صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

60 درصد ژلاتین صنعت غذای کشور از طریق واردات تأمین می‌شود/ فتوایی در مورد حرام یا حلال بودن آنزیم‌ها نداریم

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۱۵۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی با بیان اینکه واردات مواد اولیه صنایع غذایی و آنزیم‌ها با نظارت وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، گفت: فتوای مشخصی در مورد حرام یا حلال بودن آنزیم‌های وارداتی صادر نشده است، هر چند گاهی گفته می‌شود که مکروه هستند.

به گزارش گروه اقتصاد ، پرویز جهانگیری در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر استفاده از مواد اولیه و آنزیم‌های با منشأ حیوانی حرام در صنایع غذایی، اظهار داشت: وزارت بهداشت کنترل لازم را بر واردات این آنزیم‌ها انجام می‌دهد و بدون مجوز این وزارتخانه، واردات این نوع محصولات صورت نمی‌گیرد مگر اینکه کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه واردات مواد اولیه غذایی با منشأ حیوانی حرام از طریق کانال‌های رسمی صورت نمی‌گیرد، گفت: واردات مواد غذایی با برند حلال و از کشورهایی صورت می‌گیرد که ذبح حیوان در آنجا تحت نظارت و به صورت شرعی صورت گرفته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه حدود 60 درصد ژلاتین مورد نیاز در صنعت غذای کشور از طریق واردات تأمین می‌شود،‌به فارس گفت: این محصول عمدتاً‌ از پاکستان، کشورهای اروپایی و کشورهای اسلامی به ایران وارد می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه آنزیم‌های وارداتی به کشور مشکلی ندارند، اظهار داشت: آنزیم‌ها اکثراً از کشت میکروب تولید می‌شوند و در واقع یکسری واکنش‌ها برای تولید آنزیم صورت می‌گیرد که ممکن است منشأ حیوانی و یا میکروبی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منشأ حیوانی آنزیم‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ تصریح کرد:‌ این کار تا کنون انجام نشده و مشکل خاصی نیز وجود ندارد اما برای بررسی عمیق این موضوع یک تا 2 سال زمان نیاز است.

رئیس انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی ادامه داد:‌ فتوای مشخصی در مورد حرام یا حلال بودن این آنزیم‌ها ارائه نشده است، هر چند گاهی گفته می‌شود که مکروه هستند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *