مصوبه اخیر شورای نگهبان فرایند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را کیفی‌تر می‌کند

15:59 - 19 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۳۱۹۶
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: با مصوبه اخیر شورای نگهبان، افرادی که حداقل‌ها را دارند ثبت نام می‌کنند و روند ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری کیفی‌تر انجام می‌شود.
ابوالفضل درویش‌وند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اعلام شرایط جدید ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که شورای نگهبان طبق نص صریح قانون اساسی آن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است، گفت: اصل ۱۱۵ قانون اساسی یک دایره و محدوده‌ای برای داوطلبان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از این شروط، رجل سیاسی و مذهبی بودن است، افزود: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید یک شخصیت سیاسی و یا مذهبی باشند. به طریق اولی کسی که معلم، مهندس و پزشک خوبی است و یا فردی که فاقد سواد است، انسان‌های شریف و محترمی هستند، اما اساسا در زیر مجموعه اصل ۱۱۵ نمی‌توانند، قرار بگیرند؛ لذا این شرط اولیه یک سری افراد را از دایره ثبت نام خارج می‌کند.
 
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: رجل سیاسی و مذهبی، طبق اصل ۱۳۶ باید مدیر و مدبر باشد چراکه یک رئیس جمهور در آینده، رئیس سازمان برنامه و بودجه، امور استخدامی و اداری کشور می‌شود و اگر این فرد در گذشته سابقه مدیریت کلان نداشته باشد، چگونه می‌تواند از پس برنامه بودجه و توزیع آن بربیاید.
 
درویش‌وند تصریح کرد: رئیس قوه مجریه طبق اصل ۱۱۳ دومین مقام رسمی کشور است و باید فهم کامل و دقیقی از سیاست خارجی و داخلی داشته باشد. همچنین طبق اصل ۱۷۶ رئیس شورای عالی امنیت ملی است لذا باید فهم دقیقی از مقوله امنیت ملی داشته باشد. حال آیا یک مدیر مدرسه می‌تواند، مدیر کشور هم باشد؟
 
وی خاطرنشان کرد: طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی، منظور از مدیریت فرد داوطلب، سابقه مدیریت کلان است. همچنین یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باید مومن و معتقد به مذهب رسمی کشور و قانون اساسی نظام باشد. ممکن است کسی رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر هم باشد، اما اعلام کند، اصلا قانون اساسی را قبول ندارد لذا چنین فردی صلاحیت حضور در این انتخابات را ندارد.
 
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: فرد داوطلب باید حسن سابقه امانت و تقوا داشته باشد، کسانی که دادگاه بخاطر اقدام علیه امنیت ملی و صدمه عمدی به دیگر اشخاص، حکم صادر کرده و دارای سابقه کیفری هستند، نمی‌توانند جزو داوطلبان انتخابات قرار گیرند.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه بعضاً در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم، کسانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، خواستار ثبت نام در انتخابات هستند یا افرادی که سواد و سابقه مدیریتی مناسب ندارند و یا بعضاً مجرم هستند، با توجه به مفاد قانونی امکان تائید صلاحیت چنین افرادی وجود ندارد.
 
درویش‌وند خاطرنشان کرد: در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل، حدود هزار و ۶۰۰ نفر برای ثبت نام اقدام کردند در صورتی که اکثریت قریب به اتفاق این افراد خصوصیات قانونی لازم را نداشتند. حال اصلی که اخیراً شورای نگهبان اعلام کرده مبتنی بر این است تا افراد با شرایط حداقلی برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه نکنند.
 
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: در دوره قبل هزار و ۶۰۰ نفر برای این انتخابات ثبت نام کرده بودند که حدود هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد رد صلاحیت شدند و ۱۳۰۰ نفر اصلا نباید ثبت نام می‌کردند. با مصوبه اخیر شورای نگهبان، افرادی که حداقل‌ها را دارند ثبت نام می‌کنند و روند ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری کیفی‌تر انجام می‌شود.
 
وی در پایان عنوان کرد: در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است، شورای نگهبان معیار‌های رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر را تعیین و اعلام کند، شورا در سال ۹۶ یک مصوبه‌ای داشت که کلی بود، اما در این مصوبه جدید، موارد را جزئی‌تر و دقیق‌تر بیان کرده اند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *