صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

همه زائران عتبات عالیات را بیمه کردیم

۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۴۳
کد خبر: ۱۰۳۹۵۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: با توافق بیمه مرکزی و مشارکت بزرگترین شرکت های بیمه ای کشور همه زائران اربعین حسینی زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.
به گزارش ، محمدابراهیم امین درحاشیه نشست بررسی صنعت بیمه در پساتحریم اظهار کرد: زائران حسینی برای استفاده از پوشش بیمه ای نیاز به اقدامی ندارند و همگی زیرپوشش هستند.

وی گفت : شرکت های بیمه گر نیز در زمینه سقف پوشش بیمه های درمان ، حوادث و عمر برای زائران حسینی اطلاع رسانی کرده اند و خواهند کرد.

رییس کل بیمه مرکزی گفت : تحریم صنعت بیمه ایران علاوه بر خودکفایی شرکت های بیمه در پوشش ریسک های داخلی سبب شد سالانه از خروج 110 تا130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی برای شرکت های خارجی جلوگیری شود

محمدابراهیم امین در نشست بررسی فرصت های صنعت بیمه در پساتحریم افزود :خارجی های بیشتر دنبال این هستند که سهمی را از بازار به صورت اتکایی به آنها منتقل کنیم و سالی 30 تا 40 میلیون دلار از بازار ما عایدشان شود اما باید بدانند ایران  بازار سابق نیست.

وی گفت : در دوران تحریم با تاسیس صندوق بیمه اتکایی و اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری برای این صندوق همه ریسک های بزرگ داخلی مانند بیمه کشتیرانی ، هواپیمایی و نفت و گاز زیرپوشش قرار گرفت و متخصصان صنعت بیمه ایران به دانش ارزیابی این نوع ریسک دست یافته اند

رییس کل بیمه مرکزی همچنین ادامه داد : اگر چه که تحریم دستاوردهای قابل توجهی برای صنعت بیمه داشت اما در عین حال ما را از فرصت های بی شماری از جمله ورود فناوری روز و ضرورت رتبه بندی شرکتهای بیمه محروم کرد.

وی  تاکید دارد که با لغو تحریم ها نباید انتظار تحول شگرف در صنعت بیمه داشته باشیم چرا که بسیاری از مشکلات ما از درون صنعت است و تا زمانیکه این چالش ها بر طرف نشود حتی خارجی ها هم نمی توانند چندان اثرگذار باشند.

امین گفت: پیام تحریم ها این بود که همه ریسک های باید در درون کشور مدیریت شود این در حالی است که پیش از تحریم ها ریسک های بزرگ مانند پتروشیمی ، گاز ، نفت ، هواپیمایی و ... به بیمه گران خارجی منتقل می شد.

رئیس کل بیمه مرکزی  افزود :  البته نه بدین دلیل که شرکتهای داخلی آمادگی پوشش ریسک نداشتند بلکه بدین دلیل که صاحبان ریسک ها و بیمه گذاران علاقمند بودند مستقیم از خارجی ها خدمات بگیرند.

امین ادامه داد :  مباحث ریسک امنیتی و مقدماتی (security risk)را در خارج انجام می دادند و بعد بیمه گر ایرانی را واسطه می کردند که در عمل بیمه گر ایرانی نقش دلالی ایفا می کرد و در این چارچوب این انتقاد وارد بود که چرا ریسک ها را در بازارهای خارج از ایران پوشش می دهند.

وی با بیان اینکه این اختلاف نظر ها در خصوص انتقال کامل ریسک های بزرگ به خارج از کشور تا زمان اعمال تحریم ها وجود داشت ، خاطرنشان کرد: سرانجام با اعمال تحریم های یک جانبه نیروگاهها ، خطوط حمل و نقل ، کشتیرانی و .. بدون بیمه نامه ماندند که این شرایط به مصوبه دولت انجامید و با توجه به کفایت نداشتن توانگری شرکتهای ایرانی ، یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفت تا منابع کافی جهت پوشش این حوزه ها تامین شود.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به  مسیر سه لایه صنعت بیمه جهت پوشش ریسک های بزرگ شامل ایجاد کنسرسیوم ها ، ظرفیت مشترک بازار و صندوق اتکایی گفت :‌ در یک لایه ، کنسرسیومی از شرکتهای بیمه ایرانی که توانایی پوشش ریسک ها را داشتند ، تشکیل شد که بخشی ازین ریسکها توسط این کنسرسیوم که بعضا نیز راهبری ان بیمه ایران بود ، پوشش داده شد و هر کدام از شرکتهای موجود در این کنسرسیوم سهمی را پذیرفتند و مازاد ان  در یک ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم قرار گرفت.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین به کلوپ های P&I  به عنوان راهکار دیگر پوشش ریسک های بزرگ در دوره تحریم اشاره کرد و افزود: با کمک صاحبان کشتی به رهبری کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفت کش دو باشگاه و کلوپ P&I کیش و قشم تاسیس شد و نهاد ناظر کمک کرد تا این دو باشگاه به صدور بیمه نامه بپردازند اما از انجا که سرمایه مکفی نداشتند بیمه مرکزی در قالب کنسرسیوم ، ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم ، ریسک ها را توزیع کرد.

وی البته در ادامه این نشست بر این نکته نیز صحه گذاشت و گفت: به لحاظ منطق بیمه گری تجمیع ریسک ها در داخل کشور کار خطرناکی است و لطف خداوند بود که کشور با خسارت سنگینی روبرو نشد.

امین با اشاره به دستاوردهایی که تحریم برای صنعت بیمه برجای گذاشت ، اظهار داشت: در حالی که قبل از اعمال تحریم ها صنعت بیمه حدود 110 تا 130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی به خارج پرداخت می کرد و در عین حال دانش صدور بیمه نامه و ارزیابی ریسک هم د راختیار خارجی ها بود اما تحریم این فرصت را در اختیار صنعت بیمه قرار داد تا کارشناسان و بیمه گران بر دانش ارزیابی ریسک و صدور بیمه نامه برای ریسک های بزرگ تسلط پیدا کنند.

فقدان رتبه بندی نشدن  شرکت ها بزرگترین رنج صنعت بیمه است
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه رتبه بندی نشدن شرکت های بیمه بزرگترین مشکلی بود که تحریم ها ایجاد کرد ، گفت : با ورود 24 شرکت بیمه غیر دولتی و واگذاری سه شرکت دولتی ، ایفای تعهدات به دولت محدود نمی شود و بخش خصوصی نیز باید به اندازه توانگری و سرمایه اش ریسک بپذیرد.

وی ادامه داد: نداشتن رتبه بندی شرکتهای بیمه در زمان بیمه توسعه بسیار نمود پیدا کرد و تجربه بیمه توسعه این سوال را ایجاد کرد که مگر شما نظارت نکردید و حال تکلیف بیمه گذاران چیست ؟

وی افزود : در کشورهای دیگر شرکتها در موسسات معتبر رتبه بندی می شود و بیمه گذاران می توانند با بررسی این رتبه بندی ، بیمه گر خود را انتخاب کنند اما این سوال ایجاد می شود که با وجود فقدان رتبه بندی شرکتهای بیمه ایرانی مردم باید از کجا بدانند که شرکت مورد نظرشان از عهده ایفای تعهداتش  بر می آید یا خیر؟

امین گفت: با وجود فقدان رتبه بندی شرکت های بیمه ، مردم از انجا که اطلاعات شفافی نیز ندارند ، تلاش می کنند از شرکت ارزان تر خرید کنند و اینجاست که ارزان فروشی و دامپینگ معیار شده است.

وی در حالی که محرومیت از رتبه بندی را بزرگترین مانع تحریم در صنعت بیمه قلمداد کرد ، اذعان داشت: متاسفانه شرکتهای معتبر ، ایرانی ها را رتبه بندی نمی کنند .

رئیس بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در خصوص پیشنهاد تشکیل موسسات رتبه بندی در داخل گفت : رتبه بندی باید در موسسات معتبر  و بی طرف بین المللی صورت گیرد و با رتبه بندی در داخل نتایج مطلوب حاصل نمی شود.

وی محرومیت از دریافت مدارک حرفه ای را نیز از دیگر موانع تحریم برشمرد و گفت : در دوره تحریم بهره مندی از اموزش های حرفه ای برای بیمه گران مهیا نبود و اکنون که نهاد ناظر می خواهد در قالب آیین نامه 90 صلاحیت کارکنان را احراز کند، مجبور است تنها به مدارک دانشگاهی و تجارب بیمه گری اکتفا کند در حالی که در همه جای دنیا مدارک حرفه ای ملاک اصلی شناسایی توانایی های ان حرفه است.

رئیس کل بیمه مرکزی محروم شدن از ورود دانش و فناوری روز دنیا را از دیگر آسیب های  تحریم برای صنعت بیمه ایران بیان کرد و گفت : نرم افزار یکپارچه گیری از اهمیت بسزایی برخوردار است در حالی که در حال حاضر شرکتهای بیمه یا تنها با یک شرکت قرارداد می بندند یا اگر خودشان اقدام به پیاده سازی می کنند ، چندان با موفقیت نسبی روبرو نمی شوند.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به ارزیابی حضور خارجی ها در صنعت بیمه ایران پرداخت و گفت: ما نیازمند سرمایه خارجی ها به عنوان اورنده پول نیستیم بلکه بیشتر نیازمند دانش و فناوری انها هستیم.

وی با بیان اینکه برخی ورود خارجی ها را برای ایجاد تنوع در محصولات ، افزایش تقاضا و رقابت در صنعت مفید می دانند ، گفت : اما باید دید  مشکل صنعت بیمه ما عرضه  است یا تقاضا.

وی افزود : در سنجش میزان عرضه و تقاضا بررسی محصولات در رشته های مختلف اهمیت دارد و در دنیا بیشتر تنوع محصولات در رشته های عمر و درمان است، حال این سوال مطرح می شود که در بازار بیمه ایران هر شرکتی سه یا چهار محصول در بیمه زندگی دارد که به مشتریانش عرضه می کند  اما چرا سهم بیمه عمر در سبد خدمات و پرتفوی بازار بیمه اندک است؟

وی با بیان اینکه مشکل بازار ما عرضه نیست بلکه تقاضاست ، خاطر نشان کرد : سیستم های بیمه های تامین اجتماعی درایران و محصولات جایگزین انها ، تقاضا در بیمه های بازرگانی را با مشکل مواجه کرده است چرا که دارای تنوع و گستردگی زیادی بخصوص در پوشش های درمانی تامین اجتماعی و از کارافتادگی صندوق های بازنشستگی است و دیگر فرصتی برای توسعه بیمه های عمر باقی نمانده است.

امین با تاکید براینکه در صنعت بیمه مشکل تقاضا داریم ، متذکر شد: به دلیل دخالت دولت در نرخ گذاری ، وضعیت بیمه های بازرگانی به جایی رسیده است که بازدهی ندارد به طوریکه بازده سود به 10 درصد سرمایه هم نمی رسدپس با این اوصاف کدام خارجی حاضر به سرمایه گذاری در این بازار است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه هیچ خارجی نمی تواند مشکلات داخلی صنعت بیمه را حل کند ، اذعان داشت: البته همانطور که عنوان شد در خصوص ورود دانش و تکنولوژی بسیار اثر گذار خواهد بود ؛ اما انچه که مسلم است خارجی های بیشتر دنبال این هستند که سهمی را از بازار به صورت اتکایی به آنها منتقل کنیم و سالی 30 تا 40 میلیون دلار نیز از بازار ما عایدشان شود اما ما به همه انها خواهیم گفت که این بازار ، بازار سابق نیست بلکه بازار بیمه ایران به سمت شفافیت پیش می رود و دیگر بهره برداری های رانتی که در نتیجه عدم شفافیت ایجاد می شود ، در حال کاهش است.

به گفته وی دیگر خارجیان هم نمی توانند مثل سابق با بیمه گذاران طرف شوند و بیمه گذاران را دور بزنند.

امین با بیان اینکه تاکنون هیچ تقاضایی برای شعبه یا صدور بیمه نامه از سوی خارجی ها دریافت نکرده ایم، تصریح کرد: خارجی ها به دنبال بازار اتکایی ایران هستند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *