صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برای خرید هواپیما از پول نفت خرج نمیکنیم/با قدرت نظامی مسئله سوریه پایان نخواهد یافت

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۷۰۱
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
روحانی با بیان اینکه موفقیت در انعقاد و اجرایی شدن برجام به سبب ایستادگی و تدبیر ملت ایران بود خاطرنشان کرد: در موفقیت هایی که در رابطه با برجام ایجاد شد همه قوا دست به دست هم دادند و رهنمودهای رهبری نیز نقش بسیار تاثیرگذاری داشت و امروز برجام یک شرایط نو را بوجود آورده که همه باید از این شرایط استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امشب در جریان یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن تبریک و تهنیت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: به ملت ایران برای ایجاد شرایط نو در تعامل با جهان و شرایطی که برای کوشش گران در عرصه های مختلف فراهم شده تبریک می گویم.

وی ادامه داد: در ایام فرخنده ای قرار داریم و مردم ما در ایام انقلاب توانستند با وحدت و اتحاد و رهبری امام (ره) پیروزی عظیمی را برای تاریخ این سرزمین فراهم آورند و امیدواریم بتوانیم از فرصتی که بوجود آمده برای سرافرازی ایران اسلامی بهره برداری کنیم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حال و هوای روزهای حضور امام در پاریس در ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آن زمان که در نوفلوشاتو در محضر امام بودم مجد و عظمت ملت ایران و احترامی که جهانیان برای رهبر ایران قائل بودند را درک کردم و در سفر اخیر خود به پاریس نیز بار دیگر شاهد عظمت ملت ایران بودم.

وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم آن را دنبال می کردیم نشان دادن چهره واقعی این ملت بزرگ بود چرا که در سالیان گذشته صهیونیست ها و مستکبرین یک چهره خشن و غیرواقعی و مخوف را از مردم ایران ترسیم کرده بودند و یک ایران هراسی واقعی را در دنیا به وجود آورده بودند.

رئیس جمهور افزود: امروز چهره واقعی مردم ایران به جهانیان نشان داده شده و امروز دنیا به گونه ای دیگر به ملت ایران نگاه می کند و این امر یکی از موفقیت های دولتی است که در حال حاضر در خدمت مردم است.

رئیس قوه مجریه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اهداف دیگری که پس از اجرایی شدن برجام محقق می شود گفت: همه تلاش ها برای این بود که حصاری که بدخواهان ایجاد کرده بودند شکسته شود و دشمنان در سالهای اخیر توانستند برخی کشورها را برای ایجاد فشار به ایران با خود همراه کنند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر نه تنها غرب بلکه همسایگان و دوستان ما نیز با ما در زمینه های اقتصادی و بانکی تعامل نداشتند و در دوران تحریم حتی دوستان ما هم یک بشکه نفت اضافی ما را خریداری نمی کردند.

روحانی با بیان اینکه عمده هدف ما در بحث برجام برداشتن موانع از سر راه پیشرفت مردم بود، افزود: یکی از اهداف ما در برجام این بود که مردم در رفاه و معیشت بهتر زندگی کنند البته این امر بدان معنا نیست که همه مشکلات کشور با تعامل با دنیا رفع می شود بلکه اساس فعالیت ها باید مردم و کارآفرینان باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت در انعقاد و اجرایی شدن برجام به سبب ایستادگی و تدبیر ملت ایران بود خاطرنشان کرد: در موفقیت هایی که در رابطه با برجام ایجاد شد همه قوا دست به دست هم دادند و رهنمودهای رهبری نیز نقش بسیار تاثیرگذاری داشت و امروز برجام یک شرایط نو را بوجود آورده که همه باید از این شرایط استفاده کنیم.

روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می توانید فرصتی را تعیین کنید که براساس آن مردم اولین اثر اجرای برجام را در زندگی خود لمس کنند؟ گفت: هم امید ما به مردم است و هم چشم ما به تلاش مردم است و دولت معتقد است بازیگر اصلی در صحنه های سیاسی و اقتصادی مردم هستند و یکی از شعارهای این دولت از ابتدای روی کار آمدنش این بود که باید کار را به مردم بسپاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه 60 درصد مشکلات کشور نه ناشی از تحریم ها که ناشی از مسائل داخلی است، اظهار کرد: امروز ما شاهد اشتیاق دنیا برای برقراری تعاملات و تبادلات اقتصادی با ایران هستیم و دنیا احساس می کند می تواند با ایران که هم ثبات و هم انرژی و هم جوانان تحصیل کرده و هم موقعیت استراتژیک دارد رابطه برقرار کند.

وی با اشاره به حضور پررنگ صنعت گران، کار آفرینان و نمایندگان بخش خصوصی در سفر اخیرش به اروپا گفت: شاید این اولین بار بود که رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران به یک کشور اروپایی می رفت و دهها نفر از کارآفرینان، صنعت گران و مدیران بخش خصوصی وی را همراهی می کردند.

رئیس قوه مجریه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوران پسابرجام فقط می خواهیم وارد کننده و مصرف کننده کالاهای خارجی باشیم یا اینکه به فکر بازاریابی و رونق صادرات هستیم یا خیر؟ تصریح کرد: یک خطری که پس از برجام کشور را تهدید می کند بازگشت به شیوه سابق است یعنی شیوه ای که در آن پول نفت را برای واردات کالاهای مصرفی از خارج هزینه می کردیم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت خیلی به دولت فشار آورده، افزود: کاهش قیمت نفت هم می تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود و هم می تواند یک فرصت باشد، از این جهت که وابستگی اقتصاد ما به نفت را کاهش دهد؛ البته تکیه ما در بودجه سال آینده به نفت 25 درصد است.

روحانی در ادامه با اشاره به سفر روسای جمهور چین و روسیه به ایران و سفر خود به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه در ماههای اخیر اظهار کرد: هدف دولت این است که از ظرفیت همه کشورها استفاده کند و ما نمی خواهیم تنها به غرب نگاه داشته باشیم بلکه ما می خواهیم شرایط انتخاب گری را برای خود فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور چین به ایران در رابطه با انعقاد یک قرارداد بلند مدت 25 ساله میان تهران و پکن تصمیم گیری شد و در سفر به ایتالیا و فرانسه هم تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

رئیس جمهور با اشاره به مدل متفاوت قراردادهایی که در دوره اخیر با کشورها و شرکت های خارجی منعقد شده است خاطرنشان کرد: امروز مبنای ما در انعقاد قراردادها این است که سرمایه خارجی را برای اشتغال جوانان و تصرف بازارهای خارجی وارد کشور کنیم و مشارکت بخش خصوصی داخلی را در این سرمایه های خارجی جذب کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در بحث خودرو و قراردادهایی که در این زمینه منعقد شده ما باید در تولید خودرو به کلاس جهانی دست پیدا کنیم و بتوانیم خودروهای تولید شده در داخل را صادر کنیم و در این زمینه مبنا این است که آنها (طرف خارجی) سرمایه بیاورند و خودرو در کلاس بالا تولید شود و 30 درصد از این خودروی تولیدی نیز صادر گردد.

روحانی در ادامه به قراردادهای منعقد شده در زمینه خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور نیز اشاره کرد و بیان داشت: در قراردادهای منعقد شده برای واردات هواپیما ما از پول نفت استفاده نمی کنیم بلکه هواپیما وارد کشور می شود و بخشی از درآمدهای حاصل از فعالیت هواپیماها به عنوان اجاره پرداخت می گردد و ظرف 8 سال ما مالک آن هواپیماها می شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال گذشته میلادی مردم ایران حدود 5 میلیارد دلار پول بلیت هواپیمای خارجی پرداخت کردند گفت: چرا باید مردم ما برای حمل و نقل های هوایی خود از خطوط هوایی سایر کشورها استفاده کنند؟ یکی از راههای اشتغال فعال کردن بخش خدمات است و یکی از بخش های خدمات نیز بحث توریسم است که پیشرفت آن منوط به نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط هوایی است.

روحانی اظهار کرد: امروز از برجام عبور کرده ایم و به نظر من از تحریم ها هم عبور کرده ایم و باید از سازندگی کشور صحبت کنیم البته طرح انتقادات دلسوزانه اشکالی ندارد اما باید توجه کنیم که امروز روز کوشش عمومی برای ساختن کشور است و امروز تعامل با جهان برای ساختن کشور صورت می گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در قراردادهای تجاری منعقد شده اخیر طرف مقابل برای خرید تولیدات و ایجاد بازاریابی برای محصولات ما متعهد شده است یا خیر؟ اظهار کرد: در قراردادهای اخیر مقرر شده که 30 درصد از تولیدات ما به صادرات اختصاص یابد و ما نمی خواهیم از پولهای بلوکه شده که آزاد شده اند استفاده کنیم بلکه در نظر داریم میان سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذار و صنعت گر داخلی مشارکت ایجاد کنیم و دولت نیز برای این امر تسهیلات ویژه فراهم می کند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت خرید هواپیماهای پهن پیکر که مختص پروازهای بین المللی است، گفت: قرارداد خرید 140 فروند هواپیما در طول 8 سال با طرف های اروپایی منعقد شده و از این 140 فروند هواپیما تنها 5 فروند هواپیما دورپرواز است.

وی ادامه داد: بالاخره مردم ما مسافرت هایی به استرالیا، ژاپن و حتی قاره آمریکا خواهند داشت و ما به هواپیمای دورپرواز نیاز داریم تا مردم ما مجبور نباشند برای مسافت های طولانی به خطوط هوایی سایر کشورها مراجعه کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه خرید هواپیما مسئله سلامت و جان مردم را مورد توجه قرار داد، گفت: در زمینه حمل و نقل و به طور عام چه جاده ای، چه ریلی و چه هوایی دولت سرمایه گذاری های زیادی را انجام خواهد داد و سرمایه گذاری ما در حمل و نقل ریلی بیشتر از حمل و نقل هوایی خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های دولت برای اشتغال جوانان و تسهیل امر ازدواج آنان گفت: اشتغال با رونق اقتصادی حاصل می شود و راه دومی وجود ندارد و برای رونق اقتصادی هم باید از توان داخلی و منابع خارجی استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه دولت در برنامه 5 ساله ششم به دنبال نرخ رشد 8 درصدی در مقوله اقتصاد است، خاطرنشان کرد: ما در دولت یازدهم می توانیم تورم را به 8 درصد برسانیم و در رشد اقتصادی نیز پیش بینی ما برای سال آینده 5 درصد است و در زمینه اشتغال نیز هدف ما این است که به سمت تک رقمی کردن نرخ بیکاری برویم.

وی ادامه داد: البته در زمینه نرخ بیکاری با توجه به اینکه سالانه حدود 800 هزار الی 900 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی به جرگه متقاضیان کار می پیوندند، حفظ نرخ موجود و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری یک اقدام ارزشمند است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف ما تک رقمی کردن نرخ بیکاری است، گفت: ما اگر در سال حدود 10 میلیون شغل هم ایجاد کنیم باز هم نرخ بیکاری کاهش نمی یابد.

وی ادامه داد: ما در 10 سال گذشته حدود هزار میلیارد درآمد ارزی داشتیم اما نرخ اشتغال خالص ما صفر بود و رشد سرمایه گذاری ما نیز تقریبا صفر بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به پاریس و نشست خبری که با اولاند همتای فرانسوی‌اش برگزار کرد گفت: در جریان کنفرانس خبری اولاند رئیس جمهور فرانسه یکی از اهداف سرمایه گذاری این کشور در ایران را اشتغال جوانان ایرانی دانست.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های دولت برای همکاری با کشورهای آسیاسی و غربی در دوران پسابرجام گفت: ما در حال حاضر روابط خوبی با چین داریم و از این به بعد روابط خوبی هم با ژاپن خواهیم داشت و ما حتی می خواهیم با کشورهای آفریقایی هم رابطه داشته باشیم و حتی اگر کارآفرینان آمریکایی آمادگی داشته باشند ما مشکلی برای ورود فناوری و سرمایه آنها نداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی کشورهای آسیایی در روزهای سخت تحریم به طور نسبی به ما کمک کردند گفت: برخی از کشورهای و حتی برخی از همسایگان ما در دوران تحریم با ما خوب رفتار نکردند اما اگر کشور یا شرکتی امروز آماده جبران باشد ما نباید جلوی آن را بگیریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تنش آفرینی های برخی از همسایگان در ماههای اخیر اظهار کرد: ما دوستدار تنش با هیچ کشوری به ویژه با همسایگان و کشورهای اسلامی نیستیم البته برخی همسایگان رفتار بدی کردند، رفتاری که با حسن همجواری و سوابق فیمابین منطبق نبود.

روحانی ادامه داد: ناپختگی های زیادی را در برخی کشورها مشاهده کردیم اما اگر روزی آنها از تنش آفرینی های خود دست بردارند و بخواهند جبران کنند ملت ما گذشت خواهد کرد ولی اگر به رفتار خود ادامه دهند چنانچه لازم باشد برخورد خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر کشوری بخواهد به منافع ملی ما ضربه بزند ما باید پاسخ قاطع و تنبه کننده بدهیم البته امیدواریم که کار به این موارد نرسد.

وی بیان داشت: ما دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم بلکه به دنبال منطقه سرافراز هستیم و می خواهیم کشورهای منطقه قدرتمند، باثبات و توسعه یافته باشند.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات سوریه و کارشکنی هایی که در فرایند صلح این کشور از سوی برخی از کشورها می شود گفت: هدف ما این است که به مردم منطقه کمک کنیم و از مشکلات آنها در برابر ترویست ها بکاهیم و ما مبارزه با تروریسم را ضرورت ثبات منطقه می دانیم البته متاسفانه کشورهایی هستند که دانسته یا ندانسته به تروریست ها کمک می کنند.

وی ادامه داد: ما می خواهیم تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه حفظ شود و ما در مذاکرات سوریه به منظور حصول صلح میان دولت این کشور و معارضین آن حضور فعال داریم.

روحانی تصریح کرد: ما آینده سوریه و حل مسائل این کشور را در مسیر مذاکره سیاسی می دانیم و در این راه در کنار مردم سوریه خواهیم بود.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تنش ایجاد شده میان دو کشور همسایه ایران و نقش آفرینی تهران در این زمینه گفت: ما هیچ علاقه ای به ایجاد تنش میان کشورهای منطقه خصوصا همسایگان خود نداریم و روابط ما با هر دو کشور روسیه و ترکیه روابط مطلوبی است و ما از تمام توان خود برای کاهش این تنش استفاده می کنیم، البته متاسفانه کشورهایی هستند که به دنبال ادامه تنش میان کشورهای منطقه هستند.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تمهیدات دولت برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در دو انتخابات حساس پیش رو اظهار کرد: انتخابات هفتم اسفند بسیار مهم است و برای نخستین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز برگزار می شود و هم انتخابات مجلس خبرگان و هم انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: دولت در بخش های مربوطه نظیر وزارت کشور و وزارت اطلاعات و ثبت احوال و امور انتظامی وظایف خود را تا اینجای کار انجام داده است و من در بحث انتخابات بسیار حساس بودم.

روحانی با تشکر از همه ثبت نام کنندگان به ویژه ثبت نام کنندگان رد یا عدم احراز صلاحیت شده که مسیر قانونی را طی کرده اند، گفت: برای من که مجری و پاسدار قانون اساسی هستم مقوله قانون مداری بسیار مهم است و امیدواریم قانون به خوبی پیاده شود.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم در بحث انتخابات همه نهادها و مسئولین توجه ویژه داشته باشند و بتوانیم یک انتخابات با حداکثر مشارکت و رقابت را برگزار کنیم، به گونه ای که هیج شائبه ای در آن وجود نداشته باشد.

روحانی با بیان اینکه نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات به ذهن کسی خطور کند، گفت: از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند حضورشان پای صندوق های رای بسیار مهم است و ما باید برای حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف بهترین و با تجربه ترین افراد را هم برای مجلس خبرگان و هم برای مجلس شورای اسلامی برگزینیم.

وی با اشاره به همکاری مطلوب میان سه قوه در دولت یازدهم بیان داشت: در جلسه دیروز میان سران قوا یکی از بحث های مطرح شده در رابطه با انتخابات هفتم اسفند بود.

روحانی ادامه داد: مردم در انتخابات باید افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه و دانش بیشتری هستند تا مجلس ما مجلس عقلا، متدینین، عاشقان به انقلاب و منافع ملی باشد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ویژگی های یک نماینده مطلوب اظهار کرد: ما مسائل فراوانی پیش رو داریم بنابراین به نمایندگان با تجربه نیازمندیم که بتوانند بار مسئولیت را بهتر بردوش بکشند.

وی ادامه داد: مردم هر فرد را از هر جناح انتخاب کنند برای ما محترم است اما اگر مردم بتوانند افراد صالح تر و باتجربه تر را انتخاب کنند به نفع خودشان است و من خواهش می کنم مردم این مسئله را مورد توجه قرار دهند که تحت هیچ شرایطی با صندوق رای قهر نکنند و یک حماسه باشکوه را در هفتم اسفند خلق کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *