صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ارتقای سطح روابط ایران و چین کشور طی 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار

۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۵۴۵۸
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
رئیس جمهور گفت: ما امروز درباره روابط راهبردی ۲ کشور و تنظیم یک سند جامع 25 ساله و همچنین درباره ارتقای سطح روابط دو کشور در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار مذاکره کردیم.
به گزارش گروه سیاسی ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور چین طی سخنانی اظهار داشت: رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است هم به دلایل تاریخی که از یک پشتوانه 2000 ساله به همراه دارد و هم نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همچنین نسبت به همکاری‌های وسیعی که بین دو کشور وجود دارد و منافع مشترکی که برای توسعه روابط بین دو کشور می‌بینیم.

وی افزود: خوشحالیم که این سفر در یک مقطع تاریخی بسیار مناسبی یعنی در دوران پساتحریم تحقق یافته و امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه ۲ کشور است به امضای سند نهایی دست پیدا کنیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: این پنجمین مذاکره ۲ رئیس جمهور در حدود ۲ سال و نیم گذشته پس از مذاکرات ما در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک است، امروز در جلسه عمومی و خصوصی تمام مسائل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مرور کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما امروز درباره روابط راهبردی ۲ کشور و تنظیم یک سند جامع 25 ساله و همچنین درباره ارتقای سطح روابط دو کشور در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار مذاکره کردیم، گفت: مسائل مالی و بانکی،‌ اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه گذاران دو کشور در ایران و چین،‌ مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه انرژی و همچنین درباره سرمایه گذاری در راه‌آهن،‌ بنادر، صنعت،‌ معدن،‌ گردشگری و شهرک فناوری و سایر موارد را در جلسه عمومی و خصوصی مورد بحث و تاکید قرار دادیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه مسائل علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی بحث و تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که رئیس جمهور چین به آن پرداختیم مسئله مبارزه با تروریسم بود، گفت: مسئله مبارزه با تروریسم و افراطی گری و خشونت و مبارزه با اختلافاتی که منطقه را دامن گیر کرده از دیگر مطالبی بود که بین دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی بیان کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، رایزنی و کمک به کشورهایی که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند از قبیل افغانستان، عراق،‌ سوریه و یمن و کمک‌های فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم باید با یکدیگر داشته باشیم جزء مباحث امروز ما بود.

وی تصریح کرد: بحث یک جانبه گرایی، آینده جهان و منطقه،‌ تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مدنظر قرار بگیرد و اهداف بلند مدت و مهمی که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد جزء مواردی بود که بحث و بررسی پرداختیم.

رئیس جمهور گفت: بنده سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات بلند پایه را یک رویداد مهم تاریخی می دانم و مطمئنم از این به بعد فصل نوین همکاری بین ایران و چین آغاز شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *