صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عدم ساماندهی حاشیه نشینی به بستری برای ارتکاب جرم تبدیل می‌شود/ کشف بیش از 90 درصد جرایم ارتکابی در کشور

۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۷۱۶
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اگر معتادان جمع آوری نشوند، این معتاد به یک سارق تبدیل خواهد شد و زمینه اخلال در امنیت اجتماعی را ایجاد می‌کند.
به گزارش ، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در اختتامیه دوره آموزشی کوثر 94 به تبیین راهبردهای تسهیل و تسریع ارائه خدمات قضایی با توجه به بسترهای الکترونیکی پرداخت و اظهار کرد: برخی از خدمات الکترونیکی که ارائه می شود مانند اقدامات صورت گرفته برای گذرنامه و بخش پلیس راهور ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد ولی برخی از اقدامات به همکاری مشترک پلیس و قوه قضاییه نیازمند است.

وی کشف جرم و ابلاغ و اجرای احکام را از مصادیق مهم همکاری پلیس و قوه قضاییه دانست و گفت:  پلیس تنها سازمانی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با دستگاه قضایی دارد و این ارتباط متقابل است. باید این خدمات با کیفیت و کمیت اجرا شود تا تسهیل و تسریع دسترسی ها محقق گردد.

رئیسی ادامه داد: این تسهیل و تسریع در قوانین و سیاست های کلی نظام مورد تاکید قرار گرفته است همچنین در اسناد بالادستی و سیاست های مصوب و ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه بوده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در قانون آئین دادرسی کیفری فصلی با نام دادرسی الکترونیک وجود دارد تصریح کرد: در این فصل مباحثی پیش بینی شده که تسهیل و تسریع در دسترسی را در ارتباط الکترونیک بین دستگاه قضایی و پلیس فراهم کرده است.

وی افزود: ماده 650 قانون آئین دادرسی کیفری تشکیل مرکز داده قوه قضاییه را مورد توجه قرار داده که در آن پلیس نیز نقش دارد و می تواند در جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها برای بهره وری نقش ایفا کند، قسمت های مختلف نیز موظف به ارائه اطلاعات به این مرکز داده هستند.

رئیسی بیان کرد: در قانون آئین دادرسی کیفری شبکه ملی عدالت مورد تاکید قرار گرفته که دستگاه قضایی و انتظامی باید داده های خود را در اختیار آن قرار دهند و ضمانت اجرای آن نیز در این قانون پیش بینی شده است.

وی مصوبات شورای عالی فضای مجازی را از دیگر موارد تسهیل و تسریع در دسترسی ها عنوان کرد و گفت:برای دستگاه قضایی و انتظامی وظایفی در شورای عالی فضای مجازی تعیین شده تا براساس آن  بتوانند 3 راهبرد اساسی حفظ امنیت در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی و پیش بینی تمهیدات لازم برای برخورد با جرم در فضای مجازی را پیش ببرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: شورایی نیز تحت عنوان شورای راهبردی دادرسی الکترونیک نیز در نظر گرفته شده که در این شورای راهبردی قرار است, تمهیدات لازم نسبت به تسهیل دسترسی ها ایجاد شود.

وی افزود: با پیشرفت علم و فناوری، تولید و تبادل اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و ما نیازمند هستیم که در این فضا حضور داشته باشیم اما؛ حضور ما در این فضا حتما باید حضوری موثر باشد؛ چرا که تردد کاربران و تبادل اطلاعات که در سایه ایجاد فضای مجازی به وجود آمده نیازمند برنامه ریزی درست است.

رئیسی تصریح کرد: حتما باید از این ساخته دست بشر در جهت تسهیل و تسریع امور و ارتباطات بهنگام استفاده کنیم و ضرورت دارد که پلیس در این زمینه علم، فناوری و تسلط لازم را به جهت امنیتی در این فضا داشته باشد. 

دادستان کل کشور ادامه داد: تسهیل و تسریع دسترسی به اطلاعات به جهت حفظ امنیت، نیازمند ارتباط برخط بین پلیس و دستگاه قضایی است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: همه تمهیدات ما باید به این موضوع بینجامد که جرمی محقق نشود و یا اگر جرمی تحقق پیدا کرد از تکرار آن پیشگیری شود. 

دادستان کل کشور با بیان اینکه بیش از 90 درصد جرایم ارتکابی در کشور کشف می‌شود، افزود: پیگیری جرایم و جنایت ها ما را از نباید از پیگیری جرایم خرد باز بدارد؛ چون گاهی جرایم خرد آنچنان خاطر جامعه را می آزارد که موجب اخلال در امنیت جامعه می شود و مشکلات جدی ایجاد می کند.

رئیسی با بیان اینکه  باید در مقابل هر ناهنجاری اجتماعی حساسیت از خود نشان دهیم، ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد فضا برای مجرمان امن شود. باید قانونمداران و شهروندان احساس امنیت داشته باشند و افراد مخل امنیت در هر سطحی احساس ناامنی کنند.

وی ضمن تاکید دوباره به موضوع پیشگیری به نکاتی برای تحقق آن اشاره کرد و ادامه داد: در بحث پیشگیری ابتدا باید افراد در جامعه از یک نظام تربیتی در جامعه برخوردار باشند که اصلا فکر جرم نداشته باشند که این وظیفه خطیر به عهده آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما است و مسئولان فرهنگی باید به گونه ای اقدام کنند که انگیزه جرم در جامعه به وجود نیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در مرحله دوم پیشگیری باید به گونه ای عمل کرد که ابزار ارتکاب جرم در اختیار افرادی که انگیزه جرم دارند؛ قرار نگیرد.

وی ادامه داد: باید بسترهای جرم زاو جنایت زا اصلاح شود تا هرکسی با انگیزه مجرمان نتواند جرمی مرتکب شود، البته هشدار در این زمینه به عهده پلیس پیشگیری است و ناهنجارها را باید به مسئولان اعلام کنید و مسئولان اجرایی باید نسبت به حل آن اقداماتی را انجام دهند.  برخی از اقدامات دولت مردان مقطعی است. مثلاً در ساخت‌ و سازهای غیرمجاز این گونه دیده می‌شود که به بناهای غیرمجاز آب، برق و گاز می‌دهند در صورتی که این برخلاف قانون است و اگر این موضوعات ساماندهی نشود شهرنشینی دچار آسیب خواهد شد.

دادستان کل کشور حاشیه نشینی و متکدیان را از بسترهای وقوع جرم دانست و افزود: حاشیه شهرها اگر ساماندهی نشوند به بستری برای ارتکاب جرم تبدیل خواهد شد. 

رئیسی به جمع آوری معتادان اشاره کرد و گفت: اگر معتادان جمع آوری نشده  و در مراکز بازپروری اصلاح نشوند، این معتاد می تواند به یک سارق تبدیل شود و یک زمینه ناهنجاری اجتماعی و اخلال در امنیت را فراهم کند. چون این افراد آسیب دیده اجتماعی هستند که اگر در جای خودشان ساماندهی نشوند می تواند به جرایمی در جامعه تبدیل شوند.

وی با اشاره ویژگی‌های شهر اسلامی یا آرمانشهر افزود: شهر سالم در نگاه دینی دارای شاخص هایی چون اخلاق، معنویت، عقلانیت و عدالت است. سنگ زیر بنای این شهر اسلامی نیز توحید است؛ یعنی ارتباطات در جامعه ما باید اینگونه و بر این اساس تنظیم شود و پلیس به عنوان اینکه نظم دهنده به این شهر است باید با مخلان نظم و امنیت برخورد می کند و از جرم پیشگیری می کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خیلی از حوادثی که گاهی اتفاق می افتد قابل پیش بینی است، ادامه داد: ما نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم و این همان اصل پیشگیری است که باید نسبت به آن اقدامات لازم صورت گیرد و پیشگیری باعث می شود تا جرمی واقع نشود.

رئیسی در پایان ضمن تقدیر از عملکرد پلیس پیشگیری خاطرنشان کرد: به لطف خدا با حضور پلیس پیشگیری و دستگاه‎های امنیتی و قضایی امروز کشور از بهترین امنیت برخوردار است و باید تلاش کرد با حساسیت و پیگیری و توجه به باورهای عمیق دینی احساس امنیت در جامعه همواره فراهم شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *