پایه اول بیشترین آمار مردودی را در دوره ابتدایی دارد/ تشکیل کلاس‌های 40 نفری، معضل ارزشیابی توصیفی

10:43 - 09 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۲۶۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تمدید آیین نامه ارزشیابی کیفی- توصیفی تا سال 96 خبر داد و گفت: در ارزیابی کیفی- توصیفی تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس و گویش دانش‌آموزان دو زبانه تاثیر گذار است که این دو، یک معضل برای این رویکرد هستند.

صادق صادق پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره قانون تجدیدی و مردودی در دوره ابتدایی اظهار کرد: این قانون از سال تحصیلی 93-92 اجرایی شده است.

مردودی سال 94 هنوز مشخص نشده است

وی با انتقاد از اینکه یکی از رسانه‌ها خبری را به اشتباه درباره امار مردودی  در سال تحصیلی 93 منتشر کرده که در آن به  رقم 50 هزار نفر  اشاره شده است، بیان کرد: با اجرای این قانون در سال تحصیلی 92 تعداد 45 هزار و 800دانش آموز پایه اول دبستان نیاز به تکرار در پایه اول دبستان در سال گذشته داشتند که دوباره این پایه را گذراندند.

مدیرکل دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در صورت دریافت نیاز به تلاش بیشتر به صورت ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان در شهریورماه امتحان خواهند داد، تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که دانش آموز در امتحان نوبت شهریورماه نیز نتواند نمرات توصیفی خیلی خوب، خوب یا قابل قبول را کسب کند و نمره توصیفی نیاز به تلاش بیشتر را دوباره دریافت کند مردود شناخته شده و باید پایه تحصیلی را دوباره تکرار کند.

تمدید ارزشیابی کیفی- توصیفی تا سال 96

صادق صادق پور خبر از تمدید این آیین نامه تا سال تحصیلی 96 داد و خاطرنشان کرد: با ارزیابی شایستگی محور و تصویب آن این ترفند را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: تنها اشکال اجرایی شدن ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی نداشتن تسلط معلمان به این روند است که البته آموزش های ویژه ای را برای این افراد در نظر گرفتیم.

آموزش بیشتر برای تسلط معلمان در ارزیابی کیفی- توصیفی در تابستان

مدیرکل دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که از سال گذشته مدرسان استان ها را گرد هم آوردیم و براین اساس از هر استان سه مدرس آموزش دیدند و این مدرسان استانی در استان خود مدرسان منطقه ای را آموزش داده‌اند، ادامه داد: مدرسان منطقه ای در تابستان امسال 18 مدرسه را متقبل شدند که آموزش های لازم را به معلمان برای آشنایی بیشتری بدهند تا با رویکرد به طور تخصصی آشنا شوند.

پایه اول بیشترین تکرار پایه را در دوره ابتدایی دارد

صادق‌پور در ادامه اذعان کرد: ارزشیابی کیفی - توصیفی ارتقاء خود به خود نیست، برخی ها فکر می کنند که روش کیفی-توصیفی قبولی 100در صد تمامی دانش‌آموزان است که اینطور نیست، پایه اول بیشترین تکرار پایه را در دوره ابتدایی دارد.

وی درباره رویکرد ارزشیابی کیفی- تویفی در مدارس گفت: این رویکرد یک رویکرد نوین ارزیابی است که در بیشتر کشورهای پیشرفته انجام می‌شودو باعث کم شدن استرس و بالا رفتن اعتماد به نفس در دانش‌آموزان شده است.

تشکیل کلاس‌های 40 نفره معضل ارزشیابی توصیفی

صادق‌پور تشکیل و وجود کلاس های بالغ بر 40 نفر را یک معضل برای ارزیابی دانست و بیان کرد: در ارزیابی کیفی- توصیفی تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس و گویش دانش‌آموزان دو زبانه تاثیر گذار است که این دو یک معضل برای این رویکرد هستند.

مدیرکل دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد افرادی که پایه اول دبستان ضعیفی داند افرادی هستند که پایه پیش دبستانی را نگذراندند، مطرح کرد: با توجه به بحث دو زبانه بودن برخی دانش‌آموزان ثبت نام در پیش دبستان ضروری است.

وی با توصیه به اولیاء نوآموزان برای ثبت نام آن‌ها در پیش دبستان، مطرح کرد: به اولیاء توصیه می‌شود برای قوی شدن پایه فرزند در پیش‌دبستان ها ثبت نام کنند تا گویش آ«‌ها با دیگر پیش‌دبستانی ها برابر شود.

افزایش ثبت نام پیش‌دبستانی ها در سال تحصیلی 93

صادق‌پور از افزایش آمار دوره پیش دبستان سال 93 نصبت به سال 92 خبر داد و تصریح کرد: به تبع افزایش تعداد دانش‌آموزان در دوره پیش دبستانی از مردود شدن دانش‌آموزان در سال تحصیلی 95-94 کاسته خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *