صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آلایندگی هر موتورسیکلت 4 تا 8 برابر یک خودرو / سندیکا چه کار می کند؟

۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۴۳
کد خبر: ۱۱۹۸۸۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
هر بار که آلودگی هوای تهران از مرزهای سلامتی می‌گذرد و زنگ هشدار برای اقشار مختلف جامعه به صدا در می آید، بر طبق عادت وسایل نقلیه به عنوان اولین گروه مقصر معرفی می‌شوند و در این میان معمولاً موتورسیکلت یکی از متهم های اصلی است.

به گزارش، در حال حاضر موتورسیکلت‌های تولیدی کشور به طور عمده از کاربراتور استفاده می‌کنند و بدلیل تکنولوژی قدیمی به کار رفته در مدل 125 موجود میزان آلایندگی هر موتورسیکلت 4 تا 8 برابر یک خودرو برآورد می شود .

این در حالی است که تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی از فیلتر اداره استاندارد نیز گذشته‌اند، اما زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند داده های آزمایشات و بررسی ها، نتایج متفاوتی از استانداردهای یورو 3 اجباری نشان می دهد. به همین دلایل چندی پیش کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط‌ زیست "مـمـنـوعــیـت پـلاک‌گـذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری" را از هر نوع و به‌طور کلی تصویب کرد.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و عضو این کارگروه دلیل این تصمیم را تأثیر بسیار مثبت و قابل توجهی بر کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران اعلام کرده بود، و تاکید داشت تصمیم بسیار درستی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شده است.

از سوی دیگر نیز امیرحسین قناتی، مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، اعلام کرده بود: باوجود تلاش های صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلت های کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آن ها از سوی تولیدکنندگان، شماره گذاری موتورسیکلت ها صورت نمی گیرد، بازهم نمی توانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.

در کنار این اظهارات، سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران معتقد است هیچ بحث کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته و با تصمیماتی که گرفته می شود صنعتی را که بیش از 40 سال تجربه دارد را یک شبه می خواهند از بین ببرند.

به گفته حجازی نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران طرح این موارد معلوم نیست با چه مقصودی صورت می‌گیرد اما به نظر می رسد در پشت این گونه تصمیمات نابودی و به چالش کشیدن این صنعت است که قطعا شدنی نیست.

نظرات سندیکا در حالی مطرح می شود که محمد جواد صفی یاری به عنوان یکی کارشناس صنعت موتور می‌گوید سندیکا می بایست با اقدامات و راهکاری متوازن این صنعت را در برابر آسیبهای جدی واکسینه کند در حالی که در سالهای گذشته هیچگونه پیشرفتی در صنعت موتورسیکلت سازی و قطعه سازی به وجود نیامده است .

وی همچنین عنوان می کند متأسفانه نائب رئیس سندیکا خبر ندارد که موتورسیکلت های برقی وسیله تفریح نیست و بخش عمده ای از حمل و نقل کالا توسط موتورسیکلت های برقی در کشورهای پیشرفته صورت می گیرد . 

به گفته صفی یاری امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بلوغ صنعت باطری های لیتیومی استفاده از موتورسیکلتهای برقی رو به زیاد شدن است و دیگر مشکلاتی از قبیل توان کم موتورسیکلتهای برقی و یا عدم شارژ مناسب را در آنها شاهد نیستیم . ولی هنوز این موتورسیکلتها نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی گرانترند و نمیتوان انتظار داشت که مصرف کننده موتورسیکلت به تنهایی برای رفع آلودگی شهر حداقل 2 یا چند برابر قیمت یک موتورسیکلت بنزینی را صرف خرید موتورسیکلت برقی کند.

این کارشناس صنعت موتور سیکلت همچنین معتقد است برای رفع این مشکل دولتها در سراسر دنیا دست به کار شده اند و با اعمال مشوقهای گوناگون مردم را به خرید این وسیله نقلیه ترغیب می کند . از جمله این مشوقها می توان به اعمال تعرفه صفر برای برای واردات ، عدم اخذ مالیات از وسایل نقیله برقی ، تخصیص جایگاههای مجانی شارژ ، تخصیص یارانه مناسب ( در بعضی موارد تا 60 درصد قیمت وسیله نقلیه ) و ... اشاره کرد . این داستان در مورد شهری مثل تهران از یک آلترناتیو پا را فراتر نهاده و حکم ضرورت پیدا کرده و لازم است با سرمایه گذاری مناسب برای همه گیر شدن موتورسیکلت های برقی اقدام کرد .

صفی یاری  با اشاره به اینکه راه کار دیگر به کارگیری موتورسیکلت های انژکتوری است تصریح کرد: در موتورسیکلت های انژکتوری با ترکیب مناسب نسبت سوخت و هوا همزمان شتاب بیشتر ، آلایندگی فوق العاده کمتر و مصرف سوخت پایین تر اتفاق می افتد .
  
وی  با بیان اینکه مشکل رفع آلایندگی و مصرف سوخت به صورت توامان حل می شود نیز اظهار کرد: بنابراین بر خلاف نظر عده ای از دست اندرکاران سیستم سوخت انژکتوری به معنی بکارگیری یک قطعه نیست بلکه جایگزینی سیستم سوخت انژکتوری با سیستم سوخت کاربراتوری است و افزایش چند درصد در قیمت تمام شده نه تنها استفاده از موتورسیکلت را از توجیه اقتصادی نمی اندازد بلکه با مصرف سوخت کمتر در دراز مدت افزایش چند درصدی قیمت با صرفه جویی در مصرف سوخت جبران شده و بالطبع با کاهش آلاینده ها بسیاری از هزینه های دولت کاهش یافته و سلامتی مردم نیز تامین می شود. و به نظر بنده توقف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ضروری است که هرچه سریعتر باید اتفاق بیفتد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *