صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترانزیت به عنوان ثروت ملی محسوب می شود

۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵:۰۱
کد خبر: ۱۲۱۸۷۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
آخوندی گفت: مبنای ما باید این باشد که از ترانزیت به عنوان ثروت ملی استفاده کنیم.
به گزارش ، آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، با بیان اینکه در حوزه تجارت با کشورهای ترکیه و روسیه باید روابط عادی و روان در پیش گرفت و نباید روابط را تنش‌زا کرد، گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری برای استفاده از ظرفیت ترانزیت، اصل و مبنای ما باید این باشد که از ترانزیت به عنوان ثروت ملی استفاده کنیم و نباید محدودیتی در حوزه ترانزیت کالا ایجاد شود.
 
وی افزود: زمان دقیق عبور و مرور از هر یک از مرزهای کشور به طور دقیق بررسی و در نهایت مشخص شود عبور از هر مرز ایران برای رانندگان چقدر زمان می‌برد. در این زمینه در هر یک از مرزهای ایران با توجه به شاخص‌های تردد یک اقدام فرآیندی و دقیق صورت گیرد که انواع کامیون با انواع بارها چه فرایندی را در مرزهای طی می‌کنند و در نهایت عبور آنها از مرز چقدر زمان می‌برد.
 
آخوندی با اشاره به اینکه کریدور ایران ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی در منطقه است گفت: کریدور ترانزیتی ایران از حداقل امور بروکراتیک برخوردار است و تمام خدمات از جمله مجتمع‌های خدماتی و بین‌راهی برای رانندگان فراهم می‌کنیم.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه باید نظام تعرفه‌ای ترانزیت برای عبور از کریدورهای ایران موضوعی جدی است که باید بررسی شود افزود: در همین راستا باید تمام ۲۴ مرز کشور بر اساس زمان عبور کامیون‌ها بررسی و طبقه‌بندی شوند و بر اساس این طبقه بندی یک سیاست مشخص هدفگذاری و در قالب بین‌المللی ارائه شود چراکه کریدور ایران یک کریدرو منطقه‌ای و بین‌المللی است.
 
منفعت ترانزیت برای کشور از نظر درآمد و هزینه باید مورد بررسی قرارگیرد
 
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت مزیت‌های ترانزیتی کشور گفت: شکی نیست که یکی از مزیت‌های کشور ما استفاده از ظرفیت ترانزیت است اما در کنار آن باید درآمد و بهره‌های حاصل از ترانزیت و در مقابل هزینه‌های آن مورد بررسی قرارگیرد که مشخص شود آیا به نفع کشور است؟
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در عین حال که ترانزیت یک مزیت است باید از نظر درآمدی و هزینه‌های آن برای کشور یک ارزیابی شود. باید به گونه‌ای در حوزه ترانزیت تصمیم گیری کرد که شرایط رقابتی آن برای کشورمان حفظ شود.
 
هدفگذاری قزاقستان برای عبور ۱۶۰ میلیون کالای ترانزیتی غرب چین از این کشور
 
همچنین در این نشست امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تعیین سیاست مشخص در حوزه ترانزیت گفت: در همین راستا کشور قزاقستان پیش بینی کرده که سالیانه ۲۲۰ میلیون تن کالا از غرب کشور چین عبور می‌کند. قزاقستان با توجه به این پیش بینی هدفگذاری کرده تا طی ۱۰ سال آینده ۱۶۰ میلیون تن از این ۲۲۰ میلیون از خاک قزاقستان عبور کند که ۴۰ میلیارد دلار برای این کشور درآمد خواهد داشت.
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درآمد غیرمستقیم ترانزیتبیش از درآمد مستقیم ترانزیت برای کشور ما تاثیر دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در نهایت باید یک هدفگذاری مشخص برای عبور از مرزها تعیین شود که این هدفگذاری می‌تواند ترانزیت از خاک کشورمان را سامان دهد.
 
لازم به ذکر است در نشست شورایعالی هماهنگی ترابری دو موضوع «بررسی محورهای تفاهم‌نامه برای تامین مایحتاج روسیه در پی تحولات» و «بررسی روابط با ترکیه و تاثیر آن بر حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت ایران» مورد بررسی قرار گیرفت.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *