انتخابات آمریکا؛ نشانۀ ناکارآمدی الگوی لیبرال دموکراسی

14:04 - 15 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۵۱۸
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایجاد ناآرامی و تنش‌های پس از انتخابات آمریکا می‌تواند آن الگوی آرمانی که از لیبرال دموکراسی به جهان معرفی کردند را خدشه دار کرده و زیر سوال ببرد.
میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با میزان، دربارۀ اینکه با توجه به فضای حاکم سیاسی اجتماعی رژیم آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری، و احتمال ایجاد تنش و درگیری‌های گسترده، اظهار داشت: اگر نگاهی به سخنرانی‌های دو ماه گذشته آقای ترامپ نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رئیس جمهور فعلی آمریکا زمینه ایجاد تنش و ناامنی در آمریکا پس از اعلام نتیجه انتخابات را فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه ترامپ گفته بود که اگر نتیجه انتخابات به نفع وی نباشد قبول نمی‌کند و از قدرت کنار نمی‌رود، گفت: در آمریکا جهت حل اختلافات میان قوا و برخی مسائل مهم دیگر، به دیوان عالی قضات کشور مراجعه می‌کنند.

مومنی افزود: در شرایط حاضر اکثریت قضات دیوان عالی کشور جمهوری خواه و همفکر آقای ترامپ هستند و به همین علت رئیس جمهور فعلی آمریکا امیدوار است که اگر آرا خیلی نزدیک به هم باشد، از طریق رای دیوان عالی قضایی کشور انتخابات را به سود خود به پایان رساند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به همین جهت می‌بینیم که آقای ترامپ قبل از شمارش میلیون‌ها رای دیگر شهروندان آمریکایی خود را پیروز انتخابات اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من برای هر دو جریان این انتخابات سخت خواهد بود و هیچ یک از طرفین حاضر به پذیرش شکست از طریق مسالمت آمیز نیستند.

مومنی با بیان اینکه تیم انتخاباتی ترامپ به دنبال استفاده از ناآرامی، تهدید، خشونت و قدرت نمایی خیابانی است، گفت: در نهایت اینکه باید تا ساعات آینده منتظر شویم تا ببینیم کدامیک پیروز انتخابات خواهد بود هرچند که شمارش آرای پستی دو سه روزی زمان می‌برد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درمورد استفاده ایران از ناآرامی و تنش در آمریکا، بیان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدم دخالت در اتفاقات داخلی کشور‌ها است و همانطور که رهبری هم فرمودند انتخاب شدن هر یک از این دو فرد فرقی برای ایران ندارد چرا که در طول چهل و یکسال گذشته دموکرات‌ها و جمهوری خواهان هر دو با ایران خصومت داشتند.

وی ادامه داد: به هرحال ایجاد ناآرامی و تنش‌های پس از انتخابات آمریکا می‌تواند آن الگوی آرمانی که از لیبرال دموکراسی به جهان معرفی کردند را خدشه دار کرده و زیر سوال ببرد.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: مردم جهان می‌ببینند که ساختار سیاسی، قوانین و چارچوب‌های اجتماعی آمریکا به واسطه برگزاری یک انتخابات دچار ریزش و افول شده و این می‌تواند یک شکست بزرگ برای ساختار سیاسی آمریکا به حساب آید.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *