عدم احساس کاهش تورم به خاطر سطح سواد آماری مردم است
علیرضا مقتدایی گفت: باید ما ببینیم که مخاطب از اندازه تورم یا شاخص قیمت چه انتظاری دارد. وسیله اندازهگیری تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است و با احساس اندازهگیری نمیشود
در مورد تورم هم دقیقا همینطور است. وسیله اندازهگیری تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است و با احساس اندازهگیری نمیشود. اما در مورد روند قیمتها پس از افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی نسبت به ریال رفته رفته اثر خود را روی قیمتها گذاشت و نرخ تورم هم افزایش یافت. شاخص کل تورم از سال 90 تا آذر امسال به عدد 6/231 رسیده است یعنی 100 به 6/231 رسیده که به مفهوم آن است سبد کالاها و خدمات که در سال پایه با 100 واحد فرضی پول خریداری میشده قیمت آن در آذر ماه امسال به اندازه 32/2 برابر افزایش یافته است.
افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها بهطور کامل تحت تاثیر نرخ ارز نیست که بگوییم چون ارز سه برابر شده قیمتها هم باید سه برابر شود. به عبارت دیگر رابطه ریاضی سه برابر شدن بر آن حاکم نیست. برآیند افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد حاشیه سود، انتظارات تورمی و... قیمت نهایی یک کالا را تعیین میکند.
شاخص قیمت خوراکیها و آشامیدنیها در سال 1392 نسبت به سال 1391 معادل 7/41 درصد افزایش داشته است. این شاخص در سال 1393 نسبت به سال قبل 1/9 درصد افزایش یافت که میزان افزایش سالانه آن نسبت به دوره قبل کاهش بسیار قابل ملاحظهای داشته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *