صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هوای این هوا را داشته باشیم

۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۱۲۳۹۸
خبرگزاری میزان - هوای تهران آلوده است. این گزاره‌ای نیست که پایتخت‌نشینان با آن ناآشنا باشند. آلودگی هوای تهران در نیمه دوم آذرماه - به دلیل پدید اینورژن یا همان وارونگی هوا - همواره تشدید می‌شود و شرایط این کلان‌شهر را بیش از پیش در محدوده بحرانی قرار می‌دهد.
به گزارش به نقل از شبکه مجازی آستان، در دو سال اخیر با حذف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و محدود کردن آن به پالایشگاه‌ها و همچنین واردات بنزین با سطح استاندارد یورو 4 به کشور، بویژه برای مصرف تهران و چند شهر آلوده دیگر، تعداد روزهای «سالم» تهران افزایش یافت اما این تنها راهکار حل معضل آلودگی هوای پایتخت چندین میلیونی‌مان نیست.


هوای تهران به شرایط اضطرار نرسیده است

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب که  از سال 92 وضعیت تهران به شرایط اضطرار نرسیده است گفت: کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا پس از مدت‌ها تعطیلی دوباره فعال شد و از سال 92 به صورت جدی با پایش شاخص‌های آلودگی هوا، آلودگی را کنترل می‌کنند به طوری که از سال 92 وضعیت هوا در شهر تهران به شرایط اضطرار نرسیده البته روزهای ناسالم هم داشته‌ایم. متاسفانه خودروسازی کشور هم 8 سال عقب ماند. همان یورو 2 باقی مانده بود آمدیم برای خودرو ساز‌ها شرط گذاشتیم که مهر 93 باید به یورو چهار مجهز شوید و اکنون در تمامی شهرهای بزرگ کشور سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه می‌شود و اهواز به عنوان جدیدترین شهر عضو این گروه شد.

وی افزود: البته باید همچنان کیفیت سوخت در کشور ارتقا پیدا کند و در کنار این وضعیت، تولید خودروها نیز باید مورد پایش قرار گیرد. این درست که دولت و محیط زیست کاری با آنها نداشت، اما خودشان که می‌دانستند شرایط آنها باعث عقب ماندگی می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه از سال گذشته خودروسازان کشور تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 عرضه می‌کنند خاطرنشان کرد: در این امر نیز سازمان حفاظت محیط زیست نظارت مناسبی بر خطوط تولید خودرو در کشور دارد و به صورت مداوم با بازرسی انطباق تولیدات با استانداردهای یورو 4 را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مواردی وجود داشته که استانداردها انطباق لازم را نداشته است که سازمان حفاظت محیط زیست این موارد را به نیروی انتظامی اعلام کرده تا شماره‌گذاری انجام نشود ولی به صورت کلی در تولید وضعیت مناسبی داریم. درباره معضلاتی که موتورسیکلت‌ها برای آلودگی هوا ایجاد می‌کنند - که فراوان هم هست - با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صنعت، استاندارد یورو 3 برای تولید موتورسیکلت‌ها اجباری شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری شهرداری تهران و وزارت صنعت بتوانیم در حوزه موتورسیکلت‌ها هم ساماندهی مناسبی را انجام دهیم.

فرهنگ سازی عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین

همچنین صدیقه ببران، مدیر سابق گروه مطالعات توسعه پایدار و محیط زیست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید در مورد خودروهای تک‌سرنشین، فرهنگ‌سازی شود. یکی از مشکلات ما این است که ما کماکان از سوخت غیر استاندارد استفاده می‌کنیم. استفاده از خودروهای تک‌سرنشین نیز در این بحث جای مهمی دارد. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم که افراد از خوردهای شخص استفاده نکنند.

وی افزود: البته اگر در زمینه عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین، فرهنگ‌سازی شود اما دولت نیز برای گسترش حمل و نقل عمومی کاری انجام ندهد، باز هم ما موفق نخواهیم بود.

ببران تاکید کرد: ما هرسال در آذر و دی بحث وارونگی هوا را داریم و امر جدیدی نیست زیرا شهر تهران در یک گودی قرار دارد و هوا در آن حبس می شود و این مشکل فقط با باد حل می شود.

حرکت به سمت سوخت پاک

در ادامه، سپیده عابدی، دبیر کمیته امنیت و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: باید کیفیت خودروها بالا برود و صنایع اطراف شهرها سامان‌دهی شود. بحث مقابله با آلودگی فقط به حوزه حمل و نقل عمومی برنمی‌گردد بلکه شامل بالا بردن کیفیت خودروها و سامان دادن به صنایع اطراف شهرها نیز می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه خودروهای ما یک یورو دارند و سوخت مان یک یورو دیگر تصریح کرد: ما حتی در بحث فیلتر خودروها نیز دچار مشکل هستیم. حتی اگر حمل و نقل را نیز گسترش دهیم در خود همین حمل و نقل نیز آلاینده‌های زیادی داریم و باید ما سوخت خودروهایمان را به سمت سوخت پاک ببریم. البته ما باید در بحث شهرسازی نیز به آلودگی هوا دقت کنیم. مثلاً وزش باد تهران از غرب به شرق است و صنایع در تهران نیز در قسمت غرب تهران هستند و مسیر باد به این موضوع دامن می زند، نمی توانیم شهر را جابجا کنیم ولی می‌توانیم این صنایع را کنترل کنیم.

عزم همگانی سه قوه برای کاهش آلودگی هوا

همچنین محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گسترش حمل‌ونقل عمومی و استانداردسازی سوخت خودرها از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود گفت: گسترش حمل و نقل عمومی، توسعه مترو و بیرون بردن صنایع آلاینده از سطح شهرها و استانداردسازی سوخت خودرها و همچنین موتور آنها راهکارهایی است که باید برای کاهش آلودگی آنها را اجرایی کنیم. در حال حاضر دولت چهار لایحه در بحث کاهش آلودگی هوا به مجلس داده است و مجلس نیز باید سریع آنها را بررسی کند. هم مجلس و هم قوه قضاییه و هم دولت در این موضوع باید وارد شوند وهمه چیز متوجه دولت نیست.

عوارض جسمانی آلودگی هوا

رسول خضري، عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: مشکلات قلبی و ریوی و آلرژی از عوارض جدی آلودگی هواست. در همه ‌جای دنیا بحث وارونگی هوا وجود دارد و در مناطقی که آلودگی وجود دارد این وارونگی باعث ایستایی هوا شده و آلودگی تشدید می‌شود. یکی از عوارض جدی آلودگی هوا مشکلات ریوی، آلرژی و حساسیت‌های چشمی و پوستی و مشکلات قلبی است و ابتلا به سرطان را نیز تشدید می کند یا باعث ایجاد مشکلات تنفسی در سالمندان می شود. مادران باردار کودکان و سالمندان در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها که نتیجه آلودگی هوا هستند، قرار دارند.

برنامه منظم برای نجات تهران

همچنین حسین آخانی، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه تصریح کرد: با یک برنامه منظم و عملی می‌توان تهران را طی یک سال نجات داد. اگر اراده وجود داشته باشد، با یک برنامه منظم و عملی و با هماهنگی می‌توان شهر تهران را در عرض یک سال از شرِ آلودگی نجات داد.

وی افزود: تعطیلی مدارس و محدود کردن خودروها راه حل نیست؛ که اگر نخواهیم بگوییم بی فایده است دست‌کم باید بگویم حکم یک مسکن را دارد. اما اراده ای برای کاهش آلودگی هوای شهر وجود نداشته و ندارد و متاسفانه در تمام ارگان‌های ما از دولت تا مجلس و غیره اراده ای دیده نمی شود.

آخانی با اشاره به اینکه بهترین راه حل در کوتاه مدت و بلندمدت، گسترش حمل و نقل عمومی است خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش زیادی از مسئولین ما فرصت این را نداشته‌اند تا در شهرهایی که زندگیِ سبز در آن‌ها جاری است زندگی کنند و ببینند کشورهایی مانند آلمان و سوئد چگونه با گسترش حمل ونقل عمومی آلودگی هوا را کنترل کرده‌اند. شاید اگر مسئولین ما چنین شناخت و تجربه‌هایی داشتند نگاهشان متفاوت بود. ما باید بیاییم و بخشی از افزایش قیمت بنزین را به مالیات حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم و پولی که از این راه جمع آوری می شود را در اختیار بخش خصوصی یا عمومی بگذاریم تا حمل ونقل عمومی در قالب مترو و اتوبوس افزایش پیدا کند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *