صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جایگاه ایستگاه‌‏های راه‌آهن در بازآفرینی شهری

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۷۲۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری و توسعه حمل و نقل محور و همچنین نقش ایستگاه‌های راه‌آهن در این حوزه را به عنوان مباحث اساسی و مورد توجه در بحث توسعه نظام شهرسازی اعلام کرد.
به گزارش ، محمدسعید ایزدی در نخستین همایش «شهرسازی ریل‌پایه؛ توسعه شهری و منطقه‌ای بر مبنای حمل و نقل ریلی» مواردی چون تطابق تاریخی توسعه شهری و حمل و نقل، مسائل و چالش‌‏های شهری، ضرورت یک دستور کار جدید شهری، بازآفرینی شهری پایدار، تطابق حوزه‌های موضوعی و موضعی بازآفرینی شهری با چالش‌‏های شهری و نقش ایستگاه‌های راه‌آهن در بازآفرینی شهری پایدار را به عنوان مباحث حائز اهمیت در حوزه بازآفرینی شهری و توسعه حمل و نقل محور اعلام کرد و گفت: از ابتدای قرن بیستم دنیا شاهد سیر صعودی روند سیاست‌های توسعه شهری از نگاه ماشین‌محور به نگرش مردم محور بوده و همواره سعی دارد بشر را به عنوان محور اصلی در این حوزه قرار دهد.
 
وی در ادامه همگرایی رویکردهای مختلف توسعه، افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از حمل و نقل عمومی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، جنبش‌های نو در شهرسازی و رشد هوشمند و به طور کلی شناخت بیشتر از مزایای متصل کردن حمل و نقل و توسعه و خستگی و ناخشنودی از ترافیک و گسترش بی‌رویه شهر را به عنوان رویکردهای اصلی معاصر توسعه حمل و نقلی اعلام کرد و گفت: توسعه بی‌رویه شهری در این بخش مشکلات بسیاری را به دنبال دارد که گسترش فقرشهری، رکود اقتصاد جهانی، محدودیت منابع طبیعی غیر قابل جایگزین، تغییرات آب‌وهوایی و بحران‌های زیست محیطی، تاب‌آوری پایین شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات طبیعی، افزایش نابرابری‌های فضایی- کارکردی و محرومیت‌های اجتماعی،توسعه نامتعادل، ناهماهنگ و توزیع نابرابر خدمات و ... نمونه‌هایی از آن به شمار می‌روند.
 
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تمرکز بر بازآفرینی شهری پایدار را یک دستور کار جدید در این بخش دانست و ادامه داد: بازآفرینی شهری پایدار درحقیقت رویکرد و چشم اندازی یکپارچه و جامع داشته و در برگیرنده اقداماتی است که منجر به حل مسائل و چالش‌های شهری و خلق فرایندهایی مستمر و پویا در ارتقا و تحول اقتصادی، کالبدی-محیطی و اجتماعی در محدوده‌های شهری که با تغییر  و دگرگونی مواجهند، می‌شوند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر نقش ایستگاه‌های راه‌آهن در بازآفرینی شهری بیان کرد: ساختمان‏‌های ایستگاه‌‏های راه‌آهن به عنوان بخشی از میراث معاصر معماری صنعتی ایران محسوب می‌شوند و به دلیل موقعیت کلیدی برای گسترش شهر به عنوان محرک توسعه بافت و همچنین وجود فرصت‌‏های توسعه در خود قطعا نیازمند توجه ویژه‌اند و تأثیر چشمگیری در مفهوم بازآفرین شهری خواهد داشت.
 
ایزدی در پایان ایستگاه‌های راه‌آهن را به عنوان کاتالیستی برای استفاده از فضای ناکارآمد موجود در شهر و ارتقای نظام شهری دانست و گفت: درحال حاضر دنیا در تلاش است اقداماتی را انجام دهد تا با کمک آن جریانی بزرگتر را آغاز و پروژه‌های جدیدی را به دنبال آن شروع کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *