صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمایش سرزمین سلامت مورد تایید و موافقت رهبر انقلاب است

۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۰۶۸۵
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که آمایش سرزمین سلامت مورد تایید و موافقت رهبر انقلاب است، گفت: بسیاری از افراد در تلاش بودند تا این آمایش را موفق نشان ندهند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در چهارمین نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره آمایش سرزمین سلامت گفت: این آمایش مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را به صورت مکتوب دارد که حتی این مصوبه مورد تأیید و موافقت رهبری است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بسیاری از افراد در تلاش بودند تا این آمایش را موفق نشان ندهند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است در واقع اگر این مصوبه نقاط ضعف دارد می توان آن را بازنگری کرد چرا که پایش این طرح اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این مطلب که در کشور ما در طول دهه اخیر توجهی به تدوین راهنمای بالینی شده است، گفت: تفاهم نامه ای نیز در همین زمینه میان معاونت آموزشی و درمان با تأکید وزیر بهداشت منعقد شد که امید است منجر به تسریع در روند تدوین و نشر این راهنما شود.

بازنگری 100 راهنمای بالینی
باقر لاریجانی در ادامه به تشکیل کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی اشاره کرد و گفت: همچنین کمیته فنی تدوین راهنمای بالینی با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان خبره تشکیل شده به طوری که می توان گفت بیش از 100 راهنمای بالینی بازنگری و آماده سازی برای ابلاغ است.

وی با تأکید بر اعتباربخشی مراکز آموزشی مداوم اظهار کرد: باید بتوانیم تا انتهای سال همه مراکز آموزشی مداوم را اعتباربخشی کنیم. دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران باید خود را برای اعتباربخشی بیمارستان‌ها آماده کند و امیدواریم تا پایان سال 360 مرکز آموزشی مداوم فعال در کشور مورد اعتباربخشی قرار گیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید به توجه به نیازهای ملی و آینده نگاری بیماری ها گفت: مطالعه بزرگ با بیماری ها و عوامل خطر مرتبط یکی از مهمترین اطلاعات برای برآورد نیاز به نیروی انسانی متخصص در کشور است همچنین تغییرات هرم جمعیتی از دیگر مؤلفه های اثر گذار در این برآورد است.

لاریجانی ادامه داد: میزان دسترسی به فناوری پیشرفته، تشخیصی و درمانی هم برای برآورد نیروی انسانی بسیار ضروری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اعتبار بخشی بین المللی نیز گفت: امروزه سازمان ها و نهادها متعددی وارد عرصه اعتبار بخشی دانشگاه ها در کشورهای مختلف شده اند که این میزان توجه به مقوله اعتبار بخشی نشان دهنده اهمیت این موضوع در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در کشور ما نیز به موازات توسعه مفاهیم اعتبار بخشی بین المللی فعالیت هایی در این زمینه شروع شده که در بسته های تحول و نوآوری نیز مورد تأیید قرار گرفته است، افزود: در این راستا قراردادهای لازم با سازمان های مربوطه برای اعتبار بخشی منعقد شده و حدود 17 دانشگاه علوم پزشکی در کشور حائز شرایط اولیه برای ورود به فرآیند این اعتبار بخشی است که مراحل اجرای آن درحال پیاده سازی است.

باقر لاریجانی به راه اندازی تخصص پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در کشور ما استقرار برنامه پزشک خانواده یکی از تکالیف وزارت بهداشت در برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است که امروز با راه اندازی تخصص پزشک خانواده جامعه عمل پوشیده شده است.

آموزش 70 پزشک خانواده در 8 دانشگاه علوم پزشکی از سال آینده

وی ادامه داد: اولین دوره آزمون رشته تخصصی پزشک خانواده برگزار شد و از سال جاری در هشت دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور با 70 نفر پذیرش دستیار آغاز به کار خواهد کرد.

لاریجانی از وجود 65 دانشگاه و دانشکده پزشکی، 180 هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی و 18 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:  50 درصد مکاتبات وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزشی است، نمی‌توان گفت این نکته مثبت یا منفی است اما این آمار نشان از حجم عملیات حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت بهداشت دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به طراحی سیاست‌های 12 گانه برای حوزه آموزش پزشکی، گفت: این سیاست‌ها از بسته‌های تحول و نوآوری استخراج شد و این مسئله مهم است که هر یک از دانشگاه‌ها بدانند به کدام مسیر می‌خواهند بروند، زیرا اگر اهداف خود را تعیین نکنند در یک آنارشی قرار می‌گیرند که به هیچ کدام از اهداف‌شان نمی‌توانند دست یابند. در راستای مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها، به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود که در برخی از حوزه‌ها تمرکز خود را افزایش دهند. در واقع به جای اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک گروه تخصصی برای هر موضوعی داشته باشد، موضوعات را به دانشگاه‌ها سپرده تا دانشگاه‌ها روی آن موضوع تمرکز کرده و اطلاعات خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند.

33 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است
لاریجانی در ادامه به انعکاس بسته‌های تحول و نوآوری در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: بسته‌های تحول و نوآوری در برنامه ششم توسعه انعکاس خواهد یافت و ممکن است بودجه‌ای به آن اختصاص یابد. در واقع 30 درصد تولیدات علمی در منطقه توسط ایران صورت می‌گیرد. کشور ایران در نانو در رتبه هفت قرار دارد و چنین کشوری می‌تواند در منطقه مرجعیت علمی داشته باشد. از طرف دیگر 33 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است در صورتی که تنها 12 درصد اساتید در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند.


معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های موجود در هر منطقه آمایشی شناسایی شود، گفت: برای پاسخگویی به نیاز کشور باید ظرفیت‌های هر منطقه بررسی شود. همچنین توجه به نیازهای ملی و آینده‌نگاری بیماری‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا کشور در برخی از بیماری‌ها با چالش مواجه است؛ زیرا هنوز در رشته‌های مرتبط با این بیماری‌ها دچار مشکل است. وظیفه دانشجویان پزشکی فقط درمان ساکنان بالای شهر نیست، بلکه آنچه دانشجوی پزشکی را تربیت می‌کند گشت و گذار در منطقه‌های پایین شهر تهران و مواجهه با مسائل مختلف است.

کمبود شدید پرستار در کشور توسعه آموزش پرستاری
وی در ادامه با اشاره به توسعه آموزش پرستاری اظهار کرد: با توجه به کمبود شدید پرستار در کشور توسعه آموزش پرستاری نکته مهمی است. به همین دلیل از ظرفیت بیمارستان‌ها برای تربیت پرستار استفاده شده و اقداماتی از قبیل تنوع‌بخشی به رشته مقاطع علوم پرستاری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری، توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله دکترای تخصصی پرستاری انجام شده است. از طرف دیگر آیین‌نامه هیأت علمی بالینی پرستاری در تعامل با اعضای برد و جمعی دیگر از صاحب‌نظران مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: تدوین آیین نامه هیأت علمی بالینی پرستاری، تقویت انجمن‌های علمی مرتبط با پرستاری و گسترش آموزش‌های مهارتی در این حیطه نیز از اجزای مختلف توسعه آموزش پرستاری است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه توسعه نیروی پرستار براساس نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، گفت: در این زمینه آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان برای تربیت پرستار ابلاغ و مراحل اجرایی آن در حال پیگیری است. در این راستا باید از امکانات بیمارستان‌ها برای اهداف آموزشی استفاده شود.

لاریجانی با انتقاد از وضعیت تحصیل دانشجویان رشته‌های پزشکی ایرانی در کشورهای دیگر اظهار کرد: 50 میلیارد دلار درآمد کشور هندوستان از آموزش رشته‌های پزشکی دانشجویان ایرانی به دست می‌آید. برخی از کلاس‌های پزشکی کشور فیلیپین توسط دانشجوهای ایرانی تشکیل می‌شود. باید فرایند خروج از کشور را ارتقا دهیم. از طرف دیگر وضعیت پذیرش دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی در کشور ایران چندان مطلوب نیست که این نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم خود را به خوبی نشان دهیم.

ابلاغ دستورالعمل اعتباربخشی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه از ابلاغ دستورالعمل اعتباربخشی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌ اعتباربخشی بیمارستان‌های علوم پزشکی باید تا پایان سال جاری با همکاری مناطق آمایشی انجام شود. در همین راستا کمیسیون ملی اعتباربخشی تشکیل شده است.

لاریجانی در ادامه از ارسال نامه‌ای به ریاست جمهوری برای سرمایه‌گذاری دانشگاه‌های بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی پزشکی خبر داد و گفت:‌ دانشگاه‌های بزرگ باید برای توسعه زیرساخت‌های آموزش پزشکی سرمایه‌گذاری کنند که در این راستا نامه‌ای به ریاست جمهور ارسال شده است.


انتهای پیام /




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *