میوه مذاکرات روی درخت خودروسازان
به گزارش ، خودروسازان از حدود یکسال پیش چانهزنیهای خود را با شرکای خارجی خود آغاز کردند، حالا وقتی که هنوز یک هفته از لغو تحریمهای یک جانبه علیه ایران نگذشته، مدیران ارشد صنعت کشور از بستن قراردادهای تازه با شرکای اروپایی و آسیایی خبر میدهند.
محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از سیستم سوخترسانی یورو6، از بستن قراردادهای جوینت ونچر تازه خبر داد و گفت: «قرارداد با برند بنز روز گذشته در زمینه تولید خودروهای تجاری به امضا رسید و در مرحله بعدی امکان دارد خودروهای سبک این برند نیز در ایران به تولید برسند. تولید داخل این محصولات بیش از 30درصد بوده و محور مذاکرات نیز بر پایه صادرات 30درصد از تولید محصولات است.»
او در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر آخرین وضعیت قرارداد پژو و رنو، توضیح داد: «قرارداد پژو هفته آینده به امضا خواهد رسید. قرارداد رنو کمی عقبتر است اما ساختار قرارداد هفته آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت و برای تصمیمگیری درباره جزییات آن نیاز به زمان بیشتری است.»صالحینیا با بیان اینکه رنو برای مشارکت با «پارسخودرو» به ایران خواهد آمد، اظهار کرد: «قرار است ما یکی از سایتهای تولیدی پارسخودرو یا بنرو را در اختیار رنو قرار دهیم و در نهایت یکی از سایتهای سایپا در اختیار جوینت ونچر رنو برای تولید قرار بگیرد.»
معاون وزیر صنعت درباره آخرین وضعیت مذاکرات با فولکس واگن و فیات، بیان کرد: «فولکس واگن و فیات هم از شرکتهای علاقهمند برای سرمایهگذاری در خودروسازی ایران هستند که هنوز در حد مذاکرات اولیه قرار دارد. این دو شرکت در سطح هیأتهای تجاری که این روزها به ایران میآیند اعلام آمادگی کرده و شرایط خود را اعلام کردهاند اما هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند.»او ادامه داد: «ژاپنیها و کرهایها نیز در حال سنجیدن شرایط ما هستند اما شرایط به اینگونه نیست که ما بتوانیم حجم وسیعی از این شرکتها را در قالب جوینت ونچر داشته باشیم.»
مذاکرات سایپا با نیسان و سیتروئن جدی است
صالحی نیا تنها کسی نبود که از نتیجه مذاکرات خودرویی خبر داد، بلکه مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا نیز در حاشیه همین مراسم مذاکرات با نیسان و سیتروئن را تایید کرد. در حالی مدیرعامل سایپا میگوید تا پایان سال نتیجه نهایی مذاکرات خود را اعلام میکند که به اعتقاد برخی از کارشناسان سایپا نسبت به رقیب آبیپوش خودش در جاده مخصوص در جذب شرکای خارجی عقب مانده است. جمالی درباره طرفهای مذاکره این شرکت، گفت: «سایپا با گزینههای مختلفی در حال مذاکره است که شامل اروپاییها و آسیاییها میشود. ما مذاکرات خوبی را داشتیم و بعد از برجام فرصت خوبی است که صنایع کشور شرایط را خودشان تعیین کنند. گروه سایپا از قبل با کشورهای آسیایی و اروپایی طرف قرارداد بوده و بعد از به نتیجه رسیدن، خبرهایش اعلام خواهد شد.»
او در پاسخ به «فرصتامروز» که گفته میشود سیتروئن و نیسان از گزینههای جدی هستند، بیان کرد: «سیتروئن و نیسان جزو گزینههای ما هستند و ما مذاکره غیرجدی نداریم و تا پایان سال نتایج آن اعلام خواهد شد.»مــدیــرعـامـل گــروه خودروسازی سایپا درباره فروش پارس خودرو به رنو، تاکید کرد: «ما براساس شرایط خودمان عمل خواهیم کرد.»
خودروسازان برای فروش به ایران نیایند
صحبتها درباره دومین صنعت بزرگ کشور به سرمایهگذاری ختم نشد و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای طرفهای خارجی هشداری هم داشت. سیدرضا نوروززاد در این زمینه گفت: ما به مردم قول میدهیم که در همه مذاکرات با طرفهای خارجی به آنها بفهمانیم که اینجا بازار فروش نیست. شرکای خارجی باید متوجه باشند که اینجا فضای همکاری و مشارکت است و صرفا بازار فروش نیست. او با اشاره به شرایط پساتحریم تصریح کرد: ما به تولیدکنندگان قول میدهیم که این فرصت را به تهدید برای آنها تبدیل نکنیم.
منبع:روزنامه فرصت امروز