صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ثبت 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر

۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۷۱۹
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- تویسرکانی گفت: 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر داریم که یک مورد سند معارض صادر نشده است.
به گزارش ، احمد تویسرکانی شب گذشته در گردهمایی سردفتران و دفتریاران استان تهران که به مناسب روز سند رسمی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد اظهارکرد: 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر داریم که یک مورد سند معارض صادر نشده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کانون سردفتران و دفتریاران نهاد سابقه چند دهه دارد و همواره باید توجه داد که نقش ثبت رسمی و کتابت بالعدل دراین حوزه چه میزان تاثیرگذار است. 

وی افزود: با گذر زمان نیازمند پاسخگویی به نیازهای جامعه هستیم و مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور و خدمات ثبتی در  حوزه سردفتری اسناد رسمی، ازدواج طلاق ، ثبت شرکت ها و موسسات سابقه یک قرن و در برخی بیش از یک قرن است که نیازمند آسیب‌شناسی و بازخوانی در حوزه‌های مختلف بوده و خوشبختانه در این تحولات حوزه سردفتری و ثبت اسناد، پیشگام بودند.

وی اضافه کرد: امروز در این حوزه شاهد تحول و شفاف سازی آثار و منافع آن در جامعه هستیم و نقش سردفتری در این حوزه برای جامعه نمایان تر شده است، خدمات ثبتی به لحاظ اینکه گرفتار یک وضعیت سنتی بود دچار ابهامات و تردیدهایی شد، مبنی بر اینکه این خدمات چه میزان می‌توان در جامعه تاثیر داشته باشد؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه بیان کرد: در ابتدای ورودم به سازمان ثبت، به این نتیجه رسیدم که اگر اقدامات، رویه‌ها و شیوه‌ها به همین منوال باشد، قطعاً نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم. خوشبختانه با حمایت، مشارکت و همراهی سردفتران، در رویه‌ها و شیوه‌ها بازنگری شد و امروز آثار این اقدامات در جامعه جاری است.

تویسرکانی با بیان اینکه ما نیازمند شفاف‌سازی، تسریع و دقت در امور و ارائه خدمات با هزینه کم هستیم گفت: متأسفانه امروز در جامعه ما، قیمت تمام شده خدمات در بخش‌های مختلف بالاست و بسیاری از هزینه‌ها پنهان است. به طور قطع طبیعی است که اگر فعالیت‌ها، انرژی و توان ما متناسب با نتیجه نباشد باید آسیب‌شناسی کنیم.  

وی اضافه کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش‌های مختلف، گرفتار مشکلات و ایرادات فراوان بودیم به عنوان مثال، در حوزه استفاده از کاغذ و اوراق بهادار مشکلات فراوان داشتیم. امروز در همین رهگذر چند ساله ده‌ها میلیون مکاتبه کاغذی حذف شده، تبادلات اطلاعات به صورت کاغذی، مواجه با جعل‌‌ها و خطاهای بسیاری بود اما امروز همه مکاتبات به صورت برخط انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درادامه بیان کرد: بسیاری از اقداماتی که در گذشته با مراجعه حضوری انجام می‌شد، امروز بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی، قابل انجام است. امروز این اطمینان در مردم ایجاد شده که با مراجعه به بانک‌ها، سند صادره را اعتبارسنجی می‌کنند.

تویسرکانی تصریح کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، با وضعیت بسیار نابسامانی مواجه بودیم اما امروز با اصلاح فرآیند‌ها، سازمان ثبت را به شدت در راستای ارتقای سلامت اداری کمک کرده و توانستیم با اصلاح رویه‌ها، بسیاری از هزینه‌های پنهان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی نهادهای بین‌المللی و داخلی، در بین دستگاه‌های موثر در بهبود فضای کسب و کار، سازمان ثبت مقام نخست را داشته است.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما در حوزه خدمات‌دهی، نیازمند پاسخگویی بروز و انطباق خود متناسب با نیازهای جامعه هستیم، به طور قطع اگر از نیازهای جامعه عقب بمانیم دچار مشکل می‌شویم، اگر امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی و ضرورت تمسک به آن، تاکید می‌کنند قطعاً این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی در همه حوزه‌هاست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه نظام ثبتی اگر به نیازهای مردم پاسخ نمی‌داد، نمی‌توانست دوام داشته باشد گفت: همه خدمات ما باید در راستای افزایش اعتماد عمومی مردم به نهاد سردفتری باشد و روز به روز به ظرفیت‌های این نهاد افزوده شود. اگر پویایی، همکاری و همراهی با مردم داشته باشیم روز به روز می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و افزایش دهیم.

تویسرکانی اقدامات انجام شده در حوزه سردفتری را قطعات متعدد از یک پازل خواند و افزود: یکی از اقداماتی که به سرعت اجرا می‌شود، حذف دفاتر از دفترخانه‌ها و آرشیو کردن سوابق دفاتر است و این اقدام مهم نیاز به همت جدی‌تر و همراهی شما دارد.

وی با بیان اینکه ما امروز نیاز به اطلاع رسانی به خواص داریم گفت: ما با عموم مردم مشکلی نداریم بلکه باید مسئولین به یک فهم درست از آثار و خدمات دفاتر و اهمیت آن برسند. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد نیازمند شفاف‌سازی در حوزه اقتصادی هستیم و مهم‌ترین امر در این مسیر، تقویت ثبت رسمی است،  همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 66 و 67 سیاست‌های ابلاغی برای تنظیم برنامه ششم توسعه به آن اشاره کردند و دستور دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *