دستوالعمل جدید برای حملونقل قیر
خبرگزاری میزان - معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به رغم افزایش سالانه سرمایه در حوزه قیر و آسفالت، متاسفانه روند بهبود کیفی راهها را طی نکردهایم گفت: سازمان راهداری برای مدیریت و نگهداری راهها سالانه به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گزارش ، داود کشاورزیان در هفتمین همایش ملی قیر و آسفالت ایران با بیان اینکه سالیانه دهها میلیون تن قیر و آسفالت در کشور مصرف میشود اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ میلیون تن آسفالت فقط توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در راههای اصلی کشور مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است که قیر و آسفالت در پروژههای استانی، پروژههای راهسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شهرداریها نیز از محل اعتبارات هریک از این دستگاهها مصرف میشود بنابراین موضوع قیر و آسفالت بسیار مهم است و درباره آن باید علاوه بر بحثهای فنی و تخصصی در حوزههای کلان فنی و مدیریتی بحث و تحقیق و آسیب شناسی شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: به رغم اینکه هر سال سرمایه بیشتری در حوزه استفاده از قیر و آسفالت اختصاص مییابد اما متاسفانه روند بهبود کیفی را طی نکردهایم که این موضوع را میتوان در مقایسه راههایی که طی چند دهه اخیر ساخته شدهاند با راههایی که طی چند سال اخیر احداث شدند مشاهده کرد. بعضا مشاهده میشود راههایی که طی دهههای گذشته قیر و آسفالت شدهاند از کیفیت مطلوبتری نسبت به راههایی که در چند سال اخیر ساخته شدهاند برخوردارند.
کشاورزیان ادامه داد: من طی سالهای ۶۶ و ۶۷ مجری راههای ارتباطی معادن در کرمان بودم. راهی که در یکی از محورهای این منطقه در آن زمان احداث شده بود با وجود گذشت ۳۰ سال همچنان از وضعیت خوبی برخوردار است. در مقابل در حال حاضر راههایی ساخته میشوند که با وجود گذشت ۳ تا ۴ سال از عمر آن کیفیت قابل قبولی ندارند.
فقدان شرکت صاحبنام در حوزههای راهسازی
وی با طرح این سوالات که آیا در راههای موجود مصالح بیکیفیت مصرف میشود؟ آیا قیر استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد؟ آیا اصولا همه پیمانکاران امروز کیفیت کار یکسانی دارند یا خیر؟ گفت: این موضوعات مواردی است که باید در سطح کلان مدیریتی و فنی آسیب شناسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اینکه گرفتار انحصار نشویم آنقدر فعالیتها را خرد کردهایم که در بسیاری از حوزهها یک شرکت صاحب برند و صاحبنام نداریم. هریک از این شرکتها در حوزههای حداقلی سرمایه گذاری میکنند و برای سرمایهگذاری در بخش ارتقای دانش فنی و نیروی انسانی وقت کافی نمیگذارند.
کشاورزیان به موضوع رتبه بندی پیمانکاران اشاره کرد و افزود: امروز رتبهبندی پیمانکاران صرفا براساس فعالیت کمی آنها صورت میگیرد و مقوله کیفی در این نظام و رتبه بندی دخیل نیست.
وی کمبود نظام تامین مالی را از دیگر مشکلات حوزه ارتقای کیفیت سطح راههای کشور عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی A ریال منابع داریم چندین برابر آن هزینه میکنیم. ضمن اینکه کمتر پیمانکارانی هستند که با وجود مشکلات مالی به موضوع کیفیت توجه کنند بنابراین برای پروژهها نظام تامین مالی مشخص وجود ندارد و متاسفانه یک پروژه چند صد میلیون تومانی با چند میلیارد تومان کلنگ زده میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، ما به عنوان کارفرما در زمان اجرای پروژهها هیچ تضمینی مبنی بر اینکه عمر پروژه بعد از اجرا چقدر خواهد بود دریافت نمیکنیم. این موضوع باعث میشود حتی پیمانکاران خبره نیز دلسرد شوند.
وی خطاب به مدیران و مسئولان استانی حاضر در همایش با تاکید براینکه در زمان اجرای پروژهها پیمانکاری که کیفیت ۱۰۰ درصدی را تضمین میکند انتخاب شود گفت: در حوزه ارتقای کیفیت اگر نیاز به استانداردسازی کارخانجات، بازنگری در قوانین، مصالح مورد استفاده و سایر موارد وجود دارد باید از هم اکنون این موارد بازنگری و آسیب شناسی شود چراکه یک اقدام مثبت کوچک میتواند ضمن صرفهجویی در منابع مالی به حفظ محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک کند.
۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت راههای کشور
کشاورزیان با بیان اینکه سازمان راهداری برای ایمنی راهها، روکش راهها و نگهداری پلها سالانه نیازمند هشت هزار میلیارد تومان اعتبار است گفت: مجموعه اعتباراتی که سال گذشته داشتیم ۵۰ درصد اعتبارات بودجه بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امسال به دلیل کاهش منابع مالی بسیاری از پیمانکاران متضرر شدند و بدهی آنها افزایش یافت که امیدواریم با گشایشهایی که صورت میگیرد این بدهیها هر چه سریعتر پرداخت شود.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای به دنبال استفاده از قیر امولیسیون به جای استفاده از قیر محلول است گفت: همچنین با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت نوسازی راهها در دستور کار است.
کشاورزیان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه طی بخشنامه صادر شده از ابتدای سال ۹۵ برای حمل قیر باید از تانکرهای دو جداره استفاده شود گفت: از ابتدای سال آینده نباید رای حمل قیر در اجرای پروژههای سازمان راهداری از تانکرهای تک جداره استفاده شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در راستای استانداردسازی کارخانجات قیر و آسفالت تمام این کارخانجات باید دارای گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشند و فقط کارخانجات دارای این گواهینامه مورد تایید هستند اما فعالیت کارخانجاتی که گواهینامه مرکز تحقیقات را نداشته باشند متوقف میشود و با آنها قرار بسته نمیشود./
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: به رغم اینکه هر سال سرمایه بیشتری در حوزه استفاده از قیر و آسفالت اختصاص مییابد اما متاسفانه روند بهبود کیفی را طی نکردهایم که این موضوع را میتوان در مقایسه راههایی که طی چند دهه اخیر ساخته شدهاند با راههایی که طی چند سال اخیر احداث شدند مشاهده کرد. بعضا مشاهده میشود راههایی که طی دهههای گذشته قیر و آسفالت شدهاند از کیفیت مطلوبتری نسبت به راههایی که در چند سال اخیر ساخته شدهاند برخوردارند.
کشاورزیان ادامه داد: من طی سالهای ۶۶ و ۶۷ مجری راههای ارتباطی معادن در کرمان بودم. راهی که در یکی از محورهای این منطقه در آن زمان احداث شده بود با وجود گذشت ۳۰ سال همچنان از وضعیت خوبی برخوردار است. در مقابل در حال حاضر راههایی ساخته میشوند که با وجود گذشت ۳ تا ۴ سال از عمر آن کیفیت قابل قبولی ندارند.
فقدان شرکت صاحبنام در حوزههای راهسازی
وی با طرح این سوالات که آیا در راههای موجود مصالح بیکیفیت مصرف میشود؟ آیا قیر استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد؟ آیا اصولا همه پیمانکاران امروز کیفیت کار یکسانی دارند یا خیر؟ گفت: این موضوعات مواردی است که باید در سطح کلان مدیریتی و فنی آسیب شناسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اینکه گرفتار انحصار نشویم آنقدر فعالیتها را خرد کردهایم که در بسیاری از حوزهها یک شرکت صاحب برند و صاحبنام نداریم. هریک از این شرکتها در حوزههای حداقلی سرمایه گذاری میکنند و برای سرمایهگذاری در بخش ارتقای دانش فنی و نیروی انسانی وقت کافی نمیگذارند.
کشاورزیان به موضوع رتبه بندی پیمانکاران اشاره کرد و افزود: امروز رتبهبندی پیمانکاران صرفا براساس فعالیت کمی آنها صورت میگیرد و مقوله کیفی در این نظام و رتبه بندی دخیل نیست.
وی کمبود نظام تامین مالی را از دیگر مشکلات حوزه ارتقای کیفیت سطح راههای کشور عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی A ریال منابع داریم چندین برابر آن هزینه میکنیم. ضمن اینکه کمتر پیمانکارانی هستند که با وجود مشکلات مالی به موضوع کیفیت توجه کنند بنابراین برای پروژهها نظام تامین مالی مشخص وجود ندارد و متاسفانه یک پروژه چند صد میلیون تومانی با چند میلیارد تومان کلنگ زده میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، ما به عنوان کارفرما در زمان اجرای پروژهها هیچ تضمینی مبنی بر اینکه عمر پروژه بعد از اجرا چقدر خواهد بود دریافت نمیکنیم. این موضوع باعث میشود حتی پیمانکاران خبره نیز دلسرد شوند.
وی خطاب به مدیران و مسئولان استانی حاضر در همایش با تاکید براینکه در زمان اجرای پروژهها پیمانکاری که کیفیت ۱۰۰ درصدی را تضمین میکند انتخاب شود گفت: در حوزه ارتقای کیفیت اگر نیاز به استانداردسازی کارخانجات، بازنگری در قوانین، مصالح مورد استفاده و سایر موارد وجود دارد باید از هم اکنون این موارد بازنگری و آسیب شناسی شود چراکه یک اقدام مثبت کوچک میتواند ضمن صرفهجویی در منابع مالی به حفظ محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک کند.
۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت راههای کشور
کشاورزیان با بیان اینکه سازمان راهداری برای ایمنی راهها، روکش راهها و نگهداری پلها سالانه نیازمند هشت هزار میلیارد تومان اعتبار است گفت: مجموعه اعتباراتی که سال گذشته داشتیم ۵۰ درصد اعتبارات بودجه بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امسال به دلیل کاهش منابع مالی بسیاری از پیمانکاران متضرر شدند و بدهی آنها افزایش یافت که امیدواریم با گشایشهایی که صورت میگیرد این بدهیها هر چه سریعتر پرداخت شود.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای به دنبال استفاده از قیر امولیسیون به جای استفاده از قیر محلول است گفت: همچنین با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت نوسازی راهها در دستور کار است.
کشاورزیان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه طی بخشنامه صادر شده از ابتدای سال ۹۵ برای حمل قیر باید از تانکرهای دو جداره استفاده شود گفت: از ابتدای سال آینده نباید رای حمل قیر در اجرای پروژههای سازمان راهداری از تانکرهای تک جداره استفاده شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در راستای استانداردسازی کارخانجات قیر و آسفالت تمام این کارخانجات باید دارای گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشند و فقط کارخانجات دارای این گواهینامه مورد تایید هستند اما فعالیت کارخانجاتی که گواهینامه مرکز تحقیقات را نداشته باشند متوقف میشود و با آنها قرار بسته نمیشود./
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *