صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مشکلات حوزه آموزش و پژوهش ساختاری است/ اعضاي هيئت علمي بايد پژوهشگر باشند

۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۴۶۱
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- وزير بهداشت با بيان اينكه در حوزه‌هاي آموزش و پژوهش علوم پزشكي در دو سه دهه اخير مسير خوبي را طي نكرده‌ايم، افزود: خوشبختانه در دولت يازدهم و در حوزه های آموزشي و پژوهشي وزارت بهداشت تلاش‌هاي بسيار خوبي انجام شده است.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، سيدحسن هاشمي صبح امروز در سمينار برنامه پزشك پژوهشگر كه در تالار همايش‌هاي رازي برگزار شد، ضمن قدردانی از محققان برتر کشور و منطقه در رشد علمی کشور افزود: مشكلات بخش پژوهش و آموزش كشور مشكلاتي ساختاري هستند كه ممكن است در كوتاه مدت قابل حل كردن نباشند اما اميدوارم در بلند مدت با حاكميت عقلانيت، دانش و استفاده از تجربه بشري بتوانيم به موفقیتهای بیشتری برسیم.

 هاشمي يكي از هنرهاي مسئولان كشور را جذب نيروي انساني دانست و گفت: اين صفت را همه مسئولان بايد داشته باشند تا از توانمندي ذاتي ملت و دانشمندان برتر ايران بتوانيم استفاده كنيم.

وزير بهداشت با اشاره به عدم استقبال برخي از دانشگاه‌هاي بزرگ از برنامه پزشك پژوهشگر، به وجود مشکلات موجود و وظایف سنگین روسای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ،حتماً بايد به فكر بدهي‌هاي اول سال تاكنون باشد كه بخشي از آن مربوط به بيمه‌ها و بخشي مربوط به دولت است.

هاشمی گفت: موضوع ارائه خدمات در  خانه‌هاي بهداشت و حاشيه شهر و همچنين تامين ماما، بهورز و واكسن از دیگر مشغولیتهای ذهنی مسئول این دانشگاه است. در حوزه درمان نیز بايد به بيمارستان‌هاي هفت تير و رسول اكرم توجه و رسيدگي كند در حوزه تأمين مايحتاج بيماران هم بايد تلاش كند و از طرفي بايد پاسخگوی سازمان بازرسي كل كشور، ديوان عدالت اداري و ديوان محاسبات نیز باشد و در عین حال در مرز اداري نيز حركت كند.

هاشمي با تاکید بر این که فردي كه عضو هيئت علمي است بايد پژوهشگر باشد، افزود:  زماني رفتن به يكي از دانشگاه‌هاي معتبر براي ايرانيان آرزو بود اما امروزه فراخوان‌هاي متعددي اعلام مي‌شود كه در برخي از رشته‌ها كسي حاضر به ثبت نام نيست بنابراين مشكل، این حوزه ساختاري است.

وزير بهداشت ضمن انتقاد از عدم اختصاص بودجه مناسب به بخش پژوهش گفت: وقتي مي‌خواهيم در كشور به چيزي افتخار كنيم بخش پژوهش را مثال مي‌زنيم در حالي كه اين بخش بودجه كافي ندارد و هزينه‌هاي آن توسط محققان و عاشقان پژوهش تأمين مي‌شود و زماني كه فصل تقسيم اعتبارات است حوزه پژوهش و تحقيقات جزء آخرين اولويت‌هاست.

وزير بهداشت با بيان اينكه لازم است جوانان علاقمند به حوزه پژوهش از فرصت ايجاد شده در قالب برنامه پزشك پژوهشگر استفاده كنند، افزود: البته در ابتدا ممكن است مشكلاتي وجود داشته باشد كه این مشکلات  به دليل عدم وجود آيين‌نامه دقيق و جامع بود اما  در حال حاضر اشكالات اين برنامه برطرف شده است.

هاشمي در ادامه به بیان خاطرات دوران تحصیل خود پرداخت و گفت: زمانی که در رشته چشم پزشكي رزيدنت بودم شرايط كشور بسيار سخت و درگير يك جنگ ظالمانه بوديم و فضاي كشور فضاي تحقيق و پژوهش نبود و اساتيد ما در خط مقدم جبهه‌ها و پس از آن در سنگر آموزش و پژوهش ايفاي نقش كردند.

وی افزود: دو روز در هفته بعد از ظهرها كار مي‌كردم و درآمدي حدود 5 هزار تومان در ماه داشتم كه اين درآمد را صرف خريد سه مجله معتبر خارجي در زمينه چشم پزشكي مي‌كردم.

وزير بهداشت ادامه داد: مجله‌هايي كه خريداري مي‌كردم از طريق يكي از بستگانم در خارج از كشور و با چندين ماه تاخير به دستم مي‌رسيد که پیشرفت های اعمال نوين جراحي قرنيه، انواع پيوند، ليزر و آب مرواريد در ایران نیز حاصل آن مجله‌ها  است.

وي در پايان افزود: وقتي مجله‌ها را مي‌خواندم دو تغيير را در حوزه چشم پزشكي احساس مي‌كردم يكي اعمال جراحي جديد و ديگري كاهش استفاده از عينك و بهره‌گيري از ليزر بود که سعی کردم چنین تغییراتی را در حوزه چشم پزشکی کشور نیز در نظر داشته باشم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *