنگري شد. طبق نظر شورای سنجش و پذيرش دانشجو در آذر ماه سال 1392 مقرر شد تا سوابق تحصيلی مرتبط، موجود و تراز شده (سال سوم آموزش متوسطه- ديپلم) دانش‌آموزانی كه طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ديپلم خود را در رشته‌های رياضی فيزيك، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی بر اساس امتحان نهايی و كشوری اخذ كرده‌اند حداكثر تا ۲۵درصد تاثير قطعی داشته باشد.





  يك نفر عليه يك سازمان

با اين حال موضوع از جايی شروع می شود كه فاطمه كريمی با تنظيم شكواييه‌يی، وزارت علوم و سازمان سنجش را به تخطي آشكار از ماده‌های ۱۰ و ۱۱ قانون سنجش و پذيرش مصوب تاريخ ۶ آذر ماه سال ۱۳۹۲ متهم كرد مبنی بر اينكه يك سال قبل از زمانی كه در قانون مصوب شده، با گردآوری چند تن از وزرا و معاونان، رأي به تاثير قطعی (مستقيم) سوابق تحصيلی در كنكور ۱۳۹۳ داده است. اين در حالی است كه طبق ماده‌های ۱۰ و ۱۱ قانون سنجش و پذيرش دانشجو، اين شورا بايد براي تصميم‌گيری در مورد كنكور ۱۳۹۴ كه در سال‌های تحصيلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برگزار می شود ايجاد شود و قبل از آن بايد طبق آخرين رأی كارگروه ماده ۴ قانون سال ۱۳۸۶ و تاثير مثبت باشد. اما قضيه به اينجا ختم نمي شود.

طبق ماده يك قانون سنجش و پذيرش دانشجو سوابق تحصيلی اينگونه تعريف شده است: نمرات دروس ۳سال آخر دوره متوسطه كه به صورت سراسری، نهايی و استاندارد برگزار می شود. اين در حالی است كه در حال حاضر در كشور، امتحانات فقط در سال سوم متوسطه به‌صورت نهايی و سراسری برگزار مي‌شود و عملا دو سال ديگر مقطع متوسطه كه طبق قانون بايد در سوابق تحصيلی داوطلبان منظور شود، در سوابق تحصيلی جاي نداشته و سازمان سنجش صرفا نمرات سال سوم را در كنكور تاثير مي‌دهد. اجرايی كردن تاثير سوابق تحصيلی تا زمانی كه آموزش و پرورش زيرساخت‌هاي لازم را براي برگزاری امتحانات نهايی به صورت استاندارد در هر سه سال فراهم نكند، بر اساس قانون نمی تواند صورت گيرد.


  همه‌چيز به نظر مجلس بستگی دارد

در همين رابطه و برای روشن‌تر شدن مساله با مجيد خدايی، رييس سازمان سنجش پذيرش كشور، تماس ميیگيريم و او در پاسخ به اينكه چرا ديوان عدالت اداری رای به ابطال اين قانون داده است، مي‌گويد: «استنباط ديوان عدالت اداری اين است كه قانون تاثير سوابق تحصيلی و معدل زمانی بايد اجرايی شود كه آزمون هر سه سال آموزش متوسطه به‌صورت نهايی برگزار شود، اين در حالی است كه اين استنباط با تعريف شورای سنجش و آيين‌نامه اجرايی هيات دولت همخوانب ندارد.»

وی در پاسخ به اين پرسش كه برای كنكور سال 95 چه اتفاقی خواهد افتاد با اعلام اينكه سازمان سنجش كشور در انتظار استفساريه مجلس شورای اسلامی ميیگويد: «در دفترچه امسال نيز براي احترام به رای ديوان عدالت اداری، هيچ درصد مشخصی براي تاثيرگذاری سوابق تحصيلی قيد نشده است و همه‌چيز خيلي كلی عنوان شده است.»

 وي با اشاره به اينكه اگر سازمان سنجش نخواهد قانون سال 92 را مصوب كند، بايد به قانون سال 84 بازگردد، مي‌افزايد: «قانون سال 86 نيز مبتني بر سوابق تحصيلي است تنها با اين تفاوت كه از تاثير مثبت سوابق تحصيلي تاكيد دارد.» خدايي با بيان اينكه هنوز هيچ چيز مشخص نيست، شرايط كنكور سال 95 را نيازمند بررسي دقيق‌تر حقوقي و نظر مجلس شوراي اسلامي مي‌داند.  رييس سازمان سنجش كشور در پاسخ به اين پرسش كه چرا از زمان تصويب اين قانون هيچ اقدامي درخصوص برگزاري دو سال ديگر مقطع متوسطه به‌صورت نهايي صورت نگرفته است، بدون آنكه بخواهد هيچ سازمان مشخصي را به كم‌كاري متهم كند و مسووليت را متوجه ارگاني خاص بداند، مي‌گويد: «تبصره 1 قانون مصوب سال 92 وظايفي را به وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش كشور، همچنين شوراي سنجش محول كرده است كه در اين ميان مسووليت ارائه سوابق تحصيلي با وزارت آموزش و پرورش است.» اين در حالي است كه وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، دو نفر از روساي دانشگاه‌هاي دولتي به انتخاب وزارتين، رييس دانشگاه آزاد و رييس دانشگاه پيام نور، و رييس سازمان سنجش به عنوان دبير شورا و دو نفر از نمايندگان عضو كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري به عنوان ناظر، اعضاي شوراي سنجش و پذيرش دانشجو را تشكيل مي‌دهند. به عبارتي ديوان عدالت اداري راي به ابطال قانوني داده است كه دو وزير و چهار رييس دانشگاه در مصوب كردن آن دخيل بوده‌اند.



  قانون بايد فرصت جبران سوابق تحصيلي را فراهم كند

رييس سازمان سنجش كشور در پاسخ به اينكه چرا در سه سال اجرايي شدن اين قانون، تاثير سوابق تحصيلي هيچ‌گونه افزايشي نداشته، مي‌گويد: «طبق قانون اين افزايش بايد متناسب با گسترش و تحت پوشش قرار گرفتن سوابق تحصيلي صورت مي‌گرفت.» در بند 5 قانون آمده است كه ميزان تاثيرگذاري با 25درصد شروع شده و در ادامه متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن سوابق تحصيلي افزايش يابد. وي با اشاره به اينكه نحوه محاسبه رتبه كنكور ذاتا موضوعي حساس بوده و هر گونه تغيير در آن با ايجاد دغدغه‌ها و نگراني‌هايي در ميان داوطلبان و خانواده‌ها خواهد شد، مي‌گويد: «قانون بايد به‌صورتي تدوين شود كه حقي از كسي ضايع نشود.» به گفته رييس سازمان سنجش، قانون تاثير سوابق تحصيلي در حالي شامل فارغ‌التحصيلان سال‌هاي 84 تا 94 مي‌شود كه در سال 84 اصلا بحث تاثير سوابق تحصيلي مطرح نبوده است هرچند از سال 84 امتحانات سال سوم مقطع متوسطه به‌صورت نهايي برگزار مي‌شده است. از نظر خدايي قانون بايد به نحوي تدوين شود كه مجري قانون را در مقام پاسخگويي قرار ندهد زيرا اين مساله هزينه زيادي را به سازمان سنجش كشور وارد آورده و انرژي زيادي از اين سازمان مي‌گيرد در حالي كه اين سازمان بايد تمام توان و توجه خود را به اجراي درست قوانين معطوف كند. از نظر او همچنين قانون بايد فرصت جبران گذشته را به داوطلبان بدهد و اين در شرايطي است كه بنا به قانون فعلي هيچ امكاني براي جبران براي داوطلباني كه در سال‌هاي تحصيلي مقطع متوسطه عملكرد تحصيلي خوبي نداشته‌اند، وجود ندارد.

  آموزش كيفي زيان مي‌بيند



در ادامه براي اطلاع از اينكه ابطال احتمالي اين قانون چه پيامدهايي مي‌تواند به دنبال داشته باشد، اين پرسش را با مهدي بهلولي، كارشناس مسائل آموزشي، مطرح مي‌كنم و او در پاسخ به اين سوال با اشاره به اينكه اشكال وارده از سوي ديوان عدالت اداري به قانون تاثير سوابق تحصيلي بجا و درست است، مي‌گويد: «با اين حال اين مساله نبايد دستاويزي براي كاهش تاثير سوابق تحصيلي قرار گيرد.

 از نظر اين كارشناس مسائل آموزشي، كاهش تاثير سوابق تحصيلي در نهايت به سود موسسات كنكوري و به زيان آموزش و پرورش كيفي تمام مي‌شود.

 وي در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي در سال‌هاي گذشته باعث شده تا هيچ گونه اقدامي در زمينه تحت پوشش قرار گرفتن سوابق تحصيلي از سوي وزارت آموزش و پرورش صورت نگيرد، علاوه بر مشكلات مالي، برخي فشارها را براي حفظ وزن كنكور در اين مساله دخيل مي‌داند.



 وي با اشاره به اينكه با وجود خالي بودن بسياري از صندلي‌هاي دانشگاه آزاد و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي خالي است، علت اينكه هنوز تب كنكور به قوت خود پابرجاست را در مقاومت و كارشكني آن عده‌يي مي‌داند كه از كنكور به پول‌هاي هنگفت دست يافته‌اند.

 از او مي‌پرسم در نبود زيرساخت‌هاي فني و فرهنگي كافي، آيا حذف كنكور نمي‌تواند زمينه را براي تخلفاتي ديگر ازجمله فروش نمره علي‌الخصوص در مدارس غيرانتفاعي باز كند و او در پاسخ مي‌گويد: «اگر امتحانات به‌صورت هماهنگ و سراسري برگزار شود، اين دغدغه تا حد زيادي كاهش داده خواهد شد.»

 اين معلم و كارشناس مسائل آموزشي با بيان اينكه يك بازه چندساعته فرصت و روش مناسبي براي سنجش و ارزيابي چهار سال تحصيل در مقطع متوسطه نيست، كنكور را اساسا شاخص خوبي براي ورود دانش‌آموزان به تحصيلات تكيملي نمي‌داند.

بهلولي بنا به تجربه خود به عنوان مراقب كنكور از دانش‌آموزاني مي‌گويد كه در آزمون‌هاي تشريحي عملكرد خوبي داشته‌اند، اما به‌خاطر اضطراب كنكور نتوانسته‌اند در آزمون تستي عملكرد خوبي از خود نشان بدهند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *