شرکت در انتخابات خبرگان ادای تکلیف برای حفظ ماهیت دینی انقلاب است
وی بیان کرد: در گذشته این نکته عرض شد که در عرصه انسان زیستی الگوی فقر و ترس چندان مناسبت ندارد، فقر و ترس دو آفت و دو آسیب در زندگانی انسان است، در آیات قبل ویژگی انسان الگویی قرآن زندگانی فوقالعاده ساده و در سطح پائین و فاقد تجهیزات بود.
آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه صدیقه اطهر(س) و امیرالمومنین(ع) مصداق بارز انسان الگویی قرآن هستند افزود: نه فقر الگویی خوبی برای زندگی انسان است و نه ترس، درباره فقر متبادر در زندگانی امیرالمومنین(ع) بحث مفصلی صورت گرفت و قرار بود در باب ترس نیز مطالبی ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: ذات مقدس پروردگار ویژگی بارز ابرار به عنوان انسان الگویی قرآن را ترس از روز قیامت و ترس از پروردگار عنوان میکند، حاکمت ترس آفت زندگی است و آرامش انسان را ترس و نگرانی و دلهره در عرصه حیات به هم میزند.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: ترس از خدا، آن هم به خاطر سرنوشت آینده و عرصه محشر و قیامت ویژگی بارز انسان الگویی قرآن است، اصولاً ما مقولهای به نام شجاعت داریم و مقوله دیگری به نام بیپروایی و تهور، شجاعت در زندگی ممدوح است.
آیتالله علمالهدی اظهار داشت: اینکه انسان مرد و مردانه از زندگی خود دفاع کند یک امتیاز و مشخصه مثبت است اما شجاعت با بیپروایی تفاوت دارد، موجودی که در زندگی پروا ندارد و ملاحظه چیزی را نمیکند و آسیبهای زندگی را رصد نمیکند این نشان بیعقلی و خام مغزی و بیدرکی است، تهور در زندگی مذموم است و بی پروایی خوب نیست، آن چه ممدوح است شجاعت است که با بیپروایی متفاوت است.
وی افزود: نقطه مقابل این قضیه تفاوت میان ترس و مراقبت است، زمانی انسان از هر آسیبی وحشت دارد و در مقابل هر ضرر و زیانی دلهره دارد و نگرانی تمام شیرینی زندگی وی را به تلخی مبدل میکند، ترس مذموم است اما مراقبت غیر از این ترس است، اینکه انسان مراقب باشد و سخن و اقدام ناشایستی نگوید و انجام ندهد تا دچار مشکل نشود این مراقبت است و عین درک و عقل و شعور و فهم و انسانیت است.
آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه در زندگی عقلانی، در اقدام و سخن و هر عملی مراقبت و دقت وجود دارد افزود: این عین عقلانیت در زندگانی انسانی است و با آن ترسی که با هر تخیلی تولید نگرانی و دلهره میکند متفاوت است، خوف از پروردگار در واقع ترس نیست زیرا خداوند سرمایه امید انسان و پناهگاه انسان است و ضرری ندارد.
وی تصریح کرد: پدر و مادر از فرزند خود بسیار مراقبت و نگهداری و دقت میکنند، خدای مهربانتر از پدر و مادر نیز همه هستی و موجودیت ما و تمامی رزق و روزی ما است، خداوند مایه امید ما است و پناهگاه ما است و وسیله التجای ما است و آنجا که از همه مایوس و ناامید میشویم و دستمان به هیچ وسیلهای در حل مشکل نمیرسد به خداوند پناه میبریم.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه خوف از خدا به عنوان ترس از ضرر معنا ندارد افزود: وجود مقدس امیرالمومنین(ع) میفرمایند که هیچ انسانی نباید امید داشته باشد مگر به خدا و هیچ انسانی نباید بترسد مگر از گناهش، ترس از خدا معنا ندارد بلکه باید از گناه ترسید.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: صورت دوم اعمال ما ممکن است تبدیل به آتش و گناه شود و در زندگانی ابدی این صورت دوم که آتش و درنده است زندگانی ثابت ما را پر کرده است و باید از این ترسید، عمل خود ما به این آفات و آسیبها تبدیل شده است، از خدا ترسیدن معنا ندارد.
وی گفت: اگر واقعاً این است که مولا میفرمایند که هیچکس نباید جز از گناهش بترسد پس چطور در این آیه سوره انسان ترس از خداوند معنا شده است، از قیامت به عنوان روز عبوس قمطریر معنا شده است.
آیت اللهعلم الهدی عنوان کرد: در قرآن دو جا ترس و خوف از خدا آمده است، کسی که از مقام پروردگارش بترسید و نَفس خود را از اجرای همه دلخواهها پیشگیری کند بهشت جایگاه وی است و در سوره مبارکه الرحمن نیز میفرماید برای کسی که از مقام پروردگارش میترسد دو بهشت است، خوف از خدا خوف از مقام رب است.
وی با اشاره به اینکه ترس به سه قسم است افزود: زمانی انسان از ضرر و زیان و از حیوان درنده میترسد، زمانی نیز انسان به خشیت مبتلا میشود که با ترس متفاوت است(اِنّما خشیه الله من عباده العُلما)، نوع سوم ترس نیز وجود دارد و آن آیت است که انسان ترس به خاطر عشق دارد یعنی میترسد فرد مقابلش از اقدام وی ناراحت شود که این عالی ترین مقام ترس است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بندگان عارف حق از خداوند از نوع سوم هراس دارند، در دعای کمیل نیز عنوان شده است که «خدایا با من چه خواهی کرد؟ آیا مرا با شمر و یزید هم گردن میکنی؟ جایی میبری که مستکبران در آن قرار دارند؟» این از آتش بدتر است که با مستکبران دنیا و دشمنان خدا در یک جا باشی.
وی افزود: در ادامه دعای کمیل آمده است: «حتی اگر با این عذاب نیز بسازم، چگونه با فراق تو بسازم، یعنی در جایی باشم که خدا ندارم و نمیتوانم الله و «یا ارحم الراحمین» بگویم»، این معنای واقعی خوف است.
امام جمعه مشهد مقدس با تبریک ایام سی و هفتمین دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از ویژگیهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران و تفاوت آن با سایر انقلابها این است که انقلابهای رخداده پس از مدتی در عرصه انقلاب عده کمی باقی ماندهاند و شخصیتهای انقلابی به شخصیتهای مادی تبدیل شدهاند و آدمها تغییر طبقه زندگی دادهاند و به افراد مرفه خوشگذران تبدیل شده و از انقلاب خسته شده و از قدرتهای شیطانی کره زمین میترسند و درصدد سازش با قدرتهای استکباری هستند تا قدرت خود را نهادینه کنند و خلاصه انقلاب تمام میشود.
وی گفت: اما انقلاب ما از روز اول قویتر و مردم انقلابی تر و جریانها زندهتر بودند و مردم نیز قویتر در عرصه انقلاب حضور دارند و از همه بالاتر نسلی که از ما مردم مبادی انقلاب را ندیده و امام را درک نکرده است، امروز این نسل انقلابیتر از نسل اول در مقام حفظ اصول در پای این نظام و انقلاب ایستادگی میکند.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: امتیاز این انقلاب نسبت به سایر انقلابها در چیست؟ چرا 37 سال این انقلاب این گونه زنده، قوی و قدرتمند و پرهیجان و نافذ است؟ امتیاز این انقلاب در دو چیز است: نخست اینکه ماهیت این انقلاب دینی است و مردم برای دین و اسلام انقلاب کردند.
وی با اشاره به اینکه مردم روز 10 دی 57 در مشهد برای انقلاب به میدان آمدند افزود: این مردم برای مقابله با شاه به میدان آمدند اما چرا؟ برای زندگی و نان و آب و زندگی و آسفالت و خیابان و برق و آب؟ نه، برای دین و خدا به میدان آمدند و این ماهیت دینی سبب بقای انقلاب شده است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به رهبری انقلاب به عنوان رکن دوم افزود: مردم در سیمای رهبر، شکل پیامبر و سیدالشهدا را میدیدند و لذا شخصیت رهبری انقلاب و ماهیت دینی سبب بقای انقلاب شد.
وی گفت: در مقام تکلیف شرعی شما مردم برای حفظ این دو خاصیت گفتهاند به خبرگان رای دهید، مجلس خبرگان ادای تکلیف شما برای حفظ ماهیت دینی انقلاب و حفظ رهبری انقلاب با همان سبک و سیره اولیه است. شما به عنوان یک تکلیف شرعی رای میدهید.
امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: امام زمان یعنی صاحب ما، این امام زمان باید امامتش در میان ما مردم مباشرت داشته باشد، امامت وی باید برای مردم محسوس باشد، این آقا که در پس پرده غیبت است، چرا پس میگوئیم امام زمان ما؟ زیرا ایشان نامه نوشت و فرمودند: من که برای رسالت جهانی سازی در دسترس شما نیستم، شما به حجت من رجوع کنید که همان مجتهد جامع الشرایط است.
آیت الله علم الهدی افزود: مهمترین کاری که ما با امام زمان(عج) داریم این است که اجتماع ما را مدیریت کند و ایشات فرمودند به حجت من رجوع کنید، باید حجت امام زمان(عج) را پیدا کنید تا وی جامعه شما را رهبری کند اما برای این رجوع، باید وی را تشخیص دهید و وی را انتخاب و در راس مدیریت جامعه قرار دهید تا امام شما، امام زمان(عج) باشد و امامت امام زمان(عج) را در زندگی خود عینیت دهید.
وی گفت: تشخیص این مسئله به نحوی نیست که مستقیم باشد بلکه باید به خبره مراجعه شود، مدیریت کشور بالاتر از اجرای احکام دینی است و در این مسئله نیز باید به خبره رجوع کرد که یک فقیه عادل است. معنای عادل این که مطامع سیاسی ندارد و هوای نفس خود را دخالت نمیدهد و شخصیت اجتماعی خود را دخالت نمیدهد.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه برای انجام این تکلیف شرعی و عینیت دادن امامت امام زمان(عج) باید از مکانیزمی پیروی کنید خاطرنشان کرد: باید به عدهای وکالت دهید تا حجت امام زمان(عج) را تشخیص دهد و سپس از سوی شما بیعت کند و در نهایت اینکه این فرد حجت امام زمان(عج) است و بر اعمال و کردار و صفات وی باید نظارت شود تا صفاتی که امام زمان برای حجت خود گفتهاند در وی ادامه داشته باشد.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: شش مجتهد تعیین شده تشخیص دهنده اجتهاد هستند که باید این سه وکالت را از سوی شما قبول کند، این یک مسئله شرعی و دینی است و اصلاً سیاسی نیست، این فرد خبره به هیچ جای مملکت کاری ندارد و در مسائل اجرایی حضور ندارد و تنها باید سه وکالت را انجام دهد و در واقع وکیل شما برای ادای تکلیف شرعی شما است.
وی بیان کرد: خبرگان در این کشور هیچ حقوق و مقرری ندارند و برای رضا خدا، سه وکالت را از طرف شما قبول کردهاند و با عنایت به خدا باید این سه وکالت را انجام دهند و برای خدا و قربت الی لله این کار را صورت میدهند، مجلس خبرگان بودجهای ندارد و خبرگان حقوق و مقرری ندارند.
امام جمعه مشهد مقدس گفت: شما باید به دو نکته توجه کنید: مشارکت در انتخاب خبرگان داشته باشید که اگر را نکنید واجب شرعی خود را زیر پا گذاشتهاید و مثل این است که نماز صبح خود را نخواندهاید و در مرحله دوم در انتخاب نماینده خبرگان نیز توجه کنید که باید یک مجتهد عادل انتخاب کنید و به وی سه وکالت شرعی دهید که هم به اجتهاد و هم به عدالت وی ایمان داشته باشید.
آیت الله علم الهدی عنوان کرد: باید این فرد را کاملاً عادل بدانید، این کل بحث خبرگان است و اصلاً بحث سیاسی نیست، اگر کسی بخواهد در عرصه سیاسی نماینده شود نخستین ناقض عدالت است و اگر شما نیز با مطامع سیاسی بخواهید رای دهید شما نیز به تکلیف شرعی خود عمل نکردهاید.
انتهای پیام/