شماره پانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
شماره جدید فصلنامه صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر مسعود معینی پور تنظیم و به چاپ رسیده است.
مطالب این شماره به ترتیب در ذیل میآید:
تعلیم و تربیت اسلامی
*در جستجوی تحول در علوم تربیتی/پرسش از طرح ویژه اندیشمندان اسلامی(صدرالمتألهین، علامه طباطبایی و آیتالله جوادیآملی) | ۹
* نکاتی در مفهومشناسی و روششناسی نظریۀ «اسلامی تعلیموتربیت» / دکتر جمیله علمالهدی | ۲۶
* در باب نوع رویکرد به فلسفۀ تعلیموتربیت اسلامی/ دکتر خسرو باقری | ۳۴
* واکاوی امکان تأسیس فلسفه تعلیموتربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید بهشتی | ۴۵
* نظام دانش تعلیموتربیت اسلامی و گستره آن در ساحتهای مختلف/ استاد سیدمحمدمهدی میرباقری | ۵۳
* واکاوی تأثیر انقلاب اسلامی بر تحول در رویکردهای نظری به تربیت اسلامی / مرضیه عالی | ۶۵
* تعلیموتربیت سکولار یعنی تعلیموتربیت اینجهانی/ گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا | ۷۷
* تحلیل و نقد الگوی تباین معرفت تربیتی با تعالیم دینی/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا صادقزاده قمصری | ۸۶
* دوئی صورت نمیبندد؛ رهیافت نوصدرایی و افسون زدایی از علوم تربیتی/ حبیبالله رحیمپور ازغدی | ۱۰۴
* ترکیبِ اتحادی علوم تربیتی/ استاد علیرضا اعرافی، سید نقی موسوی | ۱۱۴
* امکان اسلامیسـازی و بومیسـازی برنامه درسی رشته علوم تربیتی/ حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمود نوذری | ۱۲۰
* کارگروه علوم تربیتی به دنبال تغییرات کوتاهمدت است نه بنیادین/ گفتوگو با دکتر محسن ایمانی | ۱۳۱
* ملاکهای تالیف و تایید کتب: اسلامی، بهروز و بومی/ گفتوگو با دکتر محمد آرمند | ۱۴۷
* گزارش طرح ممیزی علوم تربیتی (تربیت اسلامی) / ماجدهسادات فاطمی | ۱۵۷
* علوم تربیتی اسلامی به روایت تربیتپژوهان پیرو رویکرد «اسلامیسازی معرفت» / حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی| ۱۶۷
* ضرورت شناخت تاروپودهای تجربه اسلامیسازی علوم تربیتی/ رقیه فاضل، زهرا صراف | ۱۷۵
* تقابل نظری تعلیموتربیت لیبرال با تعلیموتربیت اسلامی/ گزارشی از سلسلههمایشهای «تعلیموتربیت مسلمانان» | ۱۷۸
* روششناسی اسلامی، گام اول در اسلامیسازی معرفت/ گزارشی از همایش «المنهجیه الإسلامیه فی العلوم السلوکیه والتربویه» | ۱۸۶
* مدارس اسلامی؛ اصیل و به دور از انفعال/گزارشی از همایش
«المناهج التربویه و التعلیمیه فی ضوء الفلسفه الإسلامیه و الفلسفه
الحدیثه» | ۱۸۸
* نظریه تعلیم و تربیت؛ مشروعیت و کــارآمــدی/ گزارشی از همایش «نحو بناء نظریه تربویه إسلامیه معاصره» | ۱۹۰
* تربیت کودک و آینده جهان اسلام/ گزارشی از همایش «دور تربیه الطفل فی الإصلاحالحضاری» | ۱۹۳
* دغدغه مطالعات تعلیم وتربیت تطبیقی در جهان اسلام/ گزارشی از همایش «التعلیم فی العالم الإسلامی: المؤتلف و المختلف» | ۱۹۵
فقیه زمانشنــــاس
* مسئله یابی، اولین گام برای اسلامی سازی علوم/ گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین دکترمحسن الویری | ۲۰۱
* دانشگاه امام صادق(ع) و مسئله اختلاط یا تفکیک دانشجویان/ دکتر علی غلامی | ۲۱۰
* بـه سـوی سیمـرغ/ کسری صادقیزاده | ۲۱۳
* اصول تحول علوم انسانی از منظر آیت الله مهدوی کنی/ دکتر غلامرضا گودرزی | ۲۱۷
* تحول انسان پیشزمینۀ تحول علوم انسانی اسلامی/ گفتوگو با دکتر عادل پیغامی | ۲۱۹
* خاستگاههای پیوند علوم انسانی با معارف دینی/ گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد سعید مهدوی کنی | ۲۳۵
اسلامیسازی معـرفت
* درآمدی بر تطورات علوم انسانی در جهان اسلام با نگاهی به طبقهبندی علوم/ حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی | ۲۴۸
* مروری اجمالی بر ظهور اسلامیسازی معرفت در مالزی/ دکتر محمدرضا قائمینیک | ۲۵۴
* مقدسسازی علوم اجتماعی: نقدی بر رویهای نوظهور در گفتمان دانشگاهی/ سید فرید العطاس | ۲۵۷
* اسلام: نهضتی برای نظم جهانی/ اسماعیل راجیالفاروقی | ۲۷۰
* تطورات علوم انسانی جدید در تمدن مدرن غرب/ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی | ۲۸۲
* جهان اسلام و بومیسازی علوم انسانی؛ تجربه ترکیه/ دکتر رسـول نـوروزی فیروز | ۲۸۸
* پویشی برای اسلامیسازی معرفت در آمریکا/ معرفی، نقد و بررسی مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی/ دکتر محمد مهدی حیدری | ۲۹۴
کارنامه کنگره علوم انسانی اسلامی
* تأملاتی از زاویه فلسفه
علم درباب شکلگیری علوم انسانی اسلامی پویایی و پایایی علوم انسانی
اسلامی/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی | ۳۰۸
* مروری بر کارنامه کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی/ گفتوگو با دکتر فرزاد جهانبین | ۳۱۴
* افتادن در مسیر شکست و ناکامی تنها دستاورد تکیه بر
علوم انسانی غربی/ گزارشی از مراسم افتتاحیه سومین کنگره بینالمللی علوم
انسانی اسلامی | ۳۲۴
* به کارگیری روش اصل موضوعی در علوم انسانی و پیآیندهای
آن/ مشروح سخنان دکتر علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه سومین کنگره
بینالمللی علوم انسانی اسلامی | ۳۲۸
* گزارشی از مقالات ارائهشده در گروههای تخصصی سومین
کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی/ گزارشی از مراسم اختتامیه سومین
کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی | ۳۳۲
* تحقق علوم انسانی اسلامی در پناه وحدت حوزه و دانشگاه/ گزارشی از مراسم اختتامیه سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی | ۳۳۹
* بیانیه کمیته اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی | ۳۴۵
رصــــــد
* گزارشی از مراسم افتتاحیه و اختتامیه طرح ملـی گفتمـان نخبـگان علوم انسانی| ۳۵۰
* علوم انسانی و اسلامی باید بر مــدار کـرامت شکل گیـرد/ پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی | ۳۵۲
* اداره کشور منوط به گسترش و توسعه علوم انسانی بومی
است/ گفتاری از دکتر غلامعلی حداد عادل در افتتاحیه طرح ملی گفتمان نخبگان
علوم انسانی | ۳۵۵
* واکنش معقول به چالش ما و مدنیت معاصر غربی/ گفتاری از
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد واعظی در افتتاحیه طرح ملی گفتمان نخبگان
علوم انسانی | ۳۶۱
* علوم انسانی اسلامی تهذیب یا تأسیس؟ / گزارشی از پیش اجلاسیه «واقع گرایی در علوم انسانی اسلامی» | ۳۶۵
* علوم انسانی غربی و سکولار در نظام اسلامی، تناقضی
آشکار و غیرقابلتوجیه / گزارشی از برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره
علمی- پژوهشی علامه طباطبایی | ۳۶۸
یادمان استاد فقیـــد
* اسلامیسازی علوم؛ چیستی، چرایی و چگونگی / دکتر ناصر قرباننیا | ۳۷۵
* کتاب شناسی/ مرحوم ناصر قرباننیا | ۳۷۸
علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه می توانید به سایت فروشگاه ترنج یا به کیوسکهای معتبر شهر تهران مراجعه کنند.