دانشآموزان معلول در روسیه در مدارس عادی تحصیل میکنند
در سال 2016 مدارس انحصاری روسیه موظف به رعایت استانداردهای جدید آموزشی
هستند. امسال در این مدارس نزدیک به 160 هزار کودک مشغول تحصیلند که حدود
500 هزار نفر آنها کودک معلول و کودکانی با ناتوانیهای مختلف و نیازمند
شرایط ویژه برای تحصیل و آموزش هستند.
با این حال ترجیح دولت بر این است که این کودکان نیز در مدارس عمومی و در کنار کودکان معمولی رشد کنند.
وزارت آموزش و علوم روسیه گفته است که تغییر شرایط به آرامی انجام خواهد گرفت و شتابی برای این کار نیست. بسیاری از مدارس فعلاً آمادگی این تغییرات را ندارند و کادر آموزشی مناسب برای تدریس در مدارس با استانداردهای جدید کافی نیست.
در استانداردهای جدید گروههای متشکل از دانشآموزان ناشنوا، کم شنوا، نابینا، کم بینا و معلول جسمی در نظر گرفته شده است اما مسئله اصلی کار با دانشآموزان عقب مانده ذهنی یا مبتلا به بیماری اوهام است.
طبق استانداردهای جدید، برای این کودکان باید کادر مجزای روانشناس ــ مدرس قرار داد. کودکان عقب مانده ذهنی با کتابهای کودکان معمولی و همچنین کتابهای مخصوص تحت آموزش قرار خواهند گرفت. در کلاسهای ویژه این کودکان، معمولا علاوه بر مدرس معمولی، یک مدرس گفتار درمانی، بهیار و مددکار نیز حضور دارد.
چنانچه کودک مبتلا به بیماری اوهام در میان
کودکان معمولی درس بخواند، باید او را جایی در کنج کلاس و پشت سر سایرین
بنشانند. برای برخی کودکان که مشکل معاشرت دارند، باید اسباب بازی، وسایل
خانه سازی کودک یا حتی چادر قرار داد.
در این شرایط میتوان کودک را در شرایطی قرار داد که به وسیله کارت، پلانشت و جدول با دیگران معاشرت کند. تحقیقات ثابت کرده که 5 تا 7 درصد کودکان مبتلا به اوهام بسیار مستعد هستند و میتوانند به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کنند، با این حال آنها سادهترین مهارتهای زندگی را به سختی کسب میکنند.
تغییر بعدی
در سیستم آموزش مدارس طی سال 2016، بیشتر کردن تعداد امتحانات بعد از کلاس
نهم است. در حال حاضر دانشآموزان زبان روسی، ریاضی و دو درس دیگر را
امتحان میدهند.
فیزیک، شیمی، بیولوژی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ، علوم اجتماعی، زبان خارجی و انفورماتیک دروس اختیاری هستند و دانشآموز تنها دو درس از این میان را برای امتحان انتخاب میکند.
از این به بعد در مدارس امتحانات دورهای درس زبان روسی، ریاضی و محیط زیست اجباری خواهد شد.