ورود بنیاد سعدی به آموزش زبان فارسی برای فعالان تجاری، زیارتی و گردشگری
سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بینالملل بنیاد سعدی با اشاره به این جلسه که دو ساعت به طول انجامید، گفت: ابتدا حدادعادل گزارشی از علت شکلگیری بنیاد سعدی و همچنین نقش آن در ترویج زبان فارسی و تأثیر آن در اقتدار ملی ارائه کرد. سپس من گزارش کاملی از روند فعالیتهای بنیاد در حوزه بینالملل ارائه کردم.
دربندی «گسترش زبان فارسی در دبیرستانهای خارج از کشور»، «تربیت مدرسِ آموزش زبان فارسی و بهکارگیری مدرسان بومی در محل»، «آموزش خط و زبان فارسی به فرزندان ایرانیان مقیم»، «برگزاری دورههای آموزشِ روش تدریس زبان فارسی به خارجیها، ویژه استادان و مدرسان»، «برگزاری المپیادهای کشوری، منطقهای و جهانی»، «فعالسازی ظرفیتها، انسجام و همافزایی بخشهای مختلف در داخل و خارج از کشور برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان»، «استفاده از ظرفیتهای رسانهای، فرهنگی، سازمانهای مردمنهاد، در زمینه آموزش زبان فارسی» و «گسترش آموزش زبان فارسی در فضای مجازی» را از محورهای مطرح شده در گزارش خود عنوان کرد.
وی افزود: همچنین «گسترش همکاریهای پایدار با دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی در جهان، با هدف نهادینه سازی آموزش زبان فارسی»، «توجه ویژه به موضوع راتبه (بورسیه) تحصیلی در رشته زبان و ادبیات فارسی»، «حمایت از مراکز مردمنهاد، با موضوع کاری آموزش زبان فارسی»، «حمایت از کارگاههای آموزشی و دورههای دانشافزایی»، «ایجاد و احیای انجمنهای استادان، فارسیآموزان و فارغالتحصیلان زبان فارسی»، «شناسایی و پرورش استعدادها و نخبه پروری در عرصه زبان و ادب فارسی»، «ارسال کتابهایی از بازنویسی ادبیات کهن و ادبیات تولید شده پس از انقلاب اسلامی» از دیگر اقداماتی است که در گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.
پیشنهاد لاریجانی به بنیاد سعدی: آموزش زبان فارسی به خارجیهای ساکن ایران
معاون امور بین الملل بنیاد سعدی افزود: پس از اتمام گزارش معاونین بنیاد سعدی، لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در بنیاد گفت: ارسال کتابهای ادبی تولید شده پس از انقلاب اسلامی، کار خوبی است و لازم است توسعه پیدا کند. بنده در بازدیدهایی که از دانشگاههای خارج از کشور داشتم، اغلب کتابها مربوط به 40 یا 50 سال گذشته بود.
همچنین لاریجانی پیشنهاد کرد،: برای کارکنان و کارشناسان شرکتهای نفتی، گازی، پتروشیمی و... کشورهای خارجی، که در ایران دفتر کار دارند، برنامه ریزی کنید تا این افراد بتوانند در ایران فارسی بیاموزند.
دربندی ادامه داد: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه تأکید کرد که این وزارتخانه با بنیاد سعدی روابط خوبی دارد و امکاناتی را که در اختیار دارد در اختیار بنیاد سعدی قرار میدهد. همچنین عنوان کرد، این وزارت 40 استاد برای دپارتمانهای زبان فارسی در خارج از کشور، اعزام کرده است.
دربندی گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن تشکر از اقدامات بنیاد سعدی، عنوان کرد این وزارتخانه 130 مدرسه در خارج از کشور دارد که میتواند مورد استفاده بنیاد سعدی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: آیت الله اعرافی، رئیس جامعة المصطفی(ص) و ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی ضمن ارائه خدماتی که میتوانند به بنیاد سعدی ارائه کنند، از اقدامات به عمل آمده تشکر کردند.
معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در ادامه گفت: رئیس جمهور نیز بهعنوان جمعبندی مباحث مطرح شده، با قدردانی از اقداماتی که توسط بنیاد سعدی برای گسترش زبان فارسی انجام شده است، بر این موضوع تأکید کرد: از امکانات دولتی موجود در خارج از کشور، بهره ببرید که شامل «محل مدارس جمهوری اسلامی»، «معلمانی که برای تدریس به خارج از کشور اعزام شدهاند» و «امکانات سفارتخانهها و رایزنیهای فرهنگی» است.
حجة الاسلام روحانی همچنین خاطرنشان کرد: برای نسل سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج، برنامهریزی ویژهای جهت آموزش زبان فارسی داشته باشید، تا این فرزندان با فرهنگ و تمدن سرزمین مادری خودشان آشنا شوند. همچنین ایرانیهایی که در خارج از کشور زندگی میکنند، میتوانند بهعنوان مدرس مورد استفاده قرار گیرند.
دربندی «تخصیص کامل بودجه سال 94 به بنیاد سعدی» و «افزایش 50درصدی بودجه سال 95 برای این بنیاد» را از درخواستهای مطرح شده از سوی بنیاد سعدی از ریاست محترم جمهوری دانست و گفت: تقاضای دیگر آن بود که از آنجا که ریاست محترم جمهوری، رئیس هیئت عالیه بنیاد سعدیست، جلسه هیئت امنای بنیاد سعدی با حضور وی برگزار شود که مقرر شد مساعدتها و پشتیبانیهای مالی از بنیاد سعدی، برای جبران کمبودها در راه اشاعه زبان فارسی در نظر گرفته شود. همچنین بنیاد سعدی موظف شد برای آموزش زبان فارسی، غیر از کتابهای دانشگاهی، برای علاقهمندان به ارتباط و تعامل با ایران در زمینههای تجاری، زیارتی و گردشگری نیز طراحیهای لازم را انجام دهد.