تشکیل معاونت ارتباط با حوزههای علمیه و دانشجویی در شورای تحول علوم انسانی
خبرگزاری میزان-رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل معاونت ارتباط با حوزههای علمیه و دانشجویی در شورای تحول علوم انسانی خبر داد.
به گزارش گروه سیاسی میزان به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 108 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حداد عادل رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به امضای تفاهمنامه بین وزارت علوم و شورای تحول در دولت قبل به نظر میرسد این تفاهمنامه باید به روز رسانی شود و بنابراین از کارگروهها خواسته شده تا نظرات خود را به منظور اصلاح این تفاهمنامه اعلام کنند و امیدوار هستیم این تفاهمنامه به زودی و با اعمال نظر کارگروهها اصلاح شود.
وی افزود: با توجه به این موضوع که مقرر شده، تمام دانشجویان علوم انسانی درس انسانشناسی اسلامی را بگذرانند؛ از میان کتابهایی که در این زمینه موجود است 15 عنوان کتاب انتخاب و برای بررسی مطالب به یکی از فضلای حوزه علمیه قم ارائه و سپس نظرات این استاد به کارگروههای 15 گانه منعکس شده تا آنان نیز نظرات خود را ارائه دهند.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به اینکه تألیف کتاب در این زمینه مستلزم صرف وقت زیاد است، تصمیم گرفتهایم تا با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» و تعدادی از فضلاء حوزه و دانشگاه، یکی از این 15 کتاب برای تدریس انتخاب شود تا پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدریس آن با عنوان انسانشناسی اسلامی برای همه رشتههای علوم انسانی الزامی شود.
وی ادامه داد: معاونت «ارتباط با حوزههای علمیه» در دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تشکیل شده و مسئولیت این معاونت بر عهده یکی از اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد شده است.
حداد عادل گفت: سند راهبردی تحول در علوم انسانی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.
وی افزود: در کارگروههای ذیل شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هم تغییراتی رخ داده و خرمشاد به عنوان رئیس کارگروه علوم سیاسی، اسلامی به عنوان رئیس کارگروه معماری و شهرسازی و محمدرضایی به عنوان رئیس کارگروه فلسفه دین منصوب شدهاند.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: گام بعدی، تأسیس «معاونت امور دانشجویی» است که وظیفه خواهد داشت، وضعیت دانشجویان علوم انسانی را از نظر مقطع تحصیلی، گرایش، دانشگاه محل تحصیل و... به صورت مداوم رصد و پایش کند.
در ادامه جلسه سید حمید طالب زاده گزارشی از نشست مشترک این شورا با شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد.
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هدف اصلی از این جلسه، بررسی نحوه تعامل پژوهشگاههای فعال در زمینه علوم انسانی در شهر مقدس قم با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بود که در این زمینه مباحث خوبی صورت گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در جلسه بعدی موضوع «شورای گسترش و برنامهریزی حوزه علمیه» مطرح شد.
وی ادامه داد: نظر ما در جلسه مذکور این بود که با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مصوبات در زمینه علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انجام پذیرد که این موضوع مورد موافقت جلسه قرار گرفت.
در ادامه جلسه، بررسی سرفصل رشته «پویانمایی» در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
در این گزارش با اشاره به لزوم استفاده از ابزار پویانمایی و جلوههای ویژه در تبلیغ معارف اسلامی و مقابله با ترویج عرفانهای کاذب و خرافی، سرفصلهای این رشته ذیل عناوین مبانی زیباییشناسی هنرهای اسلامی، فرهنگ و تاریخ تمدن اسلامی، هنر در متون اخلاقی و عرفانی، فلسفه رسانه دستهبندی شدهاند.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: مطالعه تطبیقی نظریات هنری و زیبایی شناسی مکاتب فلسفی اسلامی، استخراج مبانی زیبایی شناسی داستانهای قرآنی، توجه به هنرهای تجسمی به عنوان یک رسانه و لزوم تألیف متون درسی متناسب برای این رشته.
انتهای پیام/
در ابتدای این جلسه حداد عادل رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به امضای تفاهمنامه بین وزارت علوم و شورای تحول در دولت قبل به نظر میرسد این تفاهمنامه باید به روز رسانی شود و بنابراین از کارگروهها خواسته شده تا نظرات خود را به منظور اصلاح این تفاهمنامه اعلام کنند و امیدوار هستیم این تفاهمنامه به زودی و با اعمال نظر کارگروهها اصلاح شود.
وی افزود: با توجه به این موضوع که مقرر شده، تمام دانشجویان علوم انسانی درس انسانشناسی اسلامی را بگذرانند؛ از میان کتابهایی که در این زمینه موجود است 15 عنوان کتاب انتخاب و برای بررسی مطالب به یکی از فضلای حوزه علمیه قم ارائه و سپس نظرات این استاد به کارگروههای 15 گانه منعکس شده تا آنان نیز نظرات خود را ارائه دهند.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به اینکه تألیف کتاب در این زمینه مستلزم صرف وقت زیاد است، تصمیم گرفتهایم تا با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» و تعدادی از فضلاء حوزه و دانشگاه، یکی از این 15 کتاب برای تدریس انتخاب شود تا پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدریس آن با عنوان انسانشناسی اسلامی برای همه رشتههای علوم انسانی الزامی شود.
وی ادامه داد: معاونت «ارتباط با حوزههای علمیه» در دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تشکیل شده و مسئولیت این معاونت بر عهده یکی از اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد شده است.
حداد عادل گفت: سند راهبردی تحول در علوم انسانی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.
وی افزود: در کارگروههای ذیل شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هم تغییراتی رخ داده و خرمشاد به عنوان رئیس کارگروه علوم سیاسی، اسلامی به عنوان رئیس کارگروه معماری و شهرسازی و محمدرضایی به عنوان رئیس کارگروه فلسفه دین منصوب شدهاند.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: گام بعدی، تأسیس «معاونت امور دانشجویی» است که وظیفه خواهد داشت، وضعیت دانشجویان علوم انسانی را از نظر مقطع تحصیلی، گرایش، دانشگاه محل تحصیل و... به صورت مداوم رصد و پایش کند.
در ادامه جلسه سید حمید طالب زاده گزارشی از نشست مشترک این شورا با شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد.
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هدف اصلی از این جلسه، بررسی نحوه تعامل پژوهشگاههای فعال در زمینه علوم انسانی در شهر مقدس قم با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بود که در این زمینه مباحث خوبی صورت گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در جلسه بعدی موضوع «شورای گسترش و برنامهریزی حوزه علمیه» مطرح شد.
وی ادامه داد: نظر ما در جلسه مذکور این بود که با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مصوبات در زمینه علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انجام پذیرد که این موضوع مورد موافقت جلسه قرار گرفت.
در ادامه جلسه، بررسی سرفصل رشته «پویانمایی» در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
در این گزارش با اشاره به لزوم استفاده از ابزار پویانمایی و جلوههای ویژه در تبلیغ معارف اسلامی و مقابله با ترویج عرفانهای کاذب و خرافی، سرفصلهای این رشته ذیل عناوین مبانی زیباییشناسی هنرهای اسلامی، فرهنگ و تاریخ تمدن اسلامی، هنر در متون اخلاقی و عرفانی، فلسفه رسانه دستهبندی شدهاند.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: مطالعه تطبیقی نظریات هنری و زیبایی شناسی مکاتب فلسفی اسلامی، استخراج مبانی زیبایی شناسی داستانهای قرآنی، توجه به هنرهای تجسمی به عنوان یک رسانه و لزوم تألیف متون درسی متناسب برای این رشته.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *