سرمایهگذاری یک شرکت بزرگ خارجی در فرودگاههای ایران
خبرگزاری میزان - مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور از برگزاری اولین اجلاس بینالمللی هوانوردی ایران در ۴ تا ۵ بهمن خبر داد و گفت: شرکت بزرگ خارجی در فرودگاههای اصفهان و مشهد سرمایه گذاری کرده است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس بند ب ماده ۱۶۱ قانون هواپیمایی کشوری اقدام بسیار خوبی بود گفت: البته تبعات اجرای این طرح همچنان ادامه دارد اما آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با تصمیم شجاعانه و درایت لازم به اجرا درآمد ضمن اینکه باید از مجلس شورای اسلامی برای تصویب این بند از قانون برنامه پنجم توسعه تشکر کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور همچنین از رسمیت یافتن تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و تفکیک این فرودگاه از شرکت فرودگاهها براساس اجرای بخش دیگری از ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه خبر داد و در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره رفع خدمات تکلیفی به ایرلاینها گفت: شرکت فرودگاههای کشور برای برداشتن آخرین قدم اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه درباره رفع خدمات تکلیفی به ایرلاینها آمادگی دارد.
وی با بیان اینکه شرکت فرودگاههای کشور در وصول مطالبات خود از شرکتهای هواپیمایی جدی است گفت: بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یکی از مسئولیتهای حرفهای این است که اجازه ندهیم نظام معمول حمل و نقل هوایی به هم بخورد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با تاکید براینکه به رغم بدهی ایرلاینها در برابر آنها خویشتنداری کردیم افزود: از شرایط به وجود آمده در اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید کمک بگیریم تا ضمن ایجاد کمترین تنش برای شرکتهای هواپیمایی، مطالبات شرکت فرودگاهها نیز وصول شود.
مهآبادی ادامه داد: در این زمینه یکی از اهداف این بود که میزان بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور افزایش نیابد که موفق بودیم اما نتوانستیم به میزان قابل توجهی از طلبهای خود را وصول کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه نظام فرودگاهداری در دنیا نظام بنگاهداری٬ درآمد-هزینه ای و اقتصادی است در اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دیگر به شرکتهای هواپیمایی تخفیف و خدمات رایگان ارائه نمیدهیم چراکه هزینه ارائه خدمات رایگان به ایرلاینها سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است که شامل بخشهای مسافری و نظامی میشود.
مه آبادی ادامه داد: درحال حاضر خدمات بسیاری از ارگانها از جمله بانکهای حاضر در فرودگاهها از طرف شرکت فرودگاههای کشور پرداخت میشود. همچنین در فرودگاه امام خمینی (ره) ارگانی که سالانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد از خدمات این فرودگاه که سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد خدمات رایگان دریافت میکند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: برنامه رایگانزدایی در شرکت فرودگاههای کشور به گونهای اجرا میشود که تاثیری در قیمت بلیت هواپیما نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور همچنین افزود: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی سامانه های فرودگاهی و هوانوردی کشور اختصاص یافته است که ۶۶ پروژه تجهیز سامانههای هوانوردی از جمله تجهیزات امنیتی را شامل میشود.
وی ادامه داد: به زودی پروژه نوسازی اساسی ترمینالهای ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد در اجرای مرحله دوم طرح تحول خدمترسانی به مردم در فرودگاهها آغاز میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور یادآور شد: همچنین مقدمات لازم برای سرمایهگذاری بزرگ یکی از شرکتهای خارجی برای ساخت پایانه مسافری در دو فرودگاه اصفهان و مشهد به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار با روش BOT فراهم شد.
وی افزود: یک ترمینال خارجی با مساحت ۵۰ هزار مترمربع و اپرون در فرودگاه مشهد ساخته میشود که پذیرش و اعزام ۵ میلیون مسافر در سال را به ظرفیت مسافری این فرودگاه اضافه میکند. همچنین فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از درگاههای گردشگری محسوب میشود که ترمینال جدید خارجی با ظرفیت ۲.۵ میلیون مسافر در سال در آن احداث خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاههای کشور همچنین در بخش دیگری از اظهارتش درباره آخرین وضعیت ورود فلای چک بابت کنترل دستگاههای ناوبری فرودگاهها گفت: این هواپیماها وظیفه چک کردن تمام تجهیزاتی که امکان نشست و برخاست هواپیما را فراهم میکند بر عهده دارند که اگر این خدمات نباشد فرودگاهها بسته میشوند.
مه آبادی گفت: پیش از این فقط یک فروند هواپیمای فالکون، کنترل تجهیزات دستگاههای ناوبری کشور را انجام میداد که متاسفانه به واسطه سقوط این هواپیما در سال ۱۳۹۲ کنترل دستگاههای ناوبری فرودگاهها توسط فلای چکهای اجارهای انجام میشد که در حال حاضر خرید ۲ تا ۳ فروند از این نوع هواپیما در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور به چالش نیرو انسانی متخصص در صنعت فرودگاهی اشاره کرد و تاکید کرد: در حوزه نیرو انسانی صنعت فرودگاهی با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم و متاسفانه میزان این نیروهای متخصص در این صنعت شیب منفی داشته است.
مه آبادی با بیان اینکه طرح آموزش ۱۴۰۰ مدیر صنعت فرودگاهی در دستور کار قرار گرفته است٬ ادامه داد: نیروهای متخصص صنعت هوانوردی در حال خروج از کشور هستند که این نیز یک چالش جدی برای این صنعت به شمار می رود.
تغییر نام شرکت فرودگاههای کشور
مه آبادی با بیان اینکه اولین مرحله از اصلاح اساسنامه شرکت فرودگاههای کشور مانند تغییر نام و انتقال وظیفه تصدی فلایت چک (هواپیمای ویژه کنترل دستگاه های ناوبری فرودگاه ها) به شرکت فرودگاهها تصویب شد، افزود: بر اساس مصوبه اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاههای کشور نام این شرکت به «شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران» تغییر مییابد چون شرکت فرودگاههای کشور علاوه بر مدیریت فرودگاهها٬ مدیریت ناوبری هواپیماها در فضای آسمان کشور را نیز برعهده دارد اما فعالیتهای بخش ناوبری هوایی در عنوان فعلی شرکت فرودگاهها در نظر گرفته نشده بود که در همین راستا با پیشنهاد هیئت مدیره تصمیم به تغییر عنوان شرکت گرفته شد.
برگزاری اولین اجلاس بینالمللی هوانوردی ایران در ۴ تا ۵ بهمن
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: اولین اجلاس بینالمللی هوانوردی ایران در ۴ تا ۵ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۴ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ برگزار میشود.
مهآبادی همچنین در این نشست خبری از ورود کمیسیون عمران مجلس و قوه مقننه به بررسی مشکلات صنعت هوانوردی کشور در دو بخش سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور خبر داد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *