قربانی اصلی آلودگی هوا، مدارس دوره ابتدایی هستند
اسفندیار چهاربند در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان، در رابطه با تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: به طور حتم کم شدن از روزهای مفید سال تحصیلی، بدون تأثیر در کیفیت آموزشی نیست و کم شدن از روزهای سال تحصیلی به تقویم و درجه بندی دروس لطمه وارد میکند.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه این تعطیلات در دوره ابتدایی رخ داده است و ما در خرداد ماه، فرصت مناسبی برای برگزاری کلاسهای جبرانی داریم، تلاش میکنیم با استفاده از فرصت در خردادماه کمبود یا کسری ساعت روزهای آموزشی را جبران کنیم تا دانش آموزان به لحاظ دستیابی به استانداردهای پایه تحصیلی دچار مشکل نشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تعلیم و تربیت امر بسیار مهمی است، مطرح کرد: تعلیم و تربیت اولویت اول کشور است و باید برای تعطیل شدن دوره ابتدایی به علت آلودگی هوا، به این موضوع ریشهایتر نگاه کنیم.
چهاربند با اشاره به اینکه هر تصمیمی که منتهی به کاهش ساعت و روزهای سال تحصیلی مدارس میشود، برای نظام تعلیم و تربیت هزینه ایجاد میکند، تصریح کرد: در رابطه با آلودگی هوا، رویکرد ما رویکرد پیشگیرانه نیست، بلکه رویکرد درمانی است.
وی با انتقاد از رویکرد درمانی در مواقع تشدید آلودگی هوا عنوان کرد: زمانی که هوا در شرایط سالم است و پیش بینی میکنیم که یک هفته دیگر قرار است، سه روز پایداری هوا داشته باشیم؛ قبل از اینکه به سه روز پایداری هوا برسیم باید عوامل بازدارنده مانند کاهش ساعت کار فروشگاهها، مراکز تفریحی، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و متوقف کردن خودروهای دودزا، متوقف کردن خرید و فروش طرح ترافیک را اجرا کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه نباید در زمانی که شاخصها به مرز هشدار می رسد،تصمیم گیری شود، گفت: تصمیم گیری در زمان هشدار یک رویکرد درمانی است که هزینه زیادی به دنبال دارد، تا زمانی که این رویکرد اصلاح نشود، نظام تعلیم و تربیت قربانی اصلی این نوع رویکرد خواهد بود.
چهاربند در خاتمه بیان کرد: باید این نوع رویکردها اصلاح شود و آخرین تصمیم و راه حل برای حل مشکل باید تعطیلی مدارس باشد، نه ساده ترین و کوتاه ترین راه حلی که برای کاهش آلودگی هوا در نظر میگیرند.