«گُرگاس» به تئاتر شهر می‌رسد/برگزاری آنلاین هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت»

14:30 - 16 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۰۸۴۸
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویداد‌های مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
 - پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویداد‌های مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
 
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.  

اعلام پایان مهلت شرکت در چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی»

اعلام پایان مهلت شرکت در چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی»

تا پایان مهلت شرکت در چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» ویژه نمایش‌های ایرانی ۱۳۹۹ تنها ۵ روز باقی است.

چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی با همکاری کانون نمایش‌های آیینی- سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار می‌شود.

بازی‌نامه‌های ارسالی جهت شرکت در این مسابقه باید براساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته‌ شده نمایش‌های آیینی ‌و سنتی ایرانی نوشته شده باشد و هرچند موضوع آثار متقاضی آزاد است اما رعایت اصول بازی‌نامه‌نویسی و قواعد نمایش ایرانی برای نگارش الزامی‌ است.

همچنین آثاری می‌توانند متقاضی حضور در این مسابقه باشند که تا پیش از این در مسابقات نمایشنامه‌نویسی حائز رتبه نشده یا به چاپ نرسیده‌اند.

متقاضیان می‌توانند تا روز پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با مراجعه به بخش ویژه چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی http//:theater.ir و یا لینک مستقیم فرم تقاضای حضور به نشانی https://theater.ir/fa/form_data/add/form_id=۱۳۵ نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

«گُرگاس» به تئاتر شهر می‌رسد

«گُرگاس» به تئاتر شهر می‌رسد

حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر ایران در تازه‌ترین اثر خود قصد دارد نمایش کمدی «گُرگاس، یا روز به‌خیر آقای وزیر» را در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه ببرد.

این نمایش کمدی داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب می‌شود. او می‌داند بسیاری‌ از مسئولان و سازمان‌ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده‌ کشور دست دارند. پس اعلام می‌کند که بی‌هیچ ملاحظه‌ای قصد پاک‌سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می‌کنند او را از خواسته و هدف‌ش دور کنند اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی‌هایی که در طول مبارزه مواجه می‌شود، در می‌یابد ریشه‌ این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی‌گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس‌جمهور دریافت کرده همه را غافل‌گیر می‌کند.

نعیمی و گروه تئاتر «شایا» قصد داشتند در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نمایش «فردریک» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه ببرند که با وجود آماده‌سازی دکور، لباس، موسیقی و کسب مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی، اجرای این نمایش به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد. اکنون حمیدرضا نعیمی می‌خواهد با تولید و اجرای این نمایش کمدی، گامی برای بهبود وضعیت موجود بردارد.

بازیگران و عوامل نمایش کمدی «گُرگاس، یا روز به‌خیر آقای وزیر» به‌ زودی معرفی می‌شوند.

برگزاری آنلاین و زنده هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» از ۲۵ آذر

برگزاری آنلاین و زنده هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» از ۲۵ آذر

حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» گفت: به عنوان دبیر جشنواره از زحمات و تلاش‌های کلیه علاقه‌مندانی که با ارائه آثار ارزشمند خود در بخش‌های مختلف جشنواره چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی افزود: بنا داشتیم تا کلیه بخش‌های جشنواره را در نیمه نخست آذرماه سال جاری برگزار کنیم اما با تصمیم ستاد اجرایی جشنواره و بنا به مصلحت و شرایط خاص کشور و همچنین حفظ سلامت کلیه شرکت‌کنندگان در جشنواره هفدهم، مقرر شد آغاز جشنواره را به تعویق بیندازیم تا شرایط برای ادامه کار جشنواره مساعد گردد. به همین منظور به‌طور رسمی آغاز به کار مرحله پایانی و اجرای آثار هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» از روز سه‌شنبه ۲۵ آذر خواهد بود و تا ۲ دی‌ماه به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین افزود: برگزاری جشنواره، هم به‌ صورت زنده و هم به‌ صورت آنلاین خواهد بود؛ بدین صورت که دیدن آثار نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای، دانشجویی و کودک و نوجوان جشنواره به‌ صورت آنلاین و از طریق سایت تیوال برای عموم علاقه‌مندان مهیا است. همچنین اجرای آثار با چهار دوربین و با بهترین کیفیت ضبط شده و آماده بارگذاری است. در قسمت هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» سایت تیوال، بخش‌های مختلف جشنواره و همه آثار دارای صفحه معرفی نمایش هستند و هر بخش جشنواره به‌طور مجزا پذیرای علاقه‌مندان به منظور پخش آثار خواهد بود.

نیلی در پایان عنوان کرد: در بخش نمایش‌های خیابانی نیز امیدواریم تا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، شاهد برگزاری این بخش در مکانی مشخص به‌صورت محدود و زنده باشیم.

تمدید ثبت نام در مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر

تمدید ثبت نام در مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر

با وجود شرایط ویژه سال جاری به جهت همه‌گیری بیماری کرونا و به تبع آن تقلیل کمی اجراهای تئاتر در کشور، برگزارکنندگان جشنواره سی و نهم تئاتر فجر نظر به اهمیت بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر بر مبنای سال‌های گذشته بنابر درخواست متقاضیان مهلت ارسال اثر برای شرکت در این رویداد را تا یکم دی تمدید کردند.

در بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر عکاسان و طراحانی می‌توانند متقاضی حضور شوند که آثار آنها مربوط به نمایش‌های روی صحنه رفته از اول آبان ۱۳۹۸ تا اول آذر ۱۳۹۹ در قالب اجرای عمومی یا جشنواره‌ای است.

مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر جشنواره سی و نهم به جز پوستر اجرا، رویدادهای برگزارشده مرتبط با تئاتر در بازه زمانی ذکر شده را نیز شامل می‌شود.

فرآیند ثبت تقاضای شرکت در مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر از طریق سایت جشنواره صورت می‌گیرد. اما پیش از آن ضروری است متقاضیان لوح‌های فشرده حاوی آثار خود را با فرمت jpg با کیفیت ۳۰۰ dpi در اندازه ۵۰ × ۷۵ از طریق پست یا به صورت حضوری به دبیرخانه ارائه و کد رهگیری دریافت کنند. با درج کد رهگیری در سایت جشنواره سایر مراحل ثبت تقاضا انجام می‌شود. ضروری است مشخصات و شماره تماس روی لوح فشرده درج شود.

این بخش به مدیریت مهدی آشنا در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار خواهد شد. سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه در سال جاری برگزار می‌شود.

پوستر جشنواره تئاتر استانی آذربایجان غربی رونمایی شد

آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی برگزار شد. این مراسم با حضور دکتر خدایاری مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان، رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امید خاکپور دبیر جشنواره و رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان و همچنین سعید عبدالهی، فردین میلانی و بابک رستم زاد اعضا هیات رئیسه انجمن هنر‌های نمایشی استان و با حضور اصحاب رسانه، در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در این جلسه بابایی معاون هنری اداره کل به شرحی از امورات انجام گرفته و همچنین چگونگی برگزاری جشنواره با توجه به شرایط حاکم بر جامعه پرداخت و امید خاکپور دبیر جشنواره سی و دوم ضمن تقدیر و تشکر از همه‌ی اعضا دبیر خانه، از میلانی رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه تشکر ویژه کر چراکه همواره در کنار هنرمندان بوده و در برگزاری جشنواره نیز مشارکت ویژه‌ای خواهند داشت. وی در خصوص زمان برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان ارومیه برگزار خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه نیز به اهمیت برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری در سطح شهر اشاره کرد و افزود: در امور فرهنگی از همه ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد تا به امید خداوند شاهد شکوفایی هر چه بهتر فرهنگ و هنر این استان باشیم.

سپس دکتر خدایاری مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات تمامی اعضا دبیر خانه جشنواره، حضور بیست و شش اثر در مرحله بازبینی آثار در دوران بیماری کرونا را به فال نیک گرفته و بر اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح شهر و استان تاکید کرد.

وی به فعال شدن هنر نمایش در شهرستان‌ها که با همت و کوشش اعضا انجمن هنر‌های نمایشی استان حاصل شده اشاره کرده و آنرا قابل تقدیر دانست و خاط نشان کرد که ایجاد چنین بستر‌هایی در رشد و شکوفایی فرهنگی استان و کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت و از مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه قدر دانی کرد.

در پایان جلسه با حضور همه حاضرین، پوستر سیو دومین جشنواره تئاتر استانی رونمایی شد.


برچسب ها: تئاتر تئاتر شهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *