صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مبنای انتخابات در نظام اسلامی تکلیف مداری است

۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۸۲۷
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان – دادستان کل کشور گفت: مبنا و اساس انتخابات در نظام اسلامی بر محور تکلیف مداری است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز در نشست تحول در حقوق عمومی و نظام قانونگذاری که در دانشگاه حقوق شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: برگزاری این نشست ها می تواند هم برای دستگاههای تقنینی و قضایی مفید واقع شود.

وی ادامه داد: آینده پژوهشی شاخه ای از علم و فناوری است که علاوه بر اینکه نقطه مطلوبی محسوب می شود باید در این زمینه امکان سنجی نیز صورت گیرد.

دادستان کل کشور افزود: آینده پژوهی مقطعی نیست و مستمر است و باید با نگاه به آینده چالش ها و برنامه ها را مورد ارزیابی قرار داد چرا که امروز هر سازمانی بدون چشم انداز و برنامه مانند کشتی بدون ناخدا است.

حجت الاسلام رئیسی گفت: اساس قانونی ما یعنی قانون اساسی مبتنی بر فقه به معنی باورهای الهی، اخلاق و بایدها و نبایدها (احکام) است و جامعه ما مبتنی بر دین و آموزه های دینی است. بحث پیشگیری را عمدتا در خلال وظایف قوه قضاییه می بینیم این در حالی است که همه دستگاه ها در کشور وظیفه پیشگیری دارند مثلا نگاه نظام پولی و بانکی، نظام اجتماعی، صدا و سیما، دانشگاه و غیره همگی بر مبنای نگاه پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه بحث کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی امر مهمی است گفت: نظام تربیتی در این زمینه نقش مهمی دارد و هرچه این نظام دقیقتر باشد پرونده ها کاهش خواهند داشت همچنین توسعه اخلاق و اقتصاد در جامعه در کاهش ورودی پرونده ها موثر است.

دادستان کل کشور بر ضرورت توجه به نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: در جامعه احساس مسئولیت عمومی می تواند کار دستگاه قضایی را کم کنند و از ورودی پرونده ها بکاهد.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: یکی از وظایف مهم قاضی موضوع شناسی است و کارهای جدی باید در این حوزه ها صورت گیرد و از طرفی قاضی باید مجتهد باشد چرا که الگوی اسلامی و اداری عدالت و پیشرفت در قضا بسیار مهم است.

وی به موضوع انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: مبنای اساسی انتخابات در نظام اسلامی بر محور تکلیف مداری است.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: در نظام دادرسی زمانی این سوال مطرح شد که آیا واقعا لازم است دادسرا وجود داشته باشد در نتیجه در مقطعی دادسرا حذف شد بعد مشخص شد که لازم است دادسرا وجود داشته باشد بنابراین برای اینکه این نوع اقدامات مقطعی نباشد باید الگوی متناسب با قضای اسلامی در فرایند دادرسی کیفری و مدنی وجود داشته باشد تا عدالت محقق شود.

دادستان کل کشور گفت: این کار نیازمند یک بحث کارشناسی دقیق با شناخت وضعیت و نگاه به پیشینه و پسینه و نیازمندی های جامعه است.

وی گفت: سالهاست که قوه قضاییه فریاد می زند که ما پلیس قضایی می خواهیم و طبق فرمایش آیت الله بهشتی پلیس قضایی ابزار رسیدن به حقیقت است.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: وکیل ناسالم تهدیدی برای دستگاه قضایی است و نظام دادرسی باید بر اصل دادرسی اسلامی مبتنی باشد و وکیل سالم می تواند با کارشناسی دقیق کمک یار قاضی باشد.

وی ادامه داد: ما دیگر فرصت برای آزمون و خطا نداریم و 36 ساله شده ایم بنابراین باید مبتنی بر تجربیات ارزنده ساختارهای مناسب را توسعه دهیم و آینده پژوهی را ادامه دهیم.

دادستان کل کشور در پایان در ارتباط با صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف خاطرنشان کرد: قاضی هم باید در ابتدا حتی در حکم قصاص با صلح و سازش قضیه را به سرانجام برساند چرا که این روش بهتر است بنابراین داوری باید در جامعه نهادینه شود و ساختارهای لازم برای آن تعبیه شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *