سفیر ایران در اسپانیا : قطع روابط سیاسی نشانه ناتوانی و بن بست یک دستگاه دیپلماسی است
«محمد حسن فدایی فرد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در کنفرانسی پیرامون سیاست خارجه کشورمان درباره قطع رابطه عربستان با ایران گفت: قطع روابط سیاسی نشانه ناتوانی و بن بست یک دستگاه دیپلماسی است.
سفیر کشورمان در اسپانیا گفت: از زمان انقلاب اسلامی 1979 تاکنون اصول سیاست خارجی و امنیتی ایران ثابت و رویکردهایش تابع دو مولفه تداوم و تغییر بوده است. ژئوپولتیک و فرهنگ سیاسی را می توان عوامل ثبات بخش در کارکرد سیاست خارجی و امنیتی ایران دانست. اما تغییرات در محیط منطقه ای و فضای بین المللی، شکل بندی های رفتارهای سیاسی ــ بین المللی ایران را دچار تغییراتی کرده و باعث تغییرات تاکتیکی در رویکردها شده است.
وی تاکید کرد که اصول سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی مشتمل بر حمایت از مستضعفان جهان، طرد کامل استعمار و حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرتهای سلطه گر، روابط صلح آمیز متقابل با دولتهای غیر محارب، خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتها و حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستکبران است.
فدایی فرد همچنین ، منطق، واقع بینی، اعتماد به نفس، صراحت و استحکام در مواجهه با موانع را از مولفه های تعیین کننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست .
دیپلمات ارشد ایران در اسپانیا افزود :سیاست خارجی و امنیتی ایران بر اساس اصول مذکور باید برای دفع تهدیدات و مخاطرات، بیشینه سازی منافع، تقویت موجودیت و گسترش عقبه راهبردی نظام در داخل و خارج از مرزها، نوسازی و توسعه همه جانبه کشور، سازگار کردن اهداف ملی با اهداف فراملی، الگو پردازی تمدن نوین اسلامی - ایرانی بر پایه مردمسالاری دینی، اعتماد سازی، تنش زدایی، تعامل سازنده و مقابله با روندهایی که منافع ملی کشور را با چالش مواجه میسازد، قادر باشد.
سفیر ایران در اسپانیا با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما همان اندازه که جنگ افروزی نکوهیده است، دفاع همه جانبه از کشور و ملت واجب است، خاطرنشان کرد: ایران همزمان، به تعهدات بین المللی و قراردادهای دو جانبه و چندجانبه از جمله معاهدات خلع سلاحی پایبند است و از این رو سلاح های هسته ای، شیمیایی، میکروبی و بیولوژیک به علت ماهیت ضد انسانی آن جایی در استراتژی دفاعی و امنیتی و زرادخانه تسلیحاتی ایران ندارد.
فدایی فرد گفت: دولت آمریکا حدود چهار دهه ایران را تهدید برای منافع خود و متحدانش معرفی می کرد. همچنین 12 سال فعالیت های هسته ای ایران به عنوان تهدید صلح و امنیت بین المللی معرفی شد و سنگین ترین و غیرانسانی ترین تحریم های تاریخ سازمان ملل متحد بر ایران تحمیل شد، اما ایران که مهد تمدن و فرهنگ و هنر و دوستی است، هیچگاه کمترین تهدیدی علیه دیگران نبوده است.
به گفته وی ، راهکار امنیتی سازی یکی از ابزارهای مهم سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا پس از پایان جنگ دوم جهانی تاکنون بوده و طی چهار دهه گذشته ایالات متحده دائما تلاش کرده است در غالب گفتمان حمایت از تروریسم و فعالیت های هسته ای، جمهوری اسلامی ایران را به یک موضوع امنیتی در روابط بین الملل تبدیل و رفتاری نامتعارف در قبال آن اتخاذ کند.
وی تصریح کرد: ایران در تلقی تهدید، بر اساس واقعیت ها و تجارب تاریخی تصمیم می گیرد و دچار هراس از دشمن یا خودبزرگ بینی نمی شود و دست به اقدامات نسنجیده یا عجولانه هم نمی زند.
فدایی فرد با بیان اینکه ائتلاف گرایی، تنش زدایی، مصالحه گرایی، اعتمادزایی، تعامل گرایی سازنده، امنیت دسته جمعی و بازدارندگی سرفصل های عمده در گفتمان های انقلاب اسلامی است، تصریح کرد که هدف از گفتمان ها، یافتن شرکای راهبردی، ایجاد تعهدات متقابل، افزایش همکاری های استراتژیک، دستیابی به منزلت بین المللی و منطقه ای، جلوگیری از رقابت منفی یا انتقام گیری سیاسی و ایجاد توازن قدرت است.
سفیر ایران در اسپانیا تاکید کرد: در شرایط موجود، زمینه های نیل به امنیت دسته جمعی براساس مدل های کلاسیک وجود ندارد. موضع جانبدارانه قدرتهای فرامنطقه ای در قبال برخی از کشورهای منطقه، حضور میدانی آنها در مناقشات منطقه در حمایت ناعادلانه از برخی از کشورها، توجه قدرت ها و کنشگران بین المللی بر منافع اقتصادی کوتاه مدت بجای ارزش های جهانشمول و دفاع از حقوق ملت ها و از همه مهمتر رفتار نظامی گری، هژمونی طلبی منطقه ای و تجاوزکارانه برخی از بازیگران در قبال همسایگان علل اصلی این نارسایی است.
دیپلمات ارشد کشورمان در مادرید یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به رغم ناخرسندی از این ناهنجاری های سیاسی و امنیتی و با اعتقاد به نیت پاک و تحلیل صحیح خود از اوضاع منطقه، دست از تلاش برای ایجاد ترتیبات کارآمد و فراگیر امنیت منطقه ای با حضور همه بازیگران موثر بر نمی دارد.
وی با یادآوری اینکه طبیعتا تنش زدایی، اعتمادسازی و تعامل سازنده بر محور مبارزه با تروریسم تکفیری می تواند نقطه کانونی ایجاد ترتیبات پایدار امنیتی منطقه ای باشد، این سوال را مطرح کرد که چگونه می توان با کشورهایی که خود از ایجاد کنندگان، طراحان عملیاتی، حامیان ایدئولوژیک، مالی، تدارکاتی و تسلیحاتی تروریست ها هستند، علیه تروریسم متحد شد؟ چگونه می توان بازیگران منطقه ای را متعهد به مبارزه با پدیده دهشتناکی کرد که خودشان ایجاد کرده اند؟
وی خاطرنشان کرد نخستین گام مهم آن است که از هدف اولویت دار جامعه بین المللی یعنی مبارزه فراگیر با تروریسم تکفیری غافل نشویم.
**مواضع و رویکردهای سیاست خارجی ایران
فدایی فرد در ادامه در توضیح رویکرد های سیاست خارجی کشورمان توضیح داد: ایران از طریق اتخاذ گفتمان های مختلف در عرصه سیاست خارجی و امنیتی، اقتدار دیپلماتیک خود و صلابت مواضع خود را به رخ کشیده است. توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی و انجام مقدمات اجرای برجام تنها یک نمونه از قوت دیپلماسی ایران و همچنین سمبل کارآمدی چندجانبه گرایی و حل و فصل دیپلماتیک اختلافات بر پایه حقوق بین الملل است.
وی ادامه داد : متاسفانه در طول دو سال گذشته برخی همسایگان ما در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفاهم و برادری در منطقه موضع مخالف گرفته و با حمایت همه جانبه از تروریست ها و تهاجم نظامی به همسایگان، ناامنی و بی ثباتی را به تمام جهان کشانده اند.
سفیر ایران در اسپانیا افزود: این همسایگان، در ادامه یک شخصیت قابل احترام روحانی را به جرم بیان دموکراتیک اعتراضات و مطالبات مشروع مردم و شخصیتی که تمام حیات خود را صرف ترویج گفت و گو و استفاده از ظرفیت های مدنی برای مخالفت با خودکامگی و دیکتاتوری و مخالفت با اقدام نظامی علیه ملت های بیگناه و ترور و افراط گذراند، به عنوان یک تروریست گردن زدند و برای سرپوش گذاشتن بر این اقدام وقیحانه که با نفرت و محکومیت جهانی روبرو شد، اقدام به قطع رابطه با ایران کردند.
فدایی فرد گفت: قطع روابط سیاسی نشانه ناتوانی و بن بست یک دستگاه دیپلماسی است. ایران حتی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام با ایران، روابط سیاسی خود را با آن کشور قطع نکرد. طبیعتا سیاست های اعمالی و اعلانی هر کشور نشان از درایت و هوشمندی رهبران و نخبگان آن کشور دارد.
سفیر کشورمان در اسپانیا ادامه داد : ایران از مسیر اجرای برجام با انعطاف پذیری در مواضع، راه توافق هسته ای را هموار ساخت و خوشبختانه مراحل اصلی اجرای توافقات و رفع تحریم ها فراهم شده است. اما موضوع بازدارندگی بخصوص ظرفیت موشکی ایران موضوعی کاملا متفاوت است که هیچ ارتباطی با توافق هسته ای ندارد و هیچگاه بر سر آن مذاکره نشده و قابل مذاکره هم نیست.
وی تصریح کرد : جبهه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق با ورود مستقیم نظامی روسیه و مستشاری ایران متحول شده است. برخی از کشورها برای فرار از اتهام تروریست پروری و حمایت همه جانبه از تروریست ها در حال تشکیل ائتلاف های پیاپی ضد داعش هستند که تاکنون به غیر از شعار و تبلیغات توخالی، در عرصه میدانی اثری از خود به نمایش نگذاشته اند.
وی تاکید کرد: این ائتلاف های دروغین باید بازتعریف و واقعی شوند. همه باید ابزارهای سیاسی، قضایی، اطلاعاتی، بانکی خود را علیه ترویسم بکار گیرند و هر اقدامی باید از مسیر دولت های منطقه صورت پذیرد.
فدایی فرد گفت: موضع ما در سوریه، از استحکام منطقی و انطباق با حقوق بین الملل برخوردار است. از ابتدا گفته ایم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی مستلزم قطع منابع تأمین مالی، تسلیحاتی و لجستیکی تروریست ها، شروع گفت و گوی سوری - سوری در فضایی امن و تعیین سرنوشت کشور از طریق یک انتخابات دموکراتیک است.
وی اظهار داشت: طبیعتا تقسیم تروریست ها به تروریست بد و تروریست خوب بر اساس منافع قدرت ها یا طرح های تجزیه سرزمینی راه به جایی نمی برد. شکست راه حل سیاسی در خصوص سوریه، زمینه های نشر حفره های امنیتی از سوریه به محیط های پیرامونی را بیش از گذشته فراهم می آورد.
دیپلمات ارشد ایران گفت : در مورد عراق، وحدت سرزمینی، تمامیت ارضی و حاکمیت آراء مردم، اصول راه حل ایران است. در عراق نیز تقسیم کشور به مناطق عرب شیعه، عرب سنی و کُرد، کاملاً مخالف منافع مردم عراق، بی ثبات کننده منطقه و غیرعملی است. دولت مرکزی عراق باید حمایت و تقویت شود.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت تجاوزات خارجی به خاک یمن و رد هر گونه مداخله خارجی و نظامی در حل بحران، از مذاکرات ژنو و اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد برای گفتگوهای یمنی ـ یمنی و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی حمایت و پشتیبانی می کند.
سفیر ایران در مادرید اظهار داشت: مردم یمن تاوان استقلال خواهی خود را می پردازند و برخی از بازیگران منطقه ای می خواهند سلطه خود را بر مردم یمن تحمیل کنند. تهاجم نظامی 10 ماهه علیه یمن به نابودی زیرساخت ها و کشتار وسیع غیرنظامیان منجر شده و یمن را در مقابل فاجعه انسانی قرار داده است. کشورهایی که با بمباران مردم مظلوم یمن، بذر نفرت کاشته اند، همان را درو خواهند کرد.
وی اضافه کرد: جواب مطالبات مشروع مردم بحرین مبنی بر داشتن حق رأی و حق انتخاب، گلوله نیست. برخی از کشورهای منطقه و همچنین برخی از کشورهای غربی مدعی حمایت از حقوق بشر در واکنش به تحولات بحرین از خود رکوردی بشدت سیاه بر جای گذاشتند.
فدایی فرد گفت: در مساله فلسطین ما ضمن نفی رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و محکومیت شدید فجایع و جنایات روزانه این رژیم، برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی ها را پیشنهاد کرده ایم که با موازین حقوق بین الملل نیز کاملاً منطبق است. هر دولتی از دل آرای ملت فلسطین بیرون بیاید، تکلیف ساکنان سرزمین های اشغالی را مشخص خواهد کرد. اشغال 60 ساله سرزمین آبا و اجدادی فلسطینیان برای اشغالگران حق ایجاد نمی کند. فرمول ایجاد دو دولت نه عملی و نه عادلانه است.
سفیر ایران در اسپانیا تصریح کرد: بحران های منطقه ما راهکار نظامی ندارد. کاربرد زور در منطقه تنها بر نفرت و تقویت روند افراط گرایی می افزاید و جایگزین دیگری برای حل و فصل چالش ها و بحران های سیاسی ناشی از تفکرات تکفیری جز راهکار سیاسی نیست.
به گفته فدایی فرد ، در هر پنج صحنه فلسطین، سوریه، عراق، یمن و بحرین، مداخله خارجی و منافع کشورها و قدرتها باعث اشغال
گری، ترویج تروریسم و بی ثباتی، کشتار بیگناهان و آواره شدن مردم شده است. در هیچ صحنه ای هم، تحولات طبق نظر طراحان خارجی پیش نرفته است. در همه این عرصه ها اصول مورد احترام جهان متمدن یعنی معیارهای دموکراتیک می تواند به تغییر وضعیت به سوی صلح و ثبات و رفاه به پیش برود.
دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد : هیچ کشوری نمی تواند و نباید امنیت دیگران را در سوریه، عراق و یمن به مخاطره اندازد و امنیت خود را تامین کند، این یک تناقض است. ایران اعتقاد جدی دارد که امنیت همسایگان از امنیت ایران جدا نیست و امیدوار است که همه بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای به شکلی مثبت، سازنده و مسئولانه به برنامه اقدام جدی برای عمل، گفت و گو و همکاری در مبارزه با تروریسم و تمرکز بر راه حل های سیاسی پاسخ دهند.
فدایی فرد اضافه کرد: تهران از محوریت سازمان ملل در حل سیاسی همزمان مسائل منطقه و مبارزه جدی با تروریسم حمایت می کند، اما ابتکار عمل های سازمان ملل راجع به مسائل منطقه ما وقتی موفقیت آمیز خواهد بود که در خصوص مقابله جدی با تروریسم به موازات تقویت روندهای سیاسی منطقه ای چاره اندیشی شود در غیر این صورت هیچگونه راه حلی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *