صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بزرگان سینمای مستند ایران در شبکه مستند

۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۹۸۵
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
شبکه مستند سیما در راستای ارتقاء فیلم مستند در کشور و برقراری تعامل میان مخاطبان و فعالان شبکه، نخستین جلسه اتاق شمس را با حضور مهم‌ترین افراد سینمای مستند کشور که برای اولین بار دور هم جمع می‌شدند، برگزار کرد.
، جلسه اتاق شمس روز گذشته شنبه 19 دی با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان و اساتیدی چون محمدرضا اصلانی، محمدعلی فارسی، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار و مهرداد اسکویی برگزار شد.

همچنین چهره‌های تاثیرگذاری چون مرتضی رزاق کریمی مسئول بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، سعید رشتیان رییس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، ارد زند رییس هیأت مدیره انجمن مستندسازان، محمد آفریده کار‌شناس و تهیه کننده، علیرضا کریمی صارمی، محمدرضا بهشتی منفرد مدیر انجمن سینمای جوانان استان تهران، سعید توکلیان معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، مهرداد زاهدیان مستندساز و حمید دهقان‌پور مدرس سینما از جمله حاضران در این جلسه بودند.

لزوم جذب سرمایه گذار و بهره گیری از اساتید مستند
تاجیک در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: مراکز متولی سینمای مستند در کشور محدود است و همه از بودجه دولتی استفاده می‌کنند که چندان زیاد هم نیست اما همراهی و همکاری این نهاد‌ها به بالندگی و پویایی جریان سینمای مستند کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: باید بستر مناسبی فراهم شود تا دامنه تجربیات اساتید عرصه مستند در اختیار فیلمسازان جوان و خلاق که علاقمند به آموزش و عرضه آثارشان هستند، قرار بگیرد. از این رو شبکه مستند با راه اندازی اتاق شمس تلاش می‌کند با همکاری همه عناصر تاثیرگذار در این حوزه به ارتقا کیفی سینمای مستند و فرهنگ این سینما یاری رساند.

فرهنگ؛ مهم‌ترین کالا
محمدرضا اصلانی نیز در سخنانی گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک مدیریت جوان شبکه مستند سهم بالایی در کم کردن فشار‌ها داشته باشیم. چرا که فیلمسازان ما دچار فشار چند جانبه‌ای همچون مشکلات مالی و... هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت فیلمسازی در شهرستان‌ها بسیار بیشتر از تهران است اما این افراد نادیده گرفته می‌شوند. مهم‌ترین کالای ما فرهنگ است، اگر روی این کالا کار کنیم موفقیت‌های بسیاری در انتظار ما خواهد بود.

مدیوم اصلی مستند تلویزیون است
همچنین طباطبایی‌نژاد با اشاره به توافقات مرکز گسترش با شبکه مستند و رابطه مستمر و موثر فی ما بین، برگزاری جلسه اتاق شمس را یک اتفاق مثبت دانست و گفت: افق مطلوب برای یک شبکه تلویزیونی در سطح بین المللی، کمترین میزان درگیری با تولید و بیشترین تلاش برای انتخاب و دریافت آثار مناسب است.

وی تأکید کرد: حضور مجموعه‌ای از اساتید در کنار تولیدات شبکه مستند اتفاق مثبتی است. بدون تعارف برای فیلم مستند همه بازار‌ها روی هم دیگر 20درصد هم نمی‌شود و مدیوم اصلی مستند تلویزیون است. بدون تلویزیون وضعیت مستند فاجعه است. خانه واقعی سینمای مستند تلویزیون است و همه ما اگر تلاشی می‌کنیم برای تلویزیون است. بنابراین باید تقسیم وظایفی درستی صورت بگیرد.

خرید رایت آثار مستند توسط تلویزیون
فرید فرخنده کیش نیز با تشکر از همکاری‌های دوطرفه در دوره جدید، بر لزوم توجه شبکه مستند به بخش تأمین و خرید آثار مستند به جای تولید گران‌تر تأکید کرد.

برنامه ریزی برای حضور در بازارهای بین المللی و تولیدات مشنرک جهانی
در ادامه مرتضی رزاق کریمی مسئول بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: نظام تولید باید استاندارد باشد و به مستند به عنوان کالای کاملا صنعتی نگاه شود. در این زمینه باید برای تولید مشترک بین المللی گام برداشت. در چنین نظامی باید تهیه کنندگان حرفه‌ای که البته تعدادشان کم است، محور باشند.

وی افزود: مشارکت باید از بخش طرح و ایده آغاز شود و در این زمینه راه اندازی یک شورای طرح و ایده ضروری به نظر می‌رسد تا دچار شتاب زدگی نشویم و از اکنون برای دو سال دیگر به فکر حضور در بازار بین المللی باشیم.

صدای اهالی مستند را به گوش همه برسانیم
محمدعلی فارسی نیز یکی از وظایف اساسی شبکه مستند را دور هم جمع کردن همین افراد معرفی و اظهار کرد: همین که مهم‌ترین افراد حوزه مستند دور هم جمع شده‌اند و دنبال راهکار می‌گردند اتفاق خوبی است. باید صدای اهالی مستند به گوش همه برسد و مستند هم سهمی از مملکت داشته باشد. چرا که حتی برای تبلیغ و تبیین اهداف یک وزارتخانه نیز مستند از همه چیز مهم‌تر است.

وی تصریح کرد: تلویزیون باید بازتاب دهنده همه اتفاقات حوزه مستند باشد. آنتن مهم‌ترین قدرت است و اصلا سینمای مستند باید دارای یک برنامه مستقل شبیه «هفت» باشد. حرف بزرگان سینمای مستند همچون استاد اصلانی باید به گوش دیگران برسد. همه ما باید از تلویزیون حمایت کنیم و بعد از تلویزیون بخواهیم حامی ما باشد.

حرف‌های متولیان مستند بلند بلند از تلویزیون پخش شود
نادر طالب‌زاده جمع شدن این افراد دور هم را بسیار ارزشمند خواند و گفت: کاش می‌شد این حرف‌ها را بلند بلند از تلویزیون پخش کرد و جمع بندی این سخنان و پخش آن‌ها اتفاق بسیار خوبی می‌شد.

وی همچنین اشاره‌هایی به نقش مهم انقلاب اسلامی ایران در اخبار جهان داشت و راه اندازی شبکه‌های مهم خبری و تقویت‌های بخش‌های دیگر خبری در تلویزیون‌های دنیا را ناشی از تحولات جمهوری اسلامی و اتفاقاتی چون تصرف سفارت آمریکا دانست.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به هدف شبکه مستند که باید رویکرد تولیدات آن انتقادی باشد به تاثیر بازگویی واقعیت‌ها در رفع کاستی‌ها مشکلات کشور اذعان کرد.
سینمای مستند نباید خنثی باشد

ارد زند رییس هیأت مدیره انجمن مستندسازان نیز تأکید کرد: سینمای مستند اجتماعی نباید خنثی باشد، چون موضوعات خنثی بیننده ندارد و کسی روی آن سرمایه گذاری نمی‌کند. البته نقد و سیاه نمایی هم مدنظر نیست بلکه تنویر افکار عمومی باید در رأس قرار بگیرد.

شناسایی آثار بین المللی با قابلیت پخش داخلی
در ادامه اسکویی از تلاش برای خرید رایت تلویزیونی فیلم‌ها و تاسیس صندوق حمایت از مستندسازان به عنوان اقدامات مثبتی که در اتاق شمس صورت خواهد گرفت نام برد و افزود: بهتر است فیلمسازانی برای شناسایی فیلمهای بین المللی مناسب برای پخش در تلویزیون اقدام کنند.

شبکه مستند نگران تولید خوب نباشد
رشتیان با بیان اینکه شبکه مستند می‌تواند با همکاری مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان در امر تولید و آموزش، به نقش اصلی خود یعنی ساماندهی پخش بپردازد، اظهار کرد: شبکه مستند نباید نگران تولید خوب باشد و این وظیفه را برعهده دیگران بگذارد و به جدول پخش بیش از پیش اهمیت بدهد.

همکاری سه قطب اصلی مستندسازی در کنار هم نتایج بزرگی به دنبال دارد
علیرضا کریمی صارمی، تصریح کرد: شبکه مستند سیما، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان باید همسو با هم کار کنند و فعالیت‌های موازی نداشته باشند تا بتوانند در کنار هم فعالیت‌های بزرگی انجام دهند و نتایج بزرگی بگیرند.

محمد آفریده نیز در سخنانی گفت: در شرایط فرهنگی حاضر با توجه به مقتضیات موجود، هیچ راهی به جز در کنار هم بودن ظرفیت‌های این کشور برای آبادانی و توسعه وجود ندارد. باید قدر فرصت‌ها را دانست و همه دست اندرکاران، همدلانه و با هم برای تحقق آرزوهای فرهنگی این ملت و این کشور تلاش مضاعف داشته باشیم.

شبکه مستند اتفاق بزرگی را رقم زد
سعید توکلیان معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران نیز در سخنانی گفت: در 30 سال فعالیتم همواره در تلاش بودم تمام اساتید را دور هم جمع کنم، اکنون تمام مدیران و تصمیم گیران و اساتید حوزه مستند دور هم جمع شده‌اند و این اتفاق بزرگی است. تلویزیون یک دانشگاه است و باید سفارش دهنده باشد و تولید و آموزش را به نهادهای دیگر بسپارد.

مستند باید یک رشته تحصیلی باشد
حمید دهقان‌پور مدرس سینما در ادامه این نشست در سخنانی یادآور شد: آموزش یکی از موثر‌ترین شیوه‌هایی است که می‌تواند برای شکوفا شدن استعدادهای نهفته و ارتقای سینمای مستند موثر باشد اما نیاز است ما دوره کار‌شناسی یا کار‌شناسی ارشد مستند را راه اندازی کنیم در حالی که در دانشگاه صداوسیما تنها 4 واحد مستند داریم و این یک فاجعه است.

ایجاد نظام موثر برای ارتباط مستمر متولیان مستند
مهرداد زاهدیان مستندساز نیز در ادامه وظیفه اصلی شبکه مستند را جمع آوری و پخش آثار دانست و یادآور شد: تلویزیون باید فضای آموزشی را ایجاد کند. تلویزیون قدم اول برای نهادینه کردن نظام موثری برای ارتباط درست بین متولیان مستند سینمای ایران خواهد بود.

در انت‌ها حاضران با استقبال از راه اندازی اتاق شمس آمادگی خود برای همکاری و مشارکت در استمرار فعالیت‌های اتاق شمس را اعلام کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *