صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نسخه نهایی امنیت نرم افزار انتخابات الکترونیک ارائه نشده است/ رد هرگونه رایزنی با شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت نامزدها

۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۴
کد خبر: ۱۰۱۱۰۳
خبرگزاری میزان-سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، هرگونه رایزنی جریان‌های سیاسی با شورای نگهبان قانون اساسی درخصوص بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را رد کرد.
به گزارش ، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: ما چیزی به نام رایزنی با شورای نگهبان از طرف اشخاص و گروه ها برای اینکه تغییراتی در رویکرد و رویه اجرایی انتخابات ایجاد شود نداشته‌ایم و علی‌القاعده نخواهیم داشت.

وی افزود: البته ممکن است فردی از آن جهت که داوطلب شده شبهه و اعتراضی درباره پرونده اش داشته باشد که در زمان مقرر در جلساتی شرکت می کند تا پرونده خودش بررسی شود ولی اینکه جریانات و گروه هایی بیایند و با شورای نگهبان رایزنی کنند تاکنون چنین جلساتی نداشته ایم و طبعا از این پس نیز نخواهیم داشت.


ره پیک گفت: ممکن است داوطلبی در جایی یکی از اعضای شورای نگهبان را ببیند و با او درباره پرونده خودش صحبت کند که نمی توان نام این را رایزنی با شورای نگهبان گذاشت، این شورا از جایگاه نهاد نظارتی چنین جلسه ای نداشته و نخواهد داشت.

معاون اجرایی انتخابات شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی افزود: درباره تبلیغات زودهنگام هم گزارش‌هایی دریافت می‌شود و هم برخی از ستادها مانند ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی ایجاد شده است که تذکرات لازم را می‌دهد تا در حد امکان پیشگیری شود.

ره پیک اضافه کرد: طبعا درباره تبلیغات زودهنگام اگر مستندات و اطلاعات کافی باشد در زمان مقرر بررسی و اقدام می شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره کثرت نام نویسی افراد دارای سوء سابقه کیفری با هدف بالابردن هزینه ردصلاحیت نامزدها برای شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان باید پرونده افرادی را که داوطلب می‌شوند براساس مستندات پرونده آنان بررسی کند بنابراین هیچ قضاوتی از پیش نمی‌توان درباره پرونده کسی داشت.

ره پیک افزود: در هر دوره از انتخابات ممکن است مسائل جدیدی مطرح شود که طبعا استعلامات جدید و پاسخ‌های جدید مطرح می‌شود و اتفاقات جدید روی می‌دهد بنابراین هر فردی که به عنوان داوطلب نام نویسی کند برایش پرونده‌ای تشکیل می شود.

وی افزود: در ابتدا هیات‌های اجرایی صلاحیت داوطلب را بررسی  و نظراتشان را درباره صلاحیت افراد اعلام می کنند و طبق روال قانونی، پرونده ها در مراحل بعدی در هیات های نظارت مطرح می شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: این موضوع ترتیباتی دارد و پرونده داوطلبانی که تایید و احراز صلاحیت شوند در هیات نظارت مرکزی نیز مطرح می شود و در نهایت شورای نگهبان طبق روال درباره هرکسی که لازم باشد نظر می دهد.

ره پیک افزود: آنچه به شورای نگهبان مربوط می شود، این است که هر فردی پرونده ای دارد و درباره پرونده هرکس نمی شود از پیش قضاوت کرد و نمی شود راجع به پرونده کسی برای دیگری صحبت کرد.

وی گفت: براین اساس منتظریم هرکسی که تمایل دارد نام نویسی کند که طبق روال پرونده اش تشکیل می شود و هیات های اجرایی پرونده ها را بررسی می کنند و برای بخش های نظارتی می فرستند.

معاون اجرایی انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره تبلیغات منفی علیه شورای نگهبان در آستانه هر دوره از انتخابات و امکان درنظرگرفتن مصلحت در بررسی صلاحیت ها تاکید کرد: شورای نگهبان هم براساس قانون اساسی و هم قوانین عادی باید قوانین را اجرا کند که طبق رویه گذشته نیز همینطور بوده است و دلیلی ندارد که بخواهد از قانون خارج شود. وظیفه همه به ویژه شورای نگهبان این است که طبق قانون عمل کنند.

ره پیک گفت: بنابراین بحث مصلحت به معنی اینکه چیزی از خارج از قانون باشد مطرح نیست اگر مصلحتی مطابق با قانون باشد پس وقتی قانون اجرا شود مصلحت هم رعایت می شود اما اگر مقصود این است که قانون چیزی می گوید و مصلحت چیز دیگر؛ خیر اینگونه نیست وظیفه شورای نگهبان این است که قانون را اجرا کند.

وی افزود: هم در موضوع بررسی صلاحیت ها و برگزاری مراحل مختلف نظارت جزئیات وظایف طبق قانون مشخص است بنابراین بخش های نظارتی در سطوح مختلف موظفند در چارچوب قانون عمل کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان باردیگر تاکید کرد: ما چیزی به نام مصلحت که غیر از قانون باشد در شورای نگهبان نداریم.

برپایی انتخابات الکترونیکی در ۹کلانشهر تایید نشده است

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تصریح کرد: شورای نگهبان پیشنهادی درباره برگزاری الکترونیک انتخابات اسفند دریافت نکرده و چون مقدمات انتخابات الکترونیکی آماده نشده ، این شورا چیزی را در این زمینه تایید نکرده است.

سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مسئولان وزارت کشور مبنی بر برگزاری انتخابات الکترونیک در 9 کلانشهر گفت: آنچه به عنوان برپایی انتخابات الکترونیک در 9 کلانشهر مطرح می شود ممکن است پیشنهاد آقایان باشد اما طبق توافقات مقرر شده است این موضوع پس از نهایی شدن مسایل اولیه درباره سخت افزار، نرم افزار و امنیت شبکه تعیین شود.


وی افزود: پس از تحقق همه شرایط ممکن است پیشنهادی بیاید و پس از بررسی ها به این نتیجه برسیم که آمادگی داریم در چند حوزه انتخابیه ، انتخابات را به شکل الکترونیکی برگزار کنیم اما آنچه به عنوان اصل باید رعایت شود امنیت انتخابات و حفاظت از آرای مردم است که باید مدنظر قرار گیرد و پس از آن درباره تعداد حوزه های انتخابیه تصمیم گیری شود.

ره پیک گفت: درحال حاضر درباره تعداد حوزه های انتخابیه که باید انتخابات در آنها الکترونیکی برگزار شود تصمیم گیری نکرده ایم.

نسخه نهایی امنیت نرم افزار انتخابات الکترونیک ارائه نشده است

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هنوز نسخه نهایی امنیت نرم افزار انتخابات الکترونیک به شورای نگهبان ارائه نشده است.سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات اسفند به شکل الکترونیک افزود: در اصل برگزاری انتخابات الکترونیک میان دو نهاد هیچ اختلافی وجود ندارد و حتی قوانینی داریم که وزارت کشور موظف شده است که از فناوری های نوین برای برگزاری انتخابات استفاده کند.

وی گفت: آنچه در انتخابات الکترونیک و غیرالکترونیک اهمیت دارد این است که همه دستگاه‌ها به ویژه شورای نگهبان به عنوان ناظر اطمینان یابند که انتخابات امن است، آراء مردم حفظ می شود و خدشه ای به آراء و امنیت انتخابات وارد نمی شود.

ره پیک افزود: بر این اساس در انتخابات الکترونیک هم، همه دستگاه ها به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان به این اصول پایبندند .

معاون امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان گفت: در چند ماه گذشته مباحثی درباره انتخابات الکترونیک مطرح شد و وزارت کشور پیشنهاد کرد که بخشی از انتخابی اسفند به شکل الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: در پی این پیشنهاد جلساتی با حضور مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان  برگزار شد و کارشناسان هر دو مجموعه در ارتباط با یکدیگر جدول زمانبندی برای مراحل مختلف انتخابات الکترونیک تنظیم کردند.

ره پیک گفت: دو طرف توافق کردند که در موضوعات خاص ضرب الاجل هایی برای کارهای مقدماتی تعیین شود تا برای کارها به اطمینان برسند زیرا فرصت  بسیار محدود است و حدود سه ماه تا برگزاری انتخابات وقت داریم .

وی افزود: بنا بر رویه گذشته و توافقات دو جانبه فرصتی لازم است تا آموزش های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک داده شود لذا برای کارهای لازم در زمینه سخت افزار ، نرم افزار ، امنیت و مسائل حقوقی و قانونی ، سقف زمانی تعیین شد که باید کارها در آن محدوده به اتمام برسد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: آنچه تاکنون در باره انتخابات الکترونیک در شورای نگهبان انجام شده و به تایید رسیده دریافت نمونه ای از دستگاه الکترونیک  است که شورا حدود یک ماه پیش در نامه ای اعلام کرد منوط به مقدمات لازم، پیشنهادها را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی دریافت و بررسی کند.

ره پیک تصریح کرد: با توجه به جدول زمانبندی اکنون در انتهای ضرب الاجل تعیین شده قرار داریم و باید کارهای مقدماتی تمام شود و پس از آن اقدامات دیگر برای آمادگی برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گیرد اما اکنون کارهایی که می‌بایست انجام و نتایج آن ارائه می شد ارائه نشده است.

وی گفت: ما در حوزه نرم افزار ، نسخه اصلی نرم افزار را دریافت نکرده ایم و بخش هایی مانند سیستم عامل و نرم افزار انتخابات نیز نسخه نهایی دریافت نشده البته میان کارشناسان دو طرف ارتباط برقرار است و هر آنچه آماده می شود بررسی می کنند اما نسخه نهایی به ما ارائه نشده است .

ره پیک افزود: وزارت کشور هم مانند دیگر دستگاه های ذی‌ربط انتخابات معتقد است که باید کارها با اطمینان کامل انجام شود بنابراین اگر طبق توافق، از سقف زمانبندی بگذریم و بعد آمادگی ها حاصل شود مجددا باید در باره آن مذاکره و تصمیم گیری شود.

این عضو شورای نگهبان برپایی انتخابات الکترونیکی را منوط به آمادگی مقدمات دانست و اضافه کرد: طبق آخرین نامه ارسالی شورای نگهبان و مذاکرات دو جانبه اعلام کرده ایم پس از تایید سخت افزار ، نرم افزار ، امنیت شبکه و زیرساخت ها ، وزارت کشور براساس امکانات و نیروی انسانی پیشنهاد بدهد که انتخابات در کدام حوزه های انتخابیه الکترونیکی برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات مسئولان وزارت کشور مبنی بر تایید برگزاری انتخابات الکترونیکی در شورای نگهبان گفت: آنچه تاکنون در این شورا به طور مشروط تایید شده در مرحله نخست نمونه ای از دستگاه است .

ره پیک افزود: طبق توافق باید شکل و قالب دستگاه و کارکرد عمومی آن تایید شود در این موضوع باید  هویت رای دهندگان احراز شود ، ناظر آن را تایید کند و پس از آن اخذ رأی شود در حالی که ما بدون ورود به این جزئیات صرفا یک نمونه از دستگاه را بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: پس از بررسی نمونه دستگاه ، پاسخ ما این بود که مشروط به اینکه سخت افزار ، نرم افزار ، امنیت و مسائل حقوقی تایید شود این دستگاه قابل استفاده خواهد بود.

ره پیک گفت: پس از این مرحله نیز ارتباطات بسیاری میان کارشناسان دو نهاد برقرار است اما هنوز نسخه نهایی نرم افزار انتخابات، سیستم عامل، امنیت و قطعات اصلی دستگاه که باید ارائه و آزمایش شود به مرحله نهایی نرسیده است.

معاون امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که برخی خلأهای قانونی برای انتخابات الکترونیکی وجود داشت که آقایان تلاش کردند برخی از آن را در اصلاحی قانون انتخابات رفع کنند اما ظاهرا کافی نیست.

وی افزود: البته این اصلاح قانون انتخابات نیز قرار بود تا چند روز پیش به اتمام برسد تا بتوانیم مراحل بعدی را اجرا کنیم که این نیز هنوز تمام نشده است.

رای گیری الکترونیک با هر دستگاه؛ 6 تا 10 نفر درهر ساعت

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات میزان رای گیری با استفاده از هر یک از دستگاههای الکترونیک را 6 تا 10 نفر در هر ساعت اعلام کرد.

سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره سرعت کم رای گیری با استفاده از دستگاه الکترونیک و احتمال تاثیر آن بر کاهش مشارکت مردم گفت: نمونه دستگاهی که به شورای نگهبان ارائه شده است بحث های مختلف دارد که بخشی از آن مربوط به صندوق اخذ رای به شکل الکترونیکی است که آرا را جمع آوری، شمارش و ارائه می کند. 

وی افزود: در این زمینه رای دهنده باید پشت دستگاه قرار بگیرد و کدهای مربوط به نامزدها را در آن وارد کند . بحث مطرح در این باره این است که در حوزه هایی که شمار نامزدها زیاد است وارد کردن کد نامزدها زمان بر است .

ره پیک گفت: به عنوان نمونه در تهران 30 نامزد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و 16 نامزد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید انتخاب شود و رای دهندگانی که بخواهند به طور کامل رای دهند ابتدا باید کد نامزدهای مجلس را وارد کنند و از دستگاه خارج شوند و دوباره پس از ورود به دستگاه کد نامزدهای خبرگان را وارد کنند .

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: این مساله زمان بر است و رای دهندگان باید در صف بایستند. مسائل مختلفی مانند تعداد دستگاههای لازم برای انتخابات الکترونیک نیز مطرح است .

وی با اشاره آزمایش های مختلف نمونه دستگاه الکترونیک در مکان های مختلف گفت: میزان زمانی که برای رای دادن به شکل الکترونیک در حوزه های انتخابیه بزرگی مانند تهران صرف می شود ممکن است تاثیراتی از نظر معطلی و مشارکت رای دهندگان ایجاد کند که گزارش این آزمایش ها هنوز نهایی نشده است.

ره پیک افزود: پس از آنکه مسائل دیگر مانند نرم افزار، امنیت و مسائل حقوقی و قانونی انتخابات الکترونیک به نتیجه برسد مساله حوزه های انتخابیه مطرح می شود که در کدام حوزه انتخابات الکترونیک قابل اجراست که باید بررسی کنیم .

وی اضافه کرد: هنوز پیشنهاد رسمی درباره تعداد حوزه های انتخابیه ای که قرار است انتخابات در آنجا الکترونیکی برگزار شود دریافت نکرده ایم و طبعا پس از دریافت پیشنهادها در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان رای گیری با استفاده از دستگاه های الکترونیکی انتخابات گفت: هنوز گزارش نهایی آزمایش دستگاه الکترونیک آماده نشده است اما با استفاده از هر دستگاه از 6 تا 10 نفر در هر ساعت می توان رای گرفت.

ره پیک همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره شبهات و ادعاهای مطرح در خصوص تحقیقات محلی از داوطلبان انتخابات گفت: طبق قانون موجود، شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و بخشی از نظارت مربوط به بررسی صلاحیت هاست که قوانین آن را پیش بینی کرده و به صورت جزئی و مشخص به آن پرداخته است.

وی افزود: بخشی از بررسی صلاحیت ها مبتنی بر استعلام از دستگاههای رسمی و بخشی مربوط به تحقیقات و اطلاعاتی است که دائما به شورای نگهبان می رسد که در پرونده صلاحیت داوطلبان تنظیم می شود.

ره پیک اضافه کرد: طبعا بخشی از این اطلاعات مربوط به حوزه کاری یا زندگی داوطلبان است اما اینکه چقدر تاثیرگذار است مربوط به بررسی پرونده است که طبعا استعلامات نقش بسیار مهمی دارد و همه اینها مبتنی بر قوانین است.

معاون اجرایی انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره شوراهای نظارت بر انتخابات در استان ها و شهرستان ها گفت: هیئت های نظارت استان ها پس از تشکیل هیئت مرکزی نظارت، ایجاد شد .

وی افزود: در جلسات متعدد پیشنهادها برای تشکیل هیئت های نظارت استانی و به تبع آن تشکیل هیئت های نظارت شهرستان ها از طریق استان ها واصل و در هیئت مرکزی بررسی و اکنون تقریبا همه هیئت های نظارت شهرستان ها نیز ایجاد شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *