صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنگنده فانتوم را بشناسید+عکس

۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۲۰۸۹۳
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
هواپیمای جت جنگده اف-4 ملقب به فانتوم ساخت شرکت مک دانل داگلاس در دهه 60 میلادی وارد عرصه هواپیماهای جنگنده شده و اولین پرواز آن در سال 1958 بوده و پس از 3 سال وارد عرصه خدمت شد.
-گروه سیاسی: هواپیما اف ۴ فانتوم در سال ۱۳۴۷ وارد نیروی هوایی ایران شده است.این هواپیما در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران کمک شایانی به نیروی هوایی ایران کرد. این هواپیما حتی توانسته بسیاری از موشک های شلیک شده به طرف ایران را در هوا منهدم کند.

هواپیمای جت جنگده اف-4 ملقب به فانتوم ساخت شرکت مک دانل داگلاس در دهه 60 میلادی وارد عرصه هواپیماهای جنگنده شده و اولین پرواز آن در سال 1958 بوده و پس از 3 سال وارد عرصه خدمت گشت. 


این هواپیما از دو موتور توربو جت ساخت شرکت جنرال الکتریک برای تولید نیروی تراست خود با قدرتی معادل 8055 کیلوگرم کشش بهره می برد. لازم به ذکر است موتور این جنگنده دارای پس سوز نیز می باشد. حداکثر سرعت این هواپیما برابر 2 ماخ معادل 2500 کیلومتر بر ساعت بوده و بردی معادل 2000 کیلومتر دارد.

این جنگنده عملیاتی بال پایین بوده و از 1 سکان عمودی قائم بهره می برد. همچنین ورودی های موتور این هواپیما نیز کاملا ً در طرفین بدنه قرار دارد و انتهای بال های آن نیز برای بهبود بعضی خواص آیرودینامیکی مثلاً برای رول (پیچیدن) به صورت شکسته تعبیه شده است. 

از ویژگی های بارز این جنگنده می توان به تغییر پذیری زیاد، سازگاری بیش از حد، اجرای نقش برتری هوایی و انجام عملیات هوا به هوا و هوا به زمین به نحو احسن نام برد.این هواپما اصولاً یک هواپیمای ناو نشین بوده و از این حیث جنگنده اف-14(تامکت) جانشین آن شده است. 

مدل آر-اف-4این جنگنده که به مدل شناسایی موسوم است از دیگر مدل های این جنگنده به شما می رود.

خروجی موتور این جنگنده عملیاتی زیر بدنه و زیر سکان عمودی آن واقع شده و سکان افقی آن نیز رو به پایین است و این نیز یک ویژگی بارز به شمار می رود همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به بقا پذیری و تمام جوی بودن آن اشاره کرد به طوری که حتی با یک موتور نیز قابل رسیدن به مقصد است و از این نظر آن را بقاپذیرترین هواپیما نامیده اند.

کشور های زیادی مانند ایران ژاپن، اسپانیا، استرالیا، آلمان و ترکیه از این جنگنده به دلیل انبوه تولید آن که معادل 5000 فروند بوده بهره می برند. این جنگنده از نظر تولید نیز مقام اول را به خود اختصاص داده و در واقع بیشترین تولید را در میان سایر جنگنده های عملیاتی داشته است. 

این جنگنده دارای کاناپی 2 تکه بوده و بر خلاف جنگنده اف-14 از نظر پرتاب خلبان نیز دچار مشکل نخواهد شد. در حالیکه ظرفیت حمل 2 خدمه را نیز دارد. 

اولین جنگنده هایی که برای جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفتند می توان به اف -86 سابر اشاره کرد که بعد ها جنگنده اف-4(فانتوم) جای آن را گرفت و سرانجام در سال 1995 میلادی نیز بازنشسته شده و تولید آن متوقف گردید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *