صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شرکت نکردن نامزدهای خبرگان در آزمون علمی به معنای انصراف نیست/ برخی ثبت نام کنندگان انتخابات پیش‌رو سوابق ناامید کننده ای دارند

۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۲۹۹
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شرکت نکردن نامزدهای خبرگان در آزمون علمی به معنای انصراف نیست و تمام اختیارات قانونی جهت احراز صلاحیت علمی داوطلبان برای فقهای شورای نگهبان وجود دارد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ، نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با گرامیداشت سالروز قیام مردم قم و محکوم کردن جنایت حکام سعودی در به شهادت رساندن آیت الله نمر به مهمترین مصوبات شورای نگهبان در 8 جلسه اخیر اشاره کرد و گفت: در 8 جلسه اخیر قانون فعالیت احزاب و اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان در دست بررسی بود و این دو قانون که با ایراداتی همراه بود هنوز به نتایج مشخصی نرسیده است.

ابراهیمیان با بیان اینکه قانون انتخابات متضمن مقرراتی برای انتخابات الکترونیک است اظهار کرد: در آخرین اظهار نظر چند ابهام درباره مواد قانون انتخابات الکترونیک مطرح شد که منتظریم مجلس آن ابهامات را رفع کند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همان طور که درجریان هستید امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده است و از فردا تا 26 دی به مدت 7 روز هیأت های نظارت استانها با کسب نظر هیأت مرکزی نظارت به اعتراضات رسیدگی می کنند.

وی با بیان این که هیاتهای نظارت در مورد پرونده داوطلبان تایید صلاحیت شده نیز اظهار نظر خواهند کرد گفت: این اظهار نظر در قالب بررسی های هیاتهای نظارت استانی و جلب نظر هیات مرکزی نظارت خواهد بود.

ابراهیمیان با بیان این که شورای نگهبان با رای گیری و اکثریت آرا 5 نفر عضو هیات مرکزی نظارت را انتخاب کرده گفت: در قانون ویژگی هایی که برای این افراد ذکر شده عبارت است از مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن و این 5 نفر عضو هیات مرکزی نظارت اعضای هیاتهای نظارت استانی را انتخاب می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شیوه رسیدگی به اعتراضات یا تایید صلاحیت ها افزود: بخشی از اطلاعات از طریق استعلامات به عمل آمده از مراجع چهارگانه وارد پرونده های داوطلبان می شود و بخشی دیگر نیز حاصل تحقیقات محلی هیاتهای اجرایی است.

وی با بیان این که تحقیقات محلی هیاتهای اجرایی منشا قانونی دارد گفت: طبیعت استعلامات چهارگانه به نحوی است که پاسخ گویی تمام شرایط مندرج در مفاد 28 و 30 قانون انتخابات نیست و برای احراز شروط مندرج در اصول فوق چاره ای جز تمسک به تحقیقات محلی نیست.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ناگزیر است با ابزارهای مشابه یعنی توجه به اطلاعات مراجع چهارگانه و بررسی های محلی درستی تصمیمات هیاتهای اجرایی را مورد بررسی قرار دهد.

ابراهیمیان با بیان این که از اطلاعات به دست آمده از تحقیقات محلی در مورد داوطلبانی که سابقه حضور در عرصه سیاسی را ندارند استفاده می شود گفت: در انتخابات امسال 8هزار داوطلب بدون سابقه سیاسی ثبت نام کرده اند و درصد قابل توجهی از این ثبت نام کنندگان در مرحله بررسی هیاتهای اجرایی تایید صلاحیت شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نکته ای که مطرح می شود این است که کدام از این افراد به مرحله ارزیابی نظارتی راه پیدا می کنند؛ به موجب قانون انتخابات هم کسانی که صلاحیت شان رد شده و هم اشخاصی که صلاحیت شان تایید شده وارد مرحله نظارتی می شوند.

وی تصریح کرد: قانون انتخابات و ماده واحده مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مقرر کردند که تایید صلاحیت ها هم باید در مرجع نظارتی موضوع اظهارنظر قرار گیرند و ممکن است این نتایج با هم مغایرات داشته باشند.

ابراهیمیان تاکید کرد: بررسی های بعدی نهاد نظارتی نشان خواهد داد که آیا عجله و عدم انجام تحقیقات محلی و عدم ارائه استنادات لازم در تایید صلاحیت داوطلبان در مرحله هیاتهای اجرایی وجود داشته یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی پرونده های سالهای قبل نشان می دهد که این ارزیابی ها ممکن است به نتایج متفاوتی منجرشود برای مثال فردی که سابقه محکومیت کیفری ندارد و تنها سابقه محکومیت اداری دارد شایداین امر در مرحله اجرایی مانع تایید صلاحیت نشود اما در مرحله نظارتی علت این محکومیت اداری به صورت دقیق بررسی می شود.

وی تصریح کرد: ممکن است داوطلبی دارای سابقه محکومیت موثری نباشد اما وقتی فردی جرمی را چندین بار مرتکب شده ودارای سوء شهرت است، ماموریتی که قانون به نهاد نظارتی داده این است که بی طرفانه بررسی کند و ببیند که آیا این فرد از لحاظ عرفی دارای صلاحیت است یا نه؟ و این یک تکلیف بر عهده نهاد نظارتی است.

ابراهیمیان تاکید کرد: بنابراین ما باید در امر تایید صلاحیت ها با دقت تمام و با تمام توانایی هایمان با توجه به مقتضیات زمان بررسی های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی به بررسی صلاحیت ها توسط هیاتهای نظارتی انتقاد دارد در واقع به قانون انتقاد دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وضعیت آن دسته از داوطلبان که فاقد فعالیتهای روشن سیاسی هستند گفت: آن عزیزان می توانند همه استناداتی که حاکی از التزامشان به نظام و قانون اساسی است را سرازیر پرونده های خود کنند و به ما برای احراز صلاحیت شان کمک کنند.

ابراهیمیان ادامه داد: اما اگر در فرصت تعیین شده ما موفق به تصدیق این امر که داوطلبان فاقد سابقه سیاسی واجد شرایط لازم هستند یا نه؟ نشدیم، تصمیم عدم احراز صلاحیت صادر می شود و این عدم احراز صلاحیت با رد صلاحیت متفاوت است.

وی ادامه داد: قانون این حق را برای داوطلبان رد صلاحیت شده قایل است تا در اولین مرجع رسیدگی به صلاحیت ها، دفاعیاتشان استماع شود که ما این امر را به دقت انجام خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: شیوه رسیدگی هیات های نظارت وشورای نگهبان با همان ابزاری است که در ماده 50 قانون انتخابات پیش بینی شده است.

ابراهیمیان در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان گفت: در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان لازم است که متذکر شوم باید شأن و جایگاه نامزدهای این انتخابات به دلیل انتساب به نهاد روحانیت و دین حفظ شود.

وی ادامه داد: شأن و جایگاه نامزدهای خبرگان را نباید به اسم دفاع یا انتقاد از آنان در زیر تبلیغات هیجانی رسانه ها قربانی کنیم و همه اشخاصی که برای خبرگان ثبت نام کرده اند در زمره علما و فضلا محسوب می شوند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شیوه ارزیابی شرط علمی یا اجتهاد داوطلبان مجلس خبرگان بیان داشت: اجتهاد در اینجا یک معنی ویژه و محدود دارد و به موجب قانون یک ا جتهاد در حد استنباط برخی مسائل فقهی و تشخیص شرایط رهبری است.

ابراهیمیان تصریح کرد: برخی تیترها مثل ( کنکور مجتهدان) تیترهایی است که تصویر درستی از ارزیابی نامزدهای خبرگان ندارند.

وی در ادامه به تبصره یک ماده 3 قانون انتخابات خبرگان اشاره کرد و بیان داشت: به موجب قانون مرجع تشخیص دارا بودن شرایط لازم برای نمایندگی مجلس خبرگان از  جمله اجتهاد، فقهای شورای نگهبان هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ترتیباتی که برای احراز شرط اجتهاد مقرر شده موضوع قانونی و آیین نامه نیست، گفت: برگزاری آزمون علمی خبرگان بر مبنای قانون نیست بلکه چون آزمون به مثابه ابزاری جهت احراز شرایط و صلاحیت علمی داوطلبان است فقهای شورای نگهبان این آزمون را برگزار می کنند و ممکن است در دوره های بعد شیوه احراز صلاحیت علمی خبرگان تفاوت یابد.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه فقهای شورای نگهبان در استفاده از ابزار احراز صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان آزاد هستند، بیان داشت: فقهای شورای نگهبان از مدتها قبل طی اطلاعیه ای اعلام کردند که جهت احراز صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان قصد برگزاری آزمون دارند و به غیر از چند گروه که در اطلاعیه مزبور قید شده بود تمامی داوطلبان خبرگان باید در آزمون شرکت می کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به اظهارات آیت الله مومن مبنی بر ضرورت عدم ایجاد محدودیت برای اختیارات فقهای شورای نگهبان اشاره کرد و بیان داشت: شرکت نکردن نامزدهای خبرگان در آزمون علمی به معنای انصراف نیست و طبق قانون انصراف داوطلبان خبرگان باید کتباَ و با تقدیم به وزارت کشور صورت گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در آزمون خبرگان شرکت نکردند بویژه آنهایی که از اقتدار علمی برخوردار نیستند درواقع امکان احراز صلاحیت علمی خود را از فقهای شورای نگهبان سلب کرده اند.

ابراهیمیان با بیان اینکه تمام پرونده های داوطلبان خبرگان تک به تک موضوع بررسی فقهای شورای نگهبان قرار می گیرند، گفت: ممکن است فقهای شورای نگهبان در جریان بررسی های خود بر اساس اختیارات کلی که قانون به آنها داده در مورد درجه اجتهاد یک داوطلب به قطعیت برسند.

وی با اشاره به تبصره 4 ماده 16 آیین نامه مجلس خبرگان اظهار کرد: احراز صلاحیت داوطلبان خبرگان به وسیله فقهای شورای نگهبان مانع نظارت استصوابی و عام شورای  نگهبان نیست یعنی فقهای شورای نگهبان در زمان ارزیابی شرایط داوطلبان خبرگان به منزله هیات های اجرایی انتخابات مجلس هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورای مزبور به تمام مراحل انتخابات نظارت دارد، گفت: شورای نگهبان ناظر استصوابی تمام انتخابات محسوب می شود چه انتخابات مجلس و چه انتخابات خبرگان.

ابراهیمیان درادامه نشست خبری امروز خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود؛ وی در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات متناقض اعضای شورای نگهبان در مورد آزمون  علمی داوطلبان خبرگان بیان داشت: قسمتی از انتقاداتی که می شود وارد نیست چرا که من از ابتدا عرض کردم که شیوه ارزیابی داوطلبان خبرگان طبق قانون بر عهده فقهای شورای نگهبان است و اگر ترتیباتی وضع شود این ترتیبات، اختیارات فقهای شورای نگهبان را سلب نمی کند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات آیت الله مومن گفت: طبق اظهارات آیت الله مومن  ممکن است فردی به قدری شناخته شده باشد که حضوروی در آزمون علمی ضرورت نداشته باشد واطلاعیه شورای نگهبان و معاف کردن سه دسته ازداوطلبان از حضور در آزمون علمی ناسخ اظهارات آیت الله مومن نیست.

ابراهیمیان تصریح کرد: تمام اختیارات قانونی جهت احراز صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان برای هیات شش نفره فقهای شورای نگهبان وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ارسال دعوت نامه برای داوطلبان خبرگان جهت شرکت در آزمون علمی با مشکلات زیادی همراه بود، بیان داشت: شورای نگهبان با صدور اطلاعیه و به صورت عمومی از تمامی داوطلبان مجلس خبرگان به استثنای سه گروه مورد اشاره در اطلاعیه صادره، دعوت به عمل آورد تا در آزمون علمی شرکت کنند و ارسال پیامک برای داوطلبان خبرگان جنبه احتیاطی داشت و اطلاعیه عمومی صادر شده به منزله دعوت رسمی بود.

ابراهمیان با بیان اینکه تعارضی میان اظهارات بنده و آقای ره پیک در زمینه فوق وجود ندارد، گفت: تنها شبه تعارض این است که قید مربوط به احراز صلاحیت داوطلبان  توسط فقها برای شرکت نکردن در آزمون را در اطلاعیه قید نکردیم و آن هم با توجه به اینکه درقانون درنظر گرفته شده تعارض محسوب نمی شود.


سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دعوت از خانمها برای آزمون علمی خبرگان صرفاَ جنبه تشریفاتی داشت یا خیر؟ تصریح کرد: وقتی از خانم ها برای آزمون علمی دعوت شده یعنی امکان احراز صلاحیت آنها هم وجود دارد.

ابراهیمیان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات آیت الله مومن پیرامون نحوه تأییدصلاحیت داوطلبان خبرگان نظر شخصی وی است یا نظر شورای نگهبان است؟ بیان داشت: اظهارات آیت الله مومن بر مبنای تبصره سه قانون انتخابات خبرگان بوده است.

وی ادامه داد: به غیر از اختیارات کلی فقهای شورای نگهبان هنوز ترتیب خاصی به غیر از آزمون برای احراز صلاحیت علمی فقهای شورای نگهبان پیش بینی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون وعده وزیر کشور برای اخذ تأییدیه های لازم جهت برگزاری انتخابات الکترونیک تصریح کرد: در مورد انتخابات الکترونیک یک همکاری و همدلی خوب میان شورای نگهبان و وزارت کشور وجود داشت.

وی با بیان اینکه فرآیند مربوط به برگزاری انتخابات الکترونیک دیر شروع شد، گفت: ما در جلسات مشترک با وزارت کشور درخواست کردیم که با ارائه یک جدول زمانی برای شورای نگهبان یک فرجه ای در نظر گرفته شود که امنیت دستگاه های الکترونیکی مورد بررسی قرار گیرد و فرصت آموزش نیروی انسانی نیز وجود داشته باشد.

ابراهیمیان با بیان اینکه جدول زمانی ارائه شده از سوی وزارت کشور در مورد انتخابات الکترونیک رعایت نشد، گفت: در جلسه مشترک هفته قبل وزیر کشور و معاونانش دغدغه های اعضای شورای نگهبان را پیرامون امنیت انتخابات الکترونیک شنید و تصمیم گرفته شد با تعیین یک ضرب الاجل ده روزه بررسی شود که آیا با توجه به زمان باقی مانده امکان برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد یا نه؟

وی با تأکید بر اینکه باید تمام احتیاط های لازم در امر برگزاری انتخابات الکترونیک لحاظ شود، اظهار کرد: مقرر شد برای اینکه بررسی امنیت انتخابات الکترونیک به اسفند ماه موکول نشود در یک فرصت ده روز دستگاه های مورد توافق شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد امنیت سخت افزار و نرم افزار انتخابات الکترونیک بررسی های لازم را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: البته مجلس نیز باید در این زمینه تعجیل کند و ابهامات انتخابات الکترونیک را رفع کند تا بستر قانونی لازم فراهم آید.

ابراهیمیان درادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم احراز صلاحیت داوطلبان به دلیل نبود وقت کافی ناقض حقوق داوطلبان نیست؟ بیان داشت: وقت بررسی صلاحیت ها یک وقت نامحدود نیست؛ در نتیجه با توجه به هجوم ثبت نام کنندگان فرصتی که برای بررسی وجود دارد محدود می شود و این امر به معنای عدم بررسی صلاحیت داوطلبان نیست.

وی با بیان اینکه از نظر من کثرت تعداد ثبت نام کنندگان نگران کننده نیست، اظهار کرد: نگرانی اصلی این است که تعداد زیادی از داوطلبان که دارای سابقه روشنی سیاسی نیستند به عرصه انتخابات آمده اند و وقتی دلایل کافی برای تصدیق انتظام آنها وجود ندارد به ناچار احراز صلاحیت ها برای هیات های اجرایی و نظارتی با مشکل مواجه می شود البته همکاران ما در شورای نگهبان و هیات های نظارتی به صورت مداوم مشغول فعالیت هستند.

ابراهیمیان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون عدم ارائه دلایل رد صلاحیت برخی داوطلبان توسط هیات های اجرایی و اینکه آیا هیات های مزبور می توانند بدون توجه به پاسخ استعلامات مراجع چهار گانه صلاحیت داوطلبی را رد کنند یا خیر؟ گفت: از نظر حقوقی و قانونی هیات های اجرایی می توانند بدون توجه به پاسخ استعلامات منابع چهار گانه و با تو جه به تحقیقات محلی صلاحیت نامزدی را رد یا تأیید کنند.

وی ادامه داد: اگر ادعا می شود در هیات های اجرایی حقوق نامزدها تضییع شده است هیات های نظارتی و شورای نگهبان وارد عمل می شوند و به صورت موردی این دعاوی را بررسی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: هیات های اجرایی مستقل هستند و کسی نمی تواند به آنها دستور دهد و فرماندار هم عضوی از هیات های اجرایی است و در این هیات ها سلسله مراتب وجود ندارد.

ابراهیمیان بیان داشت: ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت در سال 78 مقرر کرده که در صورتی که صلاحیت داوطلبی توسط هیات های اجرایی رد شد باید با یکسری شرایط دلایل رد صلاحیت به داوطلبان ابلاغ شود و اگر ابلاغ نشد باید مورد مذکور به هیات های نظارت ارجاع شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین تکلیف افرادی که سابقه محکومیت کیفری داشتند و توسط هیات های اجرایی تأیید صلاحیت شدند، گفت: هر چقدر هیات های اجرایی کار خود را دقیق تر انجام دهند کار احراز صلاحیت در مراحل بعدی آسان تر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اگر از سوی هیات های اجرایی تسامح و تساهلی صورت گرفته باشد کار هیات های نظارت سنگین تر خواهد شد.

ابراهیمیان در ادامه با انتقاد از عدم نهادینه شدن فرهنگ تهذب در جامعه سیاسی ایران اظهارکرد: متأسفانه دولت های مکرری که روی کار آمدند برای تدوین یک قانون انتخابات نوین اقدامی را صورت ندادند و ما مجبوریم با همین قانون فعلی فرآیند انتخابات را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: برخی ثبت نام کنندگان انتخابات پیش رو دارای سوابق ناامید کننده ای هستند و ما باید بررسی کنیم که سیستم انتخاباتی ما چه نقصی دارد که چنین افرادی خود را برای کاندیداتوری دارای صلاحیت می دانند و با ثبت نام خود هزینه هایی را به نظام سیاسی تحمیل می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است برخی نمایندگان فعلی مجلس که سوابق کیفری ثابت نشده ای دارند با عدم احراز صلاحیت شورای نگهبان مواجه شوند، گفت: فردی که قبلاَ سوابقش و صلاحیتش احراز شده رأی گیری در مورد رد صلاحیتش انجام می گیرد بنابر این فردی که نماینده بوده ممکن است دلایلی بر رد صلاحیتش وجود داشته باشد.

ابراهیمیان در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبول دارید اطلاعیه شورای نگهبان پیرامون آزمون علمی داوطلبان خبرگان دو پهلو بوده است، خاطر نشان کرد: شاید بتوان این امر را تا حدودی قبول کرد و من این مطلب را از آیت الله جنتی جویا شدم و وی فرمودند که آن دسته از داوطلبان خبرگان که صلاحیت علمی شان دردوره های قبل احراز شده دیگر نیازی به احراز مجدد صلاحیت علمی آنها نیست؛ البته ممکن است دلایلی بر رد صلاحیت آنها در سایر جنبه ها وجود داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *