حل مشکلات بسیاری از اتباع ایرانی خارج از کشور با همکاری دستگاه قضا/ اقدامات ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برای روشنگری افکار عمومی مؤثر بوده است

9:00 - 09 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۹۲۰
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در اتحادیه اروپا گفت: قوه قضاییه تلاش کرده است ترتیباتی فراهم آورد تا ایرانیان زندانی در خارج از کشور دوران محکومیت خودشان را در کشورمان سپری کنند تا ضمن نزدیکی با خانواده‌هایشان دارای امکانات و تسهیلاتی شوند. این موضوع بسیار قابل توجه و آرامش بسیار زیادی بین اقشار مختلف مردمی که با این موضوع درگیر هستند به وجود آورده است.

ابوالقاسم دلفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به هفته قوه قضاییه و همکاری‌های دستگاه قضا با دستگاه دیپلماسی، اظهار داشت: یکی از اقدامات قابل توجهی که قوه قضاییه طی این سال‌ها، مخصوصاً سالهای اخیر در دست پیگیری داشته است، تاکید فراوان برباز کردن باب گفت‌وگو با کشورهای مختلف برای تسهیل در امر انتقال ایرانیان زندانی در خارج از کشور است؛ که به هر دلیلی دچار مشکل شده‌اند و دستگاه قضایی آن کشور با آنها برخورد کرده است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه اضافه کرد: قوه قضاییه تلاش کرده است ترتیباتی فراهم آورد تا ایرانیان زندانی در خارج از کشور دوران محکومیت خودشان را در کشورمان سپری کنند تا ضمن نزدیکی با خانواده‌هایشان دارای امکانات و تسهیلاتی شوند. این موضوع بسیار قابل توجه است و آرامش بسیار زیادی بین اقشار مختلف مردمی که با این موضوع درگیر هستند به وجود آورده است.

سفیر پیشین کشورمان در اتحادیه اروپا یادآور شد: البته نکته مهمتر در موضوع بازگشت ایرانیان به داخل کشور مربوط به تبادل ایرانیان زندانی در خارج از کشور و خارجی‌هایی است که در ایران دچار مشکل هستند و در زندان به سر می‌برند و یا اجازه خروج از کشور ندارند یا هر نوع حکمی که در مورد آنها اجرا شده است، مد نظر هستند. این نکته بسیار با اهمیتی است که در مبحث سیاست خارجی یکی از راه‌های آن گفت‌وگو با کشورها و فراهم کردن امکانات برای بازگشت ایرانیانی که در زندان به سر می‌برند است.

دلفی تصریح کرد: گفت‌وگو با دنیا و کشورهای مختلف از کانال دیپلماسی و پشتوانه‌ای که قوه قضاییه برای حل مشکلات ایرانیان فراهم کرده است فرصت بسیار خوبی ایجاد شده که هم تحرکی در بعضی از ابعاد دیپلماسی به وجود می‌آید و هم ایرانیانی که بعضاً و بی‌دلیل و به بهانه‌های واهی در زندان‌های دیگر کشور ها محبوس هستند به ایران برگردند.

سفیر پیشین ایران در بلژیک ابراز داشت: نقش دستگاه قضا برای پیگیری سرنوشت اتباع ایرانی و برخورد با جرایمی که خارجی‌ها در حوزه قضایی ایران انجام می‌دهند نقش بارزی است که اگر در هماهنگی با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی اتفاق بیفتد، قطعاً ثمرات مثبت بسیار زیادی برای کشور خواهد داشت؛ همانطور که تا کنون داشته و بسیاری از اتباع ایرانی از این منظر خلاصی پیدا کرده و به کشور برگشتند.

وی افزود: بنابراین نقش قوه قضاییه در هماهنگی با دستگاه دیپلماسی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور موضوع بسیار بااهمیتی است که طی سالهای اخیر برجستگی قابل ملاحظه ای داشته و ثمراتی برای کشور به مراه آورده است.

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه گفت: نکته بعدی بحث حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه است که سالهاست در قوه قضاییه تشکیل شده و به همراه وزارت امور خارجه و بعضاً مستقلاً بحث حقوق بشر و بحث‌هایی که از رهگذر حقوق بشری از مجامع بین‌المللی داریم تلاش‌هایی را به عمل آورده است.

دلفی با بیان اینکه ما سالها از اول انقلاب تا به الان به دلایلی مشخصاً سیاسی تحت نظر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بودیم، اضافه کرد: در طی سالهای متمادی بدون استثنا قطعنامه‌هایی صادر شده است که این قطعنامه‌ها یک طرفه بوده و در مورد بحث‌های حقوق بشری داخلی ما تدوین شده و فشارهای زیادی را به کشور می‌آورند.

سفیر پیشین کشورمان در اتحادیه اروپا افزود: کمیسیون حقوق بشر طی سالهایی که از عمر آن در قوه قضاییه می‌گذرد و ارتباطاتی که با دستگاه وزارت خارجه داشته است در تلاش بوده که این معضل را به شکلی حل کند.

وی همچنین ابراز داشت: کمیسیون حقوق بشر در تبیین، تعریف و معرفی قانون اساسی و حقوق مصطلح در جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل حقوق بشری نقش‌هایی ایفا کرده که در جهت روشنگری افکار عمومی مؤثر بوده است.

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع کمیسیون حقوق بشر با همه ظرفیت‌هایی که دارد در کنار بخش بین‌الملل وزارت امور خارجه قطعاً می‌تواند اثرات و ثمرات بهتری را برای کشور داشته باشد که باتوجه به روی کارآمدن دولت جدید و هماهنگی‌های بیشتر با دستگاه دیپلماسی قطعاً فشارهای حقوق بشری در مجامع بین‌المللی را پشت سر خواهیم گذاشت.

 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *